Lee en Cambridge, Massachusetts

15 oktober 2018 - Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten

Lee, Massachusetts

Black Swan Inn

9 okt- 11 okt

Stockbridge ligt in de Berkshires, een heuvelachtige streek met van oudsher veel cultuur. Er zijn veel musea en in de zomer veel festivals. In Stockbridge staat op een groot landgoed het Norman Rockwell museum. Norman Rockwell is een schilder uit de vorige eeuw die natuurgetrouwe schilderijen maakte mensen in een mooie wereld. Zijn werken vertonen veel humor. Oorspronkelijk maakte hij de covers van een weekblad. Hij was altijd al populair, maar nu in politiek en economisch onzekere tijden wil iedereen dit ideaalbeeld koesteren. We genieten van de schilderijen en daarna ook van het landgoed. Het is mooi weer en we lopen wat rond en relaxen lange tijd in de tuinstoelen die overal verspreid staan. Ook leuk om mensen te kijken.

Verderop ligt Stockbridge, een paar toeristenwinkeltjes en een groot landelijk bekend hotel. We lopen er snel doorheen wandelen een stukje langs de rivier. De blaadjes knisperen onder onze schoenen, er hangen er niet veel meer aan de boom. Hier is niemand te bekennen. Sowieso worden wandelingen slecht op toeristenkaarten aangegeven. Bijna alle wandelingen die we gemaakt hebben, zijn van tevoren opgezocht op internet.

We gaan naar ons hotel, gelegen aan een meer, om nog lekker in de zon in de tuin te zitten, maar dan maken we een fout..... We komen per ongeluk op de snelweg terecht. Ontzettend balen, want de volgende afslag is over 31 mijl (50 kilometer). We moeten dan ook weer het hele stuk terug. Dat doen we dan maar via de, volgens ons leukere, toeristische route. En dat terwijl we vandaag een beetje in de buurt wilden blijven.

Met regen vertrekken we uit Lee. De temperatuur is vannacht niet gedaald, het voelt een beetje als een lauwe douche. We rijden weer een mooie route door bossen en een sporadisch dorpje. Veel waarschuwingsborden voor overstekende sneeuwscooters en voor stopplaatsen voor schoolbussen. Volgens ons is dit gebied behoorlijk vergrijst.

Bij Northampton zijn we uit de bergen en komen we bij de eerste grote stad. Hier weer volop jonge mensen. Northampton en Amherst hebben vier beroemde hogescholen en universiteiten. Het was de bedoeling een fiets te huren om het fietspad over de oude spoorlijn naar Amherst te rijden. Het is even droog, maar vanwege de verwachte regen besluiten we een wandeling te maken over het mooiste gedeelte. Dat dat een goede beslissing is, merken we als het halverwege begint te regenen. Het wordt niet meer droog vandaag. In de stromende regen komen we aan bij het huis van Jorien en Thomas.

Cambridge

11okt- 16 okt

We logeren bij Jorien en Thomas en genieten volop van Bas. Het is leuk om hem een paar dagen zo dichtbij mee te maken. Hij herkent ons nu gelijk en reageert heel leuk op ons. We hebben veel lol met hem. Het weer is niet echt stabiel. Het regent regelmatig en we gaan er in de buurt af en toe op uit.

Maandag als iedereen weer aan het werk is gaan we naar Salem, een uurtje rijden naar het noorden voor onze laatste sightseeing.  Hier speelde zich in 1692 een dramatische gebeurtenis af. Twee meisjes binnen de strenggelovige, puriteinse gemeenschap begonnen zich vreemd te gedragen. Toen zij ondervraagd werden, beschuldigden zij een aantal anderen van hekserij. Er werden snel meer heksen ‘ontmaskerd’. Honderdvijftig van hen belandden in de gevangenis, twintig werden opgehangen.

Eerst bezoeken we het visitors centre, waar we een film te zien krijgen die de historische feiten goed weergeeft. Daarna lopen we een route door de stad met historische plaatsen. Zonder dit verleden zou Salem niets zijn. Deze stad staat geheel in het teken van heksen, geesten en spoken. Veel musea, souvenirswinkels en attracties. Vooral in deze tijd voor Halloween is de stad helemaal versierd. Ons plan is om nog een museum over heksen te bezoeken. We gaan het Witch History Museum in en krijgen daar het historische verhaal nog een keer te horen, verbeeld door een aantal diorama’s. Op zich wel leuk gedaan. Maar bij het verlaten van de stad zien we ineens het museum dat we eigenlijk hadden willen bezoeken: het Salem Witch Museum, waar het verhaal,iets bloedstollender wordt verteld en waar ook ingegaan wordt op hekserij in het algemeen.

We rijden nog een stuk van de Scenic Byway langs de kust. Het blijft bij rijden, het weer is te nat en te winderig om er op uit te gaan.

Morgen vliegen we naar huis. We hopen dat jullie net zoveel plezier hebben gehad als wij op deze prachtreis. Heel hartelijk bedankt voor de reacties. Heel erg leuk om te zien hoeveel mensen ons blog lezen.

1. Peter en Germa:
    15 oktober 2018
    Goede thuisreis, hopelijk zonder extra veiligheidschecks met honden 😉
  2. Truus:
    16 oktober 2018
    Dank voor de mooie reisverslagen en wens jullie een fijne thuisreis.
  3. Nelleke:
    16 oktober 2018
    Het is ook altijd leuk om te lezen, je bent er gewoon bij. Goede terugreis.
  4. Betty Gremmé:
    16 oktober 2018
    Dank voor jullie foto's en reisverhalen. heel bijzonder en leerzaam.

Goede thuisreis gewenst.

Groet van Gerard en Betty.
  5. Tonny Verschoor:
    16 oktober 2018
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Interessant en boeiend.
    Goede thuisreis toe gewenst.
  6. Pauli en John:
    17 oktober 2018
    Welkom thuis! Leuk om weer met jullie mee genoten te hebben😊 levendige verhalen, prachtige foto’s!