Högakusten en Umeå

Skokloster - Docksta 466 km
Camping Docksta
12 mei - 16 mei

12 mei
Het was een lange rit vandaag, alleen over de E4, die afwisselend 3 en 4 baans is. Hoe meer we naar het noorden reden hoe rustiger het werd. De entree naar de Högakusten, de hoge kuststreek,  was geweldig over de grootste hangbrug van Zweden. Daarna werd het landschap prachtig: heel veel water met eilandjes die uit zee oprijzen. Dit landschap staat ook op de Werelderfgoedlijst. Toen hier 10.000 jaar geleden de dikke ijslaag smolt, veerde het land in korte tijd honderden meters omhoog. Dit proces vindt nog steeds plaats met ongeveer 8mm per jaar.
We hebben de camping uitgekozen vanwege de centrale ligging. Van hier kunnen we de mooiste stukken bekijken. Ook zijn nog niet alle campings open. Het enige nadeel is dat hij vlak aan de weg ligt, een doorgaande weg. Niet zo druk, maar wel erg veel grote vrachtwagens in de avond.
Volgende keer maar weer de stilte zoeken.

13 mei
Na een avond en nacht met regen begon om 9 uur het zonnetje weer te schijnen. Met een temperatuur van 10°C is het dan lekker wandelen. Eerst hebben we een bezoek gebracht aan het Naturum, het informatiecentrum over de Högakusten, gevolgd door een wandeling door het nationaal park Skulenskogen. Het is een bos, maar er zijn ook velden met mooi groen gekleurde afgeronde stenen, moerassen en vennetjes.
Over een stijgend pad met boomwortels en keien, gelukkig afgewisseld door plankieren, liepen we naar een 200 meter lange kloof met een diepte van 40 meter. Hier gingen we doorheen. Dit was een unieke ervaring. De terugweg, met zicht op zee, dalend over grote keien was ondanks onze wandelstokken wel een aanslag op onze knieën, maar we hadden deze wandeling niet willen missen.
Met het naar bed gaan om 22.30 uur  was het nog licht, toen we om 1.30 uur even wakker waren was het al licht. De vogels beginnen dan ook al te fluiten.

14 mei
Het was een bewolkte dag met een enkel buitje. We hebben een toeristische route gereden rond de vele schiereilanden veelal over steenwegen, dus niet geasfalteerd. Prachtig zoals er na elke heuvel weer zee of een meer te zien was. Om toch nog even de benen te strekken hebben we vanaf de camping een stukje van het Högakusten pad gelopen. Als verrassing kwamen we bij een uitzichtpunt waar een halfopen hutje stond met alle attributen om een vuurtje te stoken. Dit kom je ook vaak tegen op picknickplekken in Zweden.

15 mei
Het weer was heerlijk, 13°C, zonnig en weinig wind. We hebben een mooie wandeling gemaakt in een natuurreservaat op de punt van een schiereiland. Veel langs het water, ook wel keien, maar minder vermoeiend dan de vorige wandeling. Af en toe op heerlijke plekjes van het zonnetje genoten. Zo'n heerlijke rust, je komt niemand tegen.  Het plaatsje is waarschijnlijk erg toeristisch, er staan ook veel stuga's ( vakantie huisjes van Zweden), maar die staan praktisch allemaal leeg. De vaste gasten op de camping daar moeten alles nog opzetten. Het seizoen is hier niet zo lang.

Docksta -Umeå     159 km
First Camp Umeå
16 mei
De rit naar Umeå was zo gepiept. Het is raar, ook deze camping ligt aan de E4, weliswaar ook aan een meer met een strandje, maar je hoort de weg toch. Meer dan op de vorige camping want het verkeer is hier drukker. En dat terwijl Zweden een land is met zo veel ruimte. Op de camping is het, op een enkele camper na, uitgestorven. De enige faciliteiten zijn de douches en toilet, de rest ligt te wachten op het seizoen.
We hebben weer eens de fietsen van de caravan gehaald en zijn naar de stad, zo'n 5 km, gefietst. Umeå is een echte fietsstad, overal brede fietspaden en de richtingen staan goed aangegeven. Het heeft geen oud gedeelte, dat is verwoest tijdens een grote brand in 1888. Ze hebben, om herhaling te voorkomen, brede straten gebouwd en deze beplant  met berkenbomen. De blaadjes beginnen nu aan de bomen te komen en dat wordt hier elk jaar in mei gevierd. De stad ligt ook prachtig aan de rivier, waar je langs kan wandelen. Verder is het een echte winkelstad, veel overdekte winkelcentra. Dat is ook wel nodig want in bv. januari  en februari is de gemiddelde temperatuur -8,5°C.
Gelukkig merken wij daar niets van, integendeel. Hoewel de dag bewolkt begon, werd in de middag de lucht steeds blauwer. We hebben heerlijk buiten gezeten, ook met 14°c is het in de zon goed toeven.

17 mei
Omdat de weersverwachting voor midden op de dag regen voorspelde en wij niet een hele dag binnen kunnen zitten, hebben we in de ochtend een rondje om het meer gefietst. Dit is voor Zweedse begrippen een klein meer: het rondje was maar 10 km. De regen kwam precies op de voorspelde tijd, daarna zagen we al snel de zon weer komen. We hebben de wandelschoenen aangetrokken en hebben net iets buiten Umeå een mooie boswandeling gemaakt. In de winter zijn dit langlaufloipes met toch nog wel wat heuvels. Gelukkig konden wij dit wandelen, want onze langlauf ervaring eindigde jaren geleden in het prikkeldraad bij een klein afdalinkje.

18 mei
Het heeft de hele dag geregend. In de auto, op weg naar de Lidl, zagen we dat het buiten maar 4°C was. We waren verbaasd, want de gevoelstemperatuur ligt hoger doordat het niet waait. Of zijn wij al aan de lage temperaturen gewend?
's Middags hebben we cultureel Umeå gedaan. We hebben het Bidmuseet bezocht, een museum van moderne kunst, in een modern gebouw,  prachtig gelegen aan de rivier. Het is onderdeel van de Hogeschool van Kunst, design en architectuur. Er was een tentoonstelling over de Amerikaanse ontwerpers Charles en Ray Eames. Ze zijn bekend van de stoelontwerpen, onbekend voor ons. Maar we  herkenden de stoelen van Thomas en Jorien.
Daarna het mooie gebouw van het cultureel centrum bezocht, waar we een 'fika' hebben gedaan. Dat is een kopje koffie met iets lekkers, in dit geval een kardemom broodje.

Morgen gaan we weer noordelijker, onze voorlopig laatste stop in Zweden.

1. Gerdien van Kesteren:
    18 mei 2016
    Wat zijn jullie avonturiers. Veel lopen over niet gebaande wegen. Maar jullie kunnen het
  2. René en Ancilla:
    18 mei 2016
    Zo, wat zijn jullie al ver, leuk verhaal wederom , en mooie foto's !!
  3. Dani:
    19 mei 2016
    zo leuk om jullie verhalen te lezen! xx dani
  4. Marga:
    19 mei 2016
    Het is weer erg leuk om te lezen hoe jullie genieten!
    Nog heeeeel veel plezier toegewenst!
  5. Ien Broekhuijse:
    22 mei 2016
    Jullie zijn in een andere wereld. Fijn dat je je avonturen wilt delen met ons. Zo leer ik nog eens wat! Ook de grapjes worden erg gewaardeerd door mij (prikkeldraad, meubels van Jorien en Thomas). En zie ik het goed: zijn jullie nu in Finland?