Bohinj en omgeving

5 september 2019 - Bohinj, Slovenië

Maribor- Bohinj 200 km

Camping Danika

1-6 september

Llubljana ligt midden in het land en zal de spil zijn van onze verplaatsingen, omdat alle snelwegen via deze stad gaan. We bekijken het weer en proberen een beetje in te schatten waar we het beste naar toe kunnen gaan. Na nu zal het aanhoudend mooie weer afgelopen zijn. Zochten we eerst onze plek in de schaduw, nu willen we zon en kijken waar de wind vandaan komt. Na onze vroege aankomst is het nog warm, maar na 3 uur is onweer voorspeld. We nemen de gok en fietsen over een mooi fietspad door het dal van de Sava naar het meer van Bohinj. Achter ons af en toe in de verte een klap onweer, maar aan het meer is het een drukte van belang met mensen die nog een frisse duik nemen. Toch fietsen wij maar terug, de zon verdwijnt en donkere wolken nemen de plaats in. Om 3 uur barst de hemel open. Binnen de korstje keren staan we pal aan het meer: al het water stroomt naar onze plek. Daar hadden we bij het kiezen van onze plek geen rekening mee gehouden. Gelukkig is alles na 2 uur weer weggezakt.

Voor maandag wordt er regen verwacht, de meningen verschillen wanneer deze begint. Als we niet nat willlen worden blijven we binnen, maar zien we niets. Dus gaan we naar topattractie nr 1 van Slovenië, het meer van Bled. Wanneer we eindelijk onze auto, na heel lang zoeken, geparkeerd hebben, lopen we het meer rond samen met toeristen van over de hele wereld, o.a. opvallend veel Amerikanen en Aziaten. Midden in het meer ligt een sprookjesachtig eilandje met een wit kerkje. Het begint zachtjes te regenen en halverwege barst er een forse bui los. We kunnen net schuilen onder de luifel van een bootjesverhuur. Na een kwartiertje wandelen we weer verder. Ondanks de donder in de verte klimmen we even naar Café Belvedere , paviljoen van het voormalige buitenhuis van Tito om een foto te nemen van bovenaf. Het meer wordt steeds mooier van kleur door de donkere luchten op de achtergrond. Vanaf 3 uur op de camping is het weer donder en bliksem.

Triglav Nationaal park in de Julische Alpen aan de grens met Oostenrijk is het enige nationale park van Slovenië. Er zijn veel rotsmassieven, meren, brede rivieren en watervallen. Vlakbij Bled heeft de rivier Radovna in miljoenen jaren een diepe kloof uitgesleten. Hier doorheen is een houten pad waarop bezoekers tot de hoogste waterval van Slovenië, Slap Šum kunnen lopen. We zijn niet de enigen. Parkeerwachters begeleiden je strak naar een plekje. De kloof is prachtig: steile rotswanden, de groene en blauwe kleuren van het water, we raken niet uitgekeken. Enig nadeel is dat het erg druk is omdat je heen en terug dezelfde weg gaat. Bij ons valt het mee, we hoorden dat je in de zomer soms teruggestuurd wordt. Terug rijden over de Pokljuška hoogvlakte, een prachtige route door bossen en af en toe een alm met boerenschuurtjes. Veel Slovenen staan langs de weg geparkeerd om in het bos paddestoelen te plukken.

Samen met honderden motorrijders rijden we één van de meest spectaculaire Alpenroutes van Slovenië.  Eerst rijden we naar Kranska Gora, waar we de eerste blik hebben op de kale rotswanden van het Triglav gebergte . Daar begint een 25 km lange route met 50 genummerde haarspeldbochten zuidwaarts over de Vršičpas. Er kleeft wel bloed aan deze adembenemende route, want de aanleg gebeurde in de Eerste Wereldoorlog door Russische krijgsgevangenen. Dit kostte 8000 levens. Één van onze stops is bij de door hen gebouwde Russische kapel. De rit is niet alleen enerverend vanwege de vele bochten, maar het is ook opletten geblazen met zoveel motoren op de weg. We pauzeren regelmatig om van het prachtige natuurschouwspel te genieten. Deze schitterende dag heeft wel een deukje: de auto raakte met de bumper een muurtje tijdens het parkeren. Onze tocht gaat verder. Om weer in Bohinj te komen moeten wij helemaal om het gebergte heenrijden. Dat zijn weer vele bochten omhoog en omlaag met steeds een blik op de rivier de Soca. Geen stuk dat je met de caravan kan rijden, er gaat over dit traject ook een autotrein. Na 190 km, net voor Bohinj stoppen we om te eten. Bij restaurant Resje wacht ons onverwachts een culinaire verrassing. Het ene gerecht is nog mooier en lekkerder dan het andere. Als je ooit in de buurt bent.... Echt een aanrader.

Terwijl de camping ontwaakt en de mist nog laag in het dal hangt, vertrekken wij voor een bezoek aan de Savica waterval. Na een kaartje gekocht te hebben, lopen we als warming-up 550 traptreden op. Heerlijk, we zijn nog bijna de enigen en hebben volop de gelegenheid op eigen tempo te lopen en ruimte om foto’s te maken. Daarna gaan we voor onze echte workout de berg Rudnica op. Door het bos omhoog komen we bij het eerste uitkijkpunt over het Bohinj meer. Er staat een bankje waar we van het uitzicht kunnen genieten en natuurlijk even rusten. Verder naar boven lopend komen we niemand meer tegen. Weer komen we bij een uitzichtpunt, nu zien we het dal waar de camping ligt. Verder omhoog op de top hebben we uitzicht over het dal aan de andere kant van de berg. Terug dalen we over een steil stenen pad. We moeten uitkijken dat we niet wegglijden. We komen uit in het mooie dorpje Stara Fužina. Voor de cooling down lopen we door naar het meer van Bohinj om letterlijk af te koelen.

Morgen vertrekken we richting Llublijana.

1. Pauli en John:
    5 september 2019
    Jeetje! Wat een actie allemaal! Heel wat spannende kilometers gedraaid maar ook geweldige bezienswaardigheden dn belevenissen. Leuk hoor
  2. Truus:
    5 september 2019
    Al tweemaal de schitterende foto,s van jullie tochten bekeken en het was echt genieten voor jullie maar ook voor mij.
    Theo en Wil wens je fijne dagen om in de omgeving rond te toeren of te fietsen.
  3. Helna:
    5 september 2019
    Wat een mooi verhaal en prachtige foto's weer. Slovenië staat niet op onze bucket list maar....... zeg nooit nooit👍🏽
  4. Tijmen:
    Mooie omgeving hoor!
  5. René en Ancilla:
    6 september 2019
    Prachtige omgeving , en hier veel herkenning , voor ons ! Ook het Harley treffen , jaarlijks daar om de Faakersee , geniet nog lekker daar !
  6. Betty Vennema:
    6 september 2019
    Wat een prachtige omgeving! En wat zien jullie weer veel! Echt genieten!
    Liefs uit Veenendaal! Natuurlijk ook van mijn moeder!