Capestang en Bagnols sur Cèze

29 april 2017 - Bagnols-sur-Cèze, Frankrijk

Olot - Capestang 183 km
Camping Municipal de Tounel
22 april
In minder dan een uur passeerden we de Spaans - Franse grens. We waren niet de enigen. Heel veel Fransen die van hun paasvakantie huiswaarts keerden. Of om op tijd terug te zijn voor de verkiezingen.
We staan nu op een camping Municipal vlakbij het Canal Du Midi. Het is niet druk op de camping. We kijken uit op de tennisbaan en Theo heeft al een keer ballenjongen mogen zijn.

23 april
Vandaag wordt er in Frankrijk gestemd. Naast onze camping is een stembureau in de sporthal. Aan de voorkant gaan ze erin en wij zien ze er aan de zijkant weer uitkomen. Om 8 uur vanmorgen zat gelijk de loop er al in.
Eerst zijn we naar de markt  in Capestang gelopen. Het was maar een kleine markt.We hebben wat groente en olijven gekocht.
Daarna met de fiets langs het kanaal richting Beziers gereden. Het jaagpad is onverhard en op sommige plekken heel smal. Ook is er veel spoorvorming. Je moest echt opletten en we konden niet al te hard fietsen. Vlak voor Beziers zijn de negen sluizen een bezienswaardigheid. Helaas konden we daar niet verder. Ze zijn het parkeerterrrein en de omloop aan het vernieuwen. Dat krijg je als je voor het toeristenseizoen komt. We zijn toen maar omgedraaid en hebben Beziers ook maar gelaten. Wil las in het AD dat er door de groete jeugdwerkeloosheid van 40% veel criminaliteit is. Het laatste stuk hebben we een alternatief over rustige geasfalteerde weggetjes gereden. Voor de afwisseling en het fietste veel prettiger.

24 april
De voorspelde zon hebben we vandaag niet gezien. Het is gelijk een stuk frisser. We zijn vanaf de camping richting het westen langs het kanaal gefietst. Het pad was iets beter, of zijn we er al een beetje aan gewend? We hebben heerlijk gefietst to het plaatsje Le Somail, een oud dorpje gelijk aangelegd met het kanaal in de 17e eeuw. In de zomer schijnt het hier heel druk te zijn met toeristen. Nu was het heel rustig.
Overal kan je bootjes huren om in een aantal dagen ( een stuk van) het kanaal af te varen.
Wel jammer dat op dit traject een groot deel van de  platanen, die zo karakteristiek zijn, gekapt zijn wegens ziekte.

Capestang - Bagnols sur Cèze 211 km
Camping les,Genêts d'or
25 april
Het was vanmorgen bewolkt en de weersvoorspellingen zijn niet goed. We besloten nog niet veel noordelijker te gaan, want daar is veel regen en zelfs natte sneeuw voorspeld.
Maar als we op de camping in  Bagnols aankomen schijnt zelfs het zonnetje. We hebben een mooi plekje aan de Cèze. Een bekende rivier voor ons. In Goudargues, 15 km verderop, hebben wij vroeger een aantal jaren met de kinderen gekampeerd. We kwamen regelmatig in Bagnols. Goudargues had geen supermarkt en ook geen bank om onze Eurocheques  in te wisselen.
Later in de middag neemt de bewolking toe. Na het eten maakten we nog een wandelingetje rond de camping en zodra we terug waren, begon het te regenen tot vroeg in de ochtend.

26 april
Het is koud. 's Ochtends zijn we naar de markt in Bagnols geweest. Een grote markt die door de hele stad verspreid is. Hier hadden ze ook veel kraampjes met lokale producten. In deze tijd veel aardbeien en asperges.
's Middags hebben we herinneringen opgehaald in Le Roque sur Cèze, een oud plaatsje tegen een berg gebouwd. Ook is hier een bijzondere waterval. Het water heeft in de loop der eeuwen grote gaten in de rotsen gesleten. We hebben hier ook een mooie wandeling gemaakt. Als je loopt, blijf je nog een beetje warm. Daarna doorgereden naar Goudargues. Het plaatsje oogde verlaten. 's Zomers is het hier een grote drukte met veel terrasjes langs het kanaal. De bladeren van de platanen geven dan schaduw.

