Leipzig

12 mei 2019 - Leipzig, Duitsland

Jena - Leipzig 88 km

Camping Leipzig

9 mei tot 12 mei

Waar zijn we aan begonnen? Omdat we vroeg op deze camping zijn, pakken we gelijk de fietsen om een tocht door de buitenwijken van Leipzig te maken. De fietsroute het Notenspur gaat langs punten die interessant zijn voor de muziekgeschiedenis en komt ook langs het Volksschlachtdenkmal, het doel van vandaag. Helaas is de route (nog) niet bewegwijzerd en moeten we het doen met een bestand op de telefoon. Soms gaat de route door parken, maar daar waar hij door de wijken loopt, zijn de wegen zeer slecht. Je ziet vaak dat ze de oude hobbelkeien geasfalteerd hebben, maar deze asfaltlaag is half weggesleten. Dat levert nog grotere kuilen op en fietst zeer vervelend. Aan de oostkant van Leipzig zijn ze veel aan het renoveren: wegen, riolering en gebouwen. Tot 10 keer toe is onze route versperd en moeten we een alternatief zoeken. Dat fietst niet echt ontspannen. Uiteindelijk doemt het Denkmal voor ons op: een 91 meter hoog monument ter nagedachtenis aan Slag bij Leipzig in 1813, waar Napoleon werd verslagen door een gezamenlijk leger uit bijna alle Europese staten. 80.000 soldaten kwamen om. Later passeren we de Russisch Orthodoxse kerk, die gebouwd is om alle 22.000 omgekomen Russen te herdenken.

Na het bezoek zoeken we zelf de route en fietsen langs de rivier de Weisse Elster naar de camping. Door het zonnige weer zijn er veel mensen op pad, een vrolijk geheel.

Leipzig, de op één na grootste stad van Oostelijk Duitsland, is een levendige stad. Toch is de stad zeer overzichtelijk. Tussen de mooie oude gebouwen zijn mooie nieuwe verschenen. Deze van oorsprong handelsstad heeft veel oude gebouwen omgetoverd tot winkelcentra. Verrassend zijn de vele overdekte winkelpassages, er zijn er wel 30, de één nog mooier dan de andere. Ook de luxe winkels zijn goed vertegenwoordigd. We beginnen onze wandeling op de markt met het oude rathaus. Het is marktdag en de asperges en aardbeien zijn overal aanwezig. We wisselen winkelen en wandelen af. Zo komen we in de Thomaskirche, de kerk waar Bach gedirigeerd heeft. In de kerk ligt hij begraven en we zijn getuige van een koor dat als eerbetoon een lied zingt. ( zie video). Na de lunch brengen we een bezoek aan het Museum Der Bildende Künste. Het moderne gebouw is alleen al een bezoek waard. Moderne kunst en ouder werk van kunstenaars met name uit Leipzig. Er is een tentoonstelling van Yoko Ono. Deze is wel heel modern. Wij zijn onder de indruk van het werk van Max Klinger, een beeldhouwer die ook schilderde. Ook het werk van de schilder Cranach vinden we heel mooi.

In de Nikolai Kirche werd vanaf 1982 elke maandagavond gebeden voor de eenwording en de demonstraties die daar in 1989 werden gehouden, hebben hier aan bijgedragen. Indrukwekkend is de Hauptbahnhof, het grootste kopstation van Europa, met zijn grote winkelpassages over 2 verdiepingen. Bij een zeer luxe hotel zien we veel politie. Die blijkt op de been te zijn omdat de spelers van Bayern hier logeren. Morgen spelen ze in de Arena tegen Leipzig. Wanneer we terug fietsen komen we ze weer tegen. Bij de Arena probeert Theo nog een kaartje te kopen, maar helaas is alles uitverkocht.

Duitse campings en internet, het blijft een probleem. Deze camping heeft nergens WiFi. Het is een regenachtige dag, prima weer om te shoppen in de outlet. Twee vliegen in één klap. Overal internet, de kranten zijn snel gedownload en Theo vindt een lekker plekje met koffie. Zo hoeft hij niet alle winkels in en uit. Toch komen we voor hem met twee broeken thuis. Bij de Ravensburger twee legpuzzels om de komende winter weer bezig te zijn. Daarna bij de Lidl de rest van de boodschappen gedaan.

Op een wandeling kwamen we een mevrouw tegen die daslook aan het plukken was, bij navraag vertelde ze dat het voor pesto was. Wil gaat ook aan de pluk en maakt haar eigen pesto. Een beetje geknoei want de staafmixer heeft te weinig kracht. Nu maar hopen dat ze het goede plantje heeft geplukt. Volgende week gaat het door de pasta. Als jullie daarna niets meer horen ........

Morgen gaan we naar Pirna aan de Elbe vlakbij Dresden. Het weer blijft afwachten, de voorspellingen veranderen met de dag.

1. Pauli en John:
    12 mei 2019
    Ha Theo en Wil,
    Wat een activiteiten zeg, knap hoor! Jullie zijn lekker bezig met cultuur opsnuiven😊👍 indrukwekkend jullie bezoek aan het kamp uit t vorige verslag. Zeker met het weer op dat moment realiseer je je hoe verschrikkelijk het geweest moet zijn... goede reis verder!
  2. Truus:
    13 mei 2019
    Vanmorgen jullie reisverslag met interesse zitten lezen en ook de mooie opnamen van de foto,s bekeken.
    Inmiddels is het ongeveer 17.00 uur en jullie moeder en schoonmoeder zit heerlijk buiten in het zonnetje.
    Op de Breiclub hebben de mooie foto,s bekeken van jullie kleindochter Ella, die Eep meegebracht had. Wat een schatje een heel lief meisje, wat zal Bas daar ook mee in zijn schik zijn. Van Eep moest ik jullie ook de hartelijke groeten doen en zeg maar dat het met haar heel goed gaat, bij deze dan. Wil en Theo wens jullie nog fijne dagen en veel reisplezier.🚴‍♀️🚴‍♂️
  3. Jan en Carla:
    14 mei 2019
    Hallo Wil en Theo,
    Wat hebben jullie al veel indrukwekkende plekken gezien de afgelopen weken. Fijn dat je er altijd een stukje historie bij schrijft, zo spreekt het ons nog meer aan. De verhalen lezen weer als een mooi boek, compliment
    We begrijpen dat er een kleinkind is geboren: van harte gefeliciteerd!
    En we duimen dat het bij jullie wat aangenamer weer gaat worden.
    Goede reis verder, veel groetjes van Jan en Carla