Millstättersee en Salzburg

2 oktober 2019 - Salzburg, Oostenrijk

Smlednik- Döbriach 119 km

Camping Mössler

25 - 30 september

Heel hartelijk worden we ontvangen op deze camping. Bij  aanmelding krijgen we een  pakket met informatie en kaarten van wandelingen en fietstochten rond de Millstätter See. Het oudere echtpaar doet alle moeite om het de gasten naar de zin te maken. Het sanitair is het mooiste tot nu toe. Verwarmde douches en toiletten, daar kunnen veel campings in Slovenië een voorbeeld aan nemen.

We boffen enorm met het weer. Na de eerste dag regen, blijft het droog. Als de zon even schijnt genieten we er extra van.  We wagen zelfs nog een duik in het verwarmde zwembad op de camping. Het meer zien we vanaf een mooie wandeling over de Panoramaweg. In de bossen is de herfst met veel paddenstoelen al volop aanwezig.

Herinneringen halen we op in Mallnitz, waar we meer dan 27 jaar geleden voor het eerst op wintersport zijn geweest. De kinderen skieden en wij wandelden. Vanaf de liften lopen we door het Seebachtal, toen langs de bevroren en besneeuwde beek, nu door de groene velden. In plaats van de voorspelde bewolking schijnt er een heerlijk zonnetje. Na een rustige wandeling komen we bij de Swussnerhütte en daar eten we de lekkerste kaiserschmarren ooit. Op ons dooie gemak lopen we terug.

Het letterlijke hoogtepunt van deze reis beleven we met een rit over de Nockalmstrasse, een 34 km lange weg met 52 bochten, die van 1500m tot 2050m gaat. Hier geen hoge steile bergen zoals in Slovenië, maar ‘zachte’ bergen vol kleur. We beginnen bij het bezoekerscentrum met een indrukwekkende 3D film over de flora en fauna. Daarna begint de klim, met het ene vergezicht nog mooier dan het andere. Op het hoogste punt wandelen we nog verder naar de Eisentalhöhe tot 2180 meter. Overal zijn stopplaatsen met tentoonstellingen en verkoophutten met o.a. kaas en worst. Wanneer we weer dalen hebben de bergen een herfstige rode gloed van de verkleurende blaadjes van de alpenroosjes, die hier weelderig groeien. Als uitsmijter komen we bij de verstilde Windebensee met een natuurleerpad over de vele bloemensoorten. We kunnen ons voorstellen dat het hier in het voorjaar ook prachtig is.

Döbriach- Salzburg 166 km

Camping Nord Sam

30 september - 3 oktober

Salzburg is de stad van de Sound of Music en Mozart en natuurlijk de alomtegenwoordige mozartkugeln. Op waarschijnlijk de laatste warme, zonnige dag fietsen we via een mooie route langs een beek en rivier de Salzach naar de stad. We starten op de Mozