Göteborg - Varberg - Nortorf - Denekamp

1 juli 2016 - Denekamp, Nederland

Stöllet - Lerum 362 km
Camping Aspen
26 juni - 28 juni
We zijn weer echt in de bewoonde wereld gekomen. Op de weg was het erg druk. In Zweden zijn de vakanties begonnen. We staan nu op een camping 20 km vanaf Göteborg, naast de spoorlijn en de drukke snelweg. Voordeel is dat we 500 m van het station staan en dat we als we hier vertrekken kunnen zien of er file is.
Zweden hebben hun erf veelal vol rommel. Ook naast ons op een jaarplaats staat een Volvo waarvan wij ons niet voor kunnen stellen dat die nog rijdt. Hoeven we morgen niet meer naar het Volvomuseum. Je ziet op dit soort campings ook veel mannen  die lang staan i.v.m. werk in de buurt. De straten op de camping hebben een soort monopolynamen. Wij staan in de Kalverstraat. Nou ja, de echte Kalverstraat heeft ook niet meer het aanzien van vroeger.

27 juni
Slecht geslapen vanwege het lawaai van snelweg en veel ( goederen) treinen. We zijn met de trein in 20 minuten naar Göteborg gegaan. Wat een leuke stad is dat!
Het heeft iets Nederlands, de stad is ontworpen door een Nederlanders, omdat ze ervaring hadden met bouwen op moeras. Nederlanders zaten ook in het stadsbestuur. Je ziet het alleen nog aan het stratenplan, de grachten en het oudste gebouw, het Kronhuset.
Eerst hebben we Trädgårdsföringen bezocht, een park met een prachtige rozentuin en een palmenkas. Göteborg profileert zich als 'green world', dat is ook te zien aan de mini modeltuintjes die aan beide zijden van de brede Kungsportsavenyen op het trottoir staan. Er wordt uitleg gegeven over aanleg en onderhoud. Aan deze straat ligt ook de Stadsbibliotheek, waar we op de computer ( gratis) onze boottickets konden uitprinten. Een geweldig gebouw met WiFi , overal luie stoelen om tijdschriften en kranten ( er lag zelfs de Telegraaf) te lezen. In het café hebben we koffie gedronken. In Uppsala hebben we ook al in zo'n mooie bibliotheek geluncht.
Daarna zijn we het water opgegaan in een open platte rondvaartboot. De bruggen zijn erg laag, dus we moesten af en toe goed bukken. Bij de Saluhallen, een soort Rotterdamse markthal hebben we een 'dagens lunch' gegeten. In Zweden heb je in veel restaurants voor een aantrekkelijk prijs een warme lunch die per dag verschilt. Heerlijk vis gegeten met salade en appeltaart en koffie na. Göteborg heeft erg leuke winkelstraten met weer veel designwinkels en hippe koffietentjes e.d. Heel bijzonder is de Feskekörka. Van buiten lijkt het een kerk maar het is een vismarkt. Als afsluiting hebben we in de oude wijk Haga koffie gedronken bij een bakker die beroemd is om zijn reuzengrote Kanelbullar, kaneelbroodjes. Geen musea dit keer, op maandag zijn ze allemaal gesloten.

Lerum - Varberg 84 km
Camping Appelviken
28 juni - 30 juni
Het was maar een klein stukje rijden naar Varberg. We hebben voor donderdag ochtend de boot naar Grenaa in Denemarken besproken, die niet vlakbij vandaan vertrekt.
We hadden dus nog een hele dag na aankomst. We staan op een grote familie strandcamping. We kunnen hier nog net terecht met onze CC kortingskaart, over 2 dagen begint hier het hoogseizoen en dan betaal je het dubbele. Dit is één van de weinige campings in Zweden waar je de CC kaart kunt gebruiken.
Het was een lekker zonnige dag en we hebben de fietsen maar eens letterlijk uit het stof gehaald. Je kunt hier mooi langs de kust fietsen. We zijn via Varberg iets noordelijker gefietst. We kwamen langs een vogelreservaat op Getterrøn. We hadden onze verrekijker niet bij ons, maar geen nood: in het bezoekerscentrum stonden mooie telescoopverrekijkers. We konden echt heel ver kijken. Er staan ook veel vogelobservatiehutten. Een mooi gebied. We zijn nog een stuk verder gefietst en daarna weer dezelfde weg terug. In Varberg hebben we de eerste Zweeds file gehad: bij de ijssalon. Het was het wachten waard.