27 april
Gisteren was het koud, maar vandaag was het heel erg koud: 8° en een harde koude wind. In Bagnol hebben we het wijnmuseumpje van de Côte Du Rhône bezocht. Met het advies van de aardige gastvrouw hebben we tijdens een autotochtje een aantal domaines bezocht, wijn geproefd en wat gekocht voor thuis. Het is hier de streek van de côte Du Rhône Villages.
Ook hebben we een tweetal oude stadjes bezocht. Het eerste was Montclus. Het behoort tot één van de mooiste stadjes van Frankrijk, maar wij vonden het niet echt bijzonder. Het tweede plaatsje Aiguèze was wel erg mooi. Vanaf de rand van het stadje keek je op de Ardèche, die in de Rhône stroomde. In het stadje zelf waren hele mooi plekjes.
Tussendoor hebben we een hele kleine wandeling langs lavendelvelden en kersenboomgaarden gelopen. Het was nog steeds koud, hoewel de temperatuur opgelopen was tot 10°. Iedereen praat erover, het is heel bijzonder omdat het vorige week nog zo warm was.
We kunnen zo wel vast wennen aan de Nederlandse temperaturen.

28 april
Vandaag hebben we op een andere manier de koude wind ontlopen, door een wandeling door het bos te maken. We zijn begonnen bij de Chartreuse de Valbonne. Op een afgelegen plek ligt dit voormalig klooster te midden van de bossen. Doordat we steeds een beetje stegen en dalen, bleven we lekker warm. 's Middags werd het iets warmer en nam de wind een beetje af en konden we met een vest nog in de zon zitten.

29 april
Het was iets warmer vandaag. We hoorden dat de wind die nu waait de koude mistral is. Wij dachten dat de mistral altijd een warme wind is.
Omdat de verjaardag van Wil op maandag valt en veel restaurants op maandag en dan ook nog  op de dag van de arbeid gesloten zijn, zijn we vandaag naar Goudargues voor de verjaardagslunch gegaan. Met een trui aan konden we gelukkig op het terras zitten. Na het aperatief kwam de kok naar buiten om onze bestelling op te nemen. Blijkt het een Nederlander te zijn. Deze streek is sowieso al druk bevolkt met Nederlanders. Maar deze chef heeft Franse kwaliteiten en we hebben genoten van onze heerlijke lunch.
Daarna konden we op de camping ook nog genieten van de zon.
Morgen slaat het weer weer om. We gaan toch maar noordelijker. We zien het wel.

1. René en Ancilla:
    29 april 2017
    Alvast van harte gefeliciteerd !! Hier wordt het morgen een heerlijke zonnige dag , bij jullie niet?? Dan maar reizen , daarna ist hierbij weer minder , raar voorjaar , groeten
  2. Corry:
    30 april 2017
    Alvast Gefeliciteerd en een fijne dag
  3. Paul en Els:
    30 april 2017
    Een stukje nostalgie in jullie reis door jullie bezoek aan Goudarchues! Was er veel veranderd?
    Jammer van het weer, maar een schrale troost: hier was het ook koud. Hopelijk vandaag koffie-in-de-tuin-drinken-weer.
  4. Betty Gremmé:
    Goedemorgen Theo en Wil,

Vanuit een zonnige Denekamp wil ik je voor morgen alvast feliciteren en een mooie dag toe wensen.
  5. Elly ten Katen:
    Dag Wil
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Groet uit Cuijk van Jan en Elly
  6. Pauli en John:
    4 mei 2017
    Jullie treffen t niet echt hè met t weer, hier niet veel beter. Maar dat houd jullie niet tegen om op pad te gaan haha. Aankomende week wordt t hier ook beter als t goed is. Schiet al weer op hè met jullie reis! Verl plezier nog