Alcocebre, Castellón

15 maart 2018 - Alcalà de Xivert, Spanje

Javea - Alcocebre 250 km

10 maart  - 15 maart

Camping Playa Tropical

Camping Tropical is een mooie camping aan het strand. De zon schijnt, maar de wind maakt dat de gevoelstemperatuur behoorlijk wat lager is. Buiten de camping ziet alles er doods en verlaten uit, zo in het laagseizoen.

Tussen dit dorpje en Peniscola ligt natuurpark Sierra de Irta. Daar hebben we vanaf “onze” kant een mooie wandeling over het kustpad gemaakt. De rotsachtige kust heeft kleine verrassende baaitjes, waar we heerlijk uit de wind hebben gezeten.

Vanuit Peñiscola hebben we ook een wandeling door de Sierra d’Irta gemaakt. Deze gaat meer het ruige gebergte in en komt uit bij despoblado, een verlaten nederzetting. De moren zijn hier vroeger actief geweest. Dat is ook te zien aan de aanleg van terrassen met prachtige muurtjes

Minder wind, lekker zonnetje: een ideale dag om een fietstochtje te maken. In zuidelijke richting houdt de bebouwing op om plaats te maken voor natuur en kleine landbouwperceeltjes, met voornamelijk artisjokken, amandel- en sinaasappelbomen. Deze landweggetjes zijn heerlijk rustig. De enigen die hier fietsen zijn medekampeerders, herkenbaar aan leeftijd en elektrische fietsen.

Op deze tocht hebben we ook geleerd om een afgelopen ketting  er weer op te zetten. De eerste keer dat het gebeurde was er een behulpzame Fransman, die liet zien hoe het moest. De 5! keer erna konden we het zelf. Theo heeft ontdekt dat als hij niet trapt, de ketting eraf loopt. Dit terwijl hij in het najaar nog gerepareerd was.

Wat is Wikiloc toch handig. Op deze site kan je wandel- en fietstochten over de hele wereld vinden en deze downloaden op je telefoon. Wil heeft een wandeling rond het dorp Canet lo Roig in het binnenland gevonden.

Via een toeristische route over stille weggetjes komen we bij het startpunt: Ermita San Isabel, een kapelletje met een grote picnicplaats inclusief barbecues. In het dorpje aangekomen doen we eerst de inkopen voor de lunch. Ongelofelijk: dit kleine dorpje heeft  724 inwoners en 3 bakkerijen!. Menig groter dorp heeft er minder vanwege de supermarkten die brood verkopen.

De wandeling gaat door grote, goed onderhouden olijfboomgaarden. Veel bomen zijn al honderden jaren oud. Vooral deze streek heeft veel van deze indrukwekkend grote bomen met hun grillige vormen. We genieten van de rust. We wanen ons met de kwetterende vogels alleen op de wereld. Net als tijdens de terugreis over stille smalle bergweggetjes.

1. Pauli en John:
    15 maart 2018
    Ha Theo en Wil,
    Wat heerijk dat julie nu regelmatig van het zonnetje kunnen genieten. Zeer verdiend nu jullie beide het examen ketting omleggen hebben gehaald, haha! Zal t nodige “gemompel” teweeg hebben gebracht vermoed ik😊. Aan de manier waarop jullie je reisverhaal op ‘papier’ zetten blijkt wel dat jullie verder enorm genieten! Veel plezier en goede reis.

Pauli en John
  2. Miriam:
    15 maart 2018
    Wauw wat een mooie foto's weer. Ik ben wel jaloers hoor!! Maar gun het jullie van harte: lekker genieten.
  3. José Hendriks:
    26 maart 2018