Lübben, Spreewald, Brandenburg

23 mei 2019 - Lübben, Duitsland

Pirna - Lübben155 km

Spreewaldcamping

19 mei - 24 mei

Bos, water en ......... augurken. Het Spreewald wordt wel het Venetië van Duitsland genoemd, maar het lijkt eerder op Giethoorn. De rivier de Spree heeft na de ijstijd vele vertakkingen gekregen. Zo zijn er smalle waterwegen en vele eilandjes ontstaan. Een idyllische  groene omgeving. Berlijners komen er graag voor een weekendje. Wanneer wij op de camping aankomen is het prachtig weer. Er is ook een folkloristisch feest dit weekend. Deze streek heeft in de 17e eeuw veel vluchtelingen opgevangen, de Sorben, die hier nog steeds hun eigen cultuur in ere houden. Je ziet het aan de taal en de klederdrachten die op feestdagen wordt getoond.

Het bos doorkruisen we op de fiets. Wanneer we de Spreefietsroute volgen fietsen we door bossen, meestal met zicht op water. Zondag is het een drukte van belang. Overal fietsers, kanoërs en toeristen die een tocht op een Kahnfahrt maken, een soort punter. Maandag is het rustig, de meeste mensen zijn weer aan het werk. Omdat er ‘s middags regen wordt voorspeld, gaan we vroeg fietsen. We wanen ons alleen in dit schitterende natuurgebied. Vogels en kikkers roepen om het hardst. De terugweg fietsen we via, hoe kan het anders, de Augurkenfietsroute.

Het water bekijken we vanaf een kano. We gaan naar Lübbenau, waar de Spree de meeste vertakkingen heeft. Uit de tientallen bedrijven kiezen we er één. Het blijkt een goede keuze. We krijgen een vrijwel nieuwe boot en n.a.v het aantal uren dat we willen varen, wordt er voor ons een route op een kaart getekend. We peddelen rustig door de stille waterwegen langs afgesloten natuurgebieden. Terwijl de zon door het beboste gebied schijnt heerst hier een vredige rust. Na exact 4 uren leveren we onze boot weer in.

Augurken kopen we in Lübbenau, waar overal verkoopkraampjes met augurken staan. Die zijn in allerlei smaken dé specialiteit van het Spreewald. Peper, honing, knoflook, mosterd, Chili en nog vele meer. Na een proeverij kiezen we voor de knoflook en kruiden.

Tussen de heerlijk warme dagen zit ook weer een kille dag met regen. Thuis zouden we lekker binnen blijven en de kachel aandoen. Hier trotseren we de lichte regen om een wandeling te maken in het heuvelachtige Bergspreewald. We worden vanzelf warm wanneer we naar de uitkijktoren wandelen en helemaal na de klim naar boven. Het uitzicht is met dit weer nihil. Het enige dat we zien is het grote koepelvormige gebouw van Tropical Islands. Het is de grootste vrijstaande hal ter wereld, een voormalige luchtschiploods. Op tv hebben we dit grootste tropisch zwemparadijs van Europa met o.a een zandstrand van 200m wel eens gezien.

Morgen gaan we 100 km westelijk, weer naar de Elbe.

1. Peter en Germa:
    23 mei 2019
    Mooie foto's en gelukkig wat beter weer voor jullie. Prachtige groene omgeving met bloeiende struiken zo te zien. Nog een fijne tijd.
  2. Betty Vennema:
    23 mei 2019
    Wat een prachtige omgeving!
    Heerlijk genieten👍😀
  3. Ancilla:
    23 mei 2019
    Tis altijd mooi daar hè, jullie genieten lekker, en de foto’s zijn weer prachtig ! De schrijver van alle verhalen boeit ook , heerlijk! Geniet nog lekker van de wandel en fiets tochten daar !
  4. Nelleke:
    23 mei 2019
    Prachtige omgeving daar !
  5. Helma leijte:
    24 mei 2019
    Wat ziet dat er weer prachtig uit en wat een heerlijk weer hebben jullie. Wij hebben hier aan een stuk door 36 uur regen gehad. Zitten nu in het zonnetje te ontbijten. 🤗
  6. Truus:
    24 mei 2019
    Gisterenavond het keurige verslag gelezen van jullie trektocht door Duitsland met daarbij de mooie foto,s. In èèn woord 🌞prachtig.🌞Jullie genieten, maar ik ook. Wens jullie samen nog fijne dagen.