Luleå - Rovaniemi

Umeå - Luleå 256 km
Camping Örnvik camping
19 mei - 21 mei

19 mei
De weg werd 2 baans, het verkeer minder, de naaldbomen talrijker en de regen idem dito. Toch hebben we genoten van de rit naar Luleå. We zagen ook veel kraanvogels in de weilanden. Ons brood hebben we vanwege de kou maar in de auto gegeten i.p.v. in de caravan. We hebben weer voor een kleinere camping gekozen. Deze ligt ook weer aan de weg bij een hotel en conferentiecentrum. Het is in ieder geval goed schoon, iets wat ons op de vorige camping van een grote organisatie tegenviel. We staan op asfalt, iets wat we nooit wilden, maar nu met die regen is het wel prettig. In de greppels in het bos om de camping liggen nog resten sneeuw.
Gelukkig hield het om 6 uur op met regenen. Na het eten hebben we nog een lekkere boswandeling gemaakt. De zon kwam weer door!

20 mei
Weer een dag met stralende zon en dan is het met 9°C toch heel aangenaam. Eerst hebben we alles gedroogd en schoon gemaakt. Ook prachtig was het weer voor een bezoek aan Gammelstad Kyrka, een kerkdorp net buiten Luleå.
Gammelstad is een verzameling van 408 kleine huisjes rond de kerk, vaak maar met één kamer. Ze zijn niet gebouwd voor permanente bewoning. De eerste huisjes zijn gebouwd  in de 2e helft van de 16e eeuw als overnachting- en ontmoetingsplek tijdens kerkweekenden voor de boeren die veraf van de kerk woonden  De heuvel waarop de kerk staat was ooit een eiland. Daarna hebben we een wandeling gemaakt door het naastgelegen natuurreservaat, deels bos, deels moeras. Waar het nat was, was vroeger zee.
We zijn nog even in Luleå stad geweest, maar dat waren voornamelijk shoppingmalls in brede straten waar de wind doorheen waaide.

's Avonds kwamen er een aantal Zweedse caravankampeerders op de camping. We kijken altijd met verbazing hoe zij hun grote ( dubbelassige ) caravans zo achteruit de plek op manoeuvreren; dan komen wij aan met onze mover . Daar kijken zij dan weer met verbazing naar.

Luleå - Rovaniemi 250 km
Camping Ounaskoski
21 mei - 24 mei

21 mei
Het hele traject oogde weer verlaten en de rivieren worden steeds breder. De laatste stop voor de grens was op een mooie parkeerplaats aan zo'n rivier. Heerlijk in het zonnetje; de temperatuur is alweer gestegen 16°C. Bij het binnenrijden van Finland ( ook hier weer grenscontrole ) was het al 12 uur. De Finnen hebben een uur tijdsverschil met hun buurlanden. Ook zijn zij het enige Scandinavische land met de Euro als betaalmiddel.
Wat gelijk opvalt is de enorme weidsheid, nog meer dan in Zweden.
Wil heeft wel een beetje taalgevoel en kan meestal wel opschriften begrijpen, maar het Fins is een bijna niet uit te spreken en te begrijpen taal. Het heeft niets weg van de andere Scandinavische talen. Gelukkig spreken de meesten wel Engels.
We staan op een camping aan de rivier aan de overkant van de stad. Vandaag is deze camping voor het eerst open. Het is er gelijk al behoorlijk druk. We hebben even op de fiets de stad verkend. Het centrum bestaat uit de bekende shoppingmalls, maar ook veel amusementshallen, nachtclubs, cafe's, veel neon en schreeuwende reclame. Rovaniemi is zomer en winter een toeristenplaats.

22 mei
Een van de redenen waarom Rovaniemi een aantrekkelijke stop is op de reis naar de Noordkaap is de aanwezigheid van Santa Claus Village op de poolcirkel, 8 km buiten Rovaniemi. Dit is de woon- en werkplek van de Kerstman. Wij liepen bijna alleen door het dorp met zijn vele (kerst) souvenirswinkeltjes, maar het schijnt in andere tijden van het jaar erg druk te zijn. Hiervandaan beantwoordt de kerstman al zijn post. Je zag ook vele kinderbrieven tentoongesteld. En natuurlijk de kerstman zelf. We mochten met hem op de foto, maar moesten voor die foto wel €25, - neertellen. Dan toch maar liever een foto van hem zonder ons. In plaats daarvan hebben we een heerlijke Rendierburger gegeten. Dat moet je toch ook een keer geprobeerd hebben. Het was bijzonder lekker.
We waren er op de fiets naar toegegaan met de verwachting dat het na een nacht en ochtend regen wel droog zou zijn. Heen ging het goed. Eerst hebben we nog een bezoek gebracht aan het Arktikum, een mooi gebouwd museum met een glazen dak waar de geschiedenis van Rovaniemi, de cultuur van de Samen en de natuur van Lapland uitgebeeld worden. We vonden dit echt een succes en hebben veel opgestoken. Naar de Santa Claus Village hadden we miezer en terug naar de camping een hele harde bui, gelukkig konden we onder flatbalkons schuilen.

23 mei
De dag begon zonnig. We zijn naar de Devil's Churns geweest, 25 km ten zuiden van Rovaniemi. Dat zijn 14 diepe gaten die in de ijstijd zijn gevormd. Het kolkende smeltwater nam grote rotsen mee en zo is een diepe tunnel gevormd. Het grootste gat is heeft een diameter van 8m, de diepte is van 3 tot 15 meter. Het was voor ons moeilijk de diepte te zien. Er zat nog veel smelt- en regenwater in. We dachten daar nog een stuk te wandelen, maar de paden liepen dood. Onderweg naar de camping begon het, niet voorspeld, weer te regenen. We waren nog net op tijd om de was niet al te nat naar binnen te halen.

Morgen gaan we 300 km noordwaarts.

1. Pauli en John:
    Ha Theo en Wil,
    Leuk om jullie reis mee te lezen! Volgens mij gaan jullie nu steeds meer bijzondere dingen zien nu. Met name bij de grotten lijkt me een bezienswaardigheid! Benieuwd wat jullie nog allemaal gaan zien komende periode. Hier is t weer meer dan pet op t moment. Heeeeeel veel regen. Vandaag Thijs en Bram bij ons thuis ivm bezichtiging bij Pauline en Gerben . Belangstelling is enorm gelukkig! Thijs tijgert nu supersnel door de kamer en komt overal haha. Met Bram ook alles prima. Goede reis verder!
  2. Petra en Luc:
    23 mei 2016
    Nog een poosje in Oostenrijk, nu ook met wat regen, lezen we weer mee. Verhalen klinken uitstekend, hart grt petra en luc
  3. Nelleke:
    23 mei 2016
    Wat leuk, de kerstman ontmoeten! Hebben jullie gelijk jullie verlanglijstje voor dit jaar achtergelaten? In die malls kan je je wel lekker opwarmen
    Gaan jullie een rondje maken en neem je dan een ferry van Helsinki óf via Estland, enz óf nemen jullie dezelfde weg , met andere stops, weer terug ? Zat vh weekend jullie route te bekijken en vroeg mij dat af..
    Groetjes, Nelleke