29 juni
Op de fiets naar de markt in Varberg. Toen we op het marktplein aankwamen, zagen we veel mensen de kerk in lopen. Er was een 'marktconcert' dat om 10 uur begon. We waren precies op tijd en we besloten te blijven. Het was een concert van een half uur door een sopraan die begeleid door een pianist een aantal klassieke Scaninavische liederen zong. Daarna een bezoek aan de markt. Er werden veel aardbeien verkocht rechtstreeks door de tuinder. Van onze laatste Zweedse kronen hebben we een doosje gekocht.
Na de markt zijn we nog een stukje verder gefietst. Net voor de ( voorspelde) bui waren we weer op de camping. Het heeft verder de hele middag geregend. Het was niet koud want de wind kwam vanuit land. Toen het 's avonds opklaarde, hebben we nog een wandeling gemaakt rond de camping. Het is een prachtig gebied.

Varberg - Grenå 4,5 uur varen
Grenå - Nortorf 325 km
Camping Ritzebüttel
30 juni
Het was vroeg opstaan vanmorgen. We moesten om 7.15 uur bij de boot zijn, maar we wilden de tijd ruim nemen om niet voor verrassingen komen te staan. Door de WiFi aan boord ging de tijd snel, om 1 uur reden we in Denemarken de snelweg op. Het was erg druk door de vakanties, ook veel Noren.
Na aankomst op de kleine camping die hoort bij een Gasthof, hebben we nog even wat 'Duitse boodschappen ' gedaan. O.a. Toiletartikelen, die veel goedkoper zijn en bakbenodigheden, altijd leuk om te neuzen tussen de enorme sortering.
's Avonds hebben we in het restaurant schnitzel met bratkartoffeln gegeten, een traditie op de laatste vakantiedag in Duitsland. Omdat er geen tafels meer waren, nodigden wij een (nog)  ouder Zwitsers echtpaar bij ons aan tafel. Leuk gepraat over de vele reizen die zij al naar Scandinavië hebben gemaakt.
Dit is echt een doorreis camping om vaker te komen.

Nortorf - Denekamp 375 km
Camping Het Brook
1 juli
Vandaag was de dag van de omleidingen. Het begon toen we op de snelweg kwamen: file. We hadden er wel rekening mee gehouden vanwege wegwerkzaamheden en waren vroeg vertrokken. De file kwam echter van een gekantelde vrachtwagen. Beide richtingen werden afgesloten. Iedereen moest van de snelweg af en via binnenwegen naar de volgende afslag. Dat duurde dus een tijdje. Na 3 uur rijden hadden we 75 km afgelegd. De volgende omleiding was bij Haselüne. De weg was i.v.m werkzaamheden afgesloten, weer omrijden. De laatste omleiding was bijna bij de camping. In Nordhorn werd onze route geasfalteerd. Het was niet ruim van tevoren aangekondigd, dus we moesten weer een stuk terug. Uiteindelijk kwamen we om 16.15 uur op de camping aan, waar de koffie klaar stond.
Morgen het laatste stuk naar Houten.

1. Tonny Verschoor:
    1 juli 2016
    Wat een prachtige reis hebben jullie weer gemaakt. Ik heb genoten van jullie verhalen.

Groetjes en een goede thuisreis gewenst.

Tonny
  2. Nelleke:
    1 juli 2016
    Ja, dan zit het er weer op. Maar je ziet dan wel je familie weer, ook leuk na al die tijd.En je kan aan een fotoalbum beginnen. Ook leuk. Waarschijnlijk hebben jullie alweer ideeën op gedaan voor een volgende reis..
  3. Peter en Germa:
    1 juli 2016
    Leuk om jullie verhalen te lezen en fijn dat jullie weer veilig terug zijn in Nederland. Wij zijn vandaag ook weer thuisgekomen. Fijne tijd nog in Denekamp en tot ziens.
  4. Wiebrigje Smids:
    Dag Wil en Theo,
    Wij zijn vanavond weer thuis gekomen.
    Wij hebben gisteren op het eiland Fehrman overnacht en wat hebben wij in het restaurant van de camping gegeten? Bratkartoffeln mit schnitzel......toeval bestaat niet!

Groet Jelma en Wiebrigje
  5. Pauli en John:
    2 juli 2016
    Ha Theo en Wil,
    Alweer terug ineens!! Zo nog allerlei avonturen en belevenissen aan t lezen en nu weer op de camping Welkom thuis. Ik heb jullie reisverslag met heel veel plezier gevolgd. Tot gauw
  6. Ien Broekhuijse:
    2 juli 2016
    En ineens alweer bijna thuis. En inmiddels misschien alweer helemaal thuis! Dat wordt afkikken.
    Bedankt voor jullie verhalen en foto's. Ik heb ze met veel plezier gelezen.
    Wanneer komen jullie op de koffie?