Maribor en omgeving

31 augustus 2019 - Maribor, Slovenië

Bad Füssing- Maribor 330 km

Camping Kekec

27 augustus - 1 september

Door meer dan 20 tunnels, waarvan de langste bij Graz 10 km is, rijden we door Oostenrijk om in Oost-Slovenië in Maribor te komen. Zowel bij de grens in Duitsland als in Oostenrijk staat een file. Het inkomende verkeer wordt door een grote politiemacht gecontroleerd. Wij hebben daar als uitgaand verkeer geen last van.

Onze camping ligt in een buitenwijk van Maribor aan de voet van het Pohorjegebergte, vlakbij de skilift, waar we een paar keer ‘s avonds op het drukke terras een drankje doen. We hebben een heerlijke grote plek met een boom voor de nodige schaduw.

Over mooie vrijliggende fietspaden fietsen we in een halfuurtje naar het centrum van Maribor, de 2e grootste stad van het land. We passeren vele supermarkten, elk in een apart winkelcentrum met weer andere winkels van vooral Duitse ketens. Daarom zie je in de stad niet heel veel winkels. Wel heel veel pleinen met mooie oude gebouwen en terrassen. Het valt ons op hoeveel jonge moderne mensen er lopen. Door de stad zijn een aantal kleine evenementen, veel gericht op kinderen. Wij beginnen op de boerenmarkt, een bonte verzameling van kraampjes groente en fruit verkocht door de boeren zelf. Na de inkopen lopen we door naar de rivier, naar de oude wijk Lent. Hier woonden vroeger de vlottenbouwers. Nadat de wijk verpauperd was, is deze weer mooi opgeknapt. Bij bar Stara Trta staat de oudste wijnrank ter wereld, 450 jaar oud. Via de mooie pleinen maken we de stadswandeling af.

Aan de andere kant van het gebergte ligt Rogla op 1200 m, het startpunt voor een wandeling naar Lovrenska Jezera, een vennen- en hoogveengebied. Op de kaart zien we dat Rogla zowel vanuit het noorden, als vanuit het zuiden te bereiken is via weg 701, beide kanten geel op de kaart. Via de noordkant is de afstand korter, dus die nemen wij. Na 2 km op de 701 gaat het asfalt over in een steeds smaller wordende grindweg door het bos aan de rand van de berg. Geen bordje Rogla. Bij elk kilometerpaaltje vragen we ons af of we er zo wel komen. Terug is geen optie omdat we weer via Maribor moeten. Eindelijk na 17 km komen we een bij een meertje een andere auto tegen en even daarna om de hoek verandert het grind weer in asfalt. Rogla ligt voor ons en we zijn niet de enigen. De wandeling gaat over een alm met koeien en door het bos. Doordat het een beetje heiig is, hebben we helaas niet zo’n mooi zicht op het dieper gelegen dal. We komen uit bij een uitkijktoren. Bovenop hebben we een prachtig uitzicht over een diepgroene, met dwergdennen begroeide vlakte. Over houten vlonders lopen we langs de meertjes, sommigen met waterlelies. Via een andere weg komen we weer terug in Rogla. Nu gaan we via de zuidkant terug, een mooie brede asfaltweg!

Met de fiets op de auto rijden we naar Moravske Toplice, één van de vele kuuroorden/waterpretparken van Slovenië. Van hieruit gaat onze fietstocht door een lichtglooiiend gebied richting Hongaarse grens met een aantal bezienswaardigheden. Na wat kilometers heuvelopwaarts door de wijngaarden en maisvelden komen we voorbij Selo bij een mooi oud kerkje, dat door de Tempeliers in de 13e eeuw is gebouwd. Het is bijzonder vanwege de vorm, maar ook door de fresco’s die bewaard zijn gebleven. Het meisje van de naastgelegen VVV doet de deur voor ons open en vertelt het één en ander. Na afloop horen we dat zij een toeristenopleiding doet en dat dit haar vakantiebaantje is. Ze spreekt goed haar talen en leert ons de eerste woordjes Sloveens: Dobar dan = Hallo en Adio= Dag. In Bogojina zien we een mooie witte kerk: de Duif genoemd. De beroemde Sloveense architect Plečnics (later gaan we o.a. in Llublijana meer van hem zien) heeft deze kerk gebouwd en voorzien van zijn kenmerkende mix van klassieke en moderne elementen, zoals het houtwerk, keramiek en de lampen. Vooral de toren en ook het interieur vinden wij heel bijzonder. Onze laatste stop is bij de boerderijwinkel Posestvo Passero. Hier verkopen ze zelfgeproduceerde wijn en chocolade. Vanwege de hitte lijkt ons de chocolade geen goed idee om mee te nemen, maar dan bedenken we dat er nog een koelelement in onze tas zit. Bijzondere bonbons met pompoenolie en een reep walnoot/pruim/kaneel. Het speciale streekgebak uit de Prekmurje wordt alleen in het weekend gebakken, dus dat nemen we ergens anders met een kop koffie terug in  Moravske Toplice.

Op een iets minder warme dag, het is maar 25°C, bezoeken we Ptuj, een oud middeleeuws stadje aan de Drava met een oorsprong in de Romeinse tijd . Sommige straatjes zijn nog echt Middeleeuws en de huizen hebben prachtige gevels. Boven het stadje torent het kasteel. De stadstoren bewaakte de grens. Voor deze toren staat een 5 meter hoge Romeinse grafsteen, die het reliëf toont van een blinde zanger omringd door wilde dieren. We rijden door naar de  VVV in Ormo om een kaart te halen van de wijnroute door het wijngebied Podravje, één van de drie grote wijngebieden van Slovenië. Rijdend door de steile heuvels met kronkelige weggetjes hebben we prachtig zicht op het lijnenspel van de wijngaarden. We stoppen in Jeruzalem bij herberg Brenholc, waar het op het terras met een glaasje wijn in de schaduw van de druivenranken en wondermooi uitzicht goed toeven is. Na wat fotostops komen we bij wijnmakerij Malek. Hier proeven we wat verschillende wijnen en kopen witte wijn van de Sipon druif. Deze druif is genoemd naar een uitspraak van Napoleon die uitriep ‘C’est si bon’ toen hij deze proefde na het bezetten van voormalig Joegoslavië.

Morgen gaan we naar Bohinj

1. Pauli en John:
    31 augustus 2019
    Goh, wat een prachtige week hebben jullie gehad. Heel actief ook, petje af😂😂 Hier ook mooie dagen en heerlijk gevaren op Loosdrecht met de kinderen. jullie treffen het overwegend goed met het zonnetje oo, lekker. Geniet ze!
  2. H j albers:
    3 september 2019
    Wat zien jullie veel mooie plaatsen nog , veel fijne n
    Weken wens ik jullie toe Groetjes tante Hermien q
  3. Jan en Carla:
    3 september 2019
    Hallo Wil en Theo, wat een fijn lang en beeldend verhaal met weer veel foto's. Slovenië doet ons wat denken aan Tsjechië qua bouwstijl. De natuur ziet er aantrekkelijk uit en lijkt vlak genoeg om te fietsen en te wandelen, dat hebben jullie weer goed uitgezocht! En zoals de temperatuur nu is kunnen jullie lekker actief zijn. Geniet van alle mooie tochtjes!
  4. Helma leijte:
    5 september 2019
    Ola, dat ziet er weer heel aantrekkelijk uit, had ik niet gedacht. Lekker blijven genieten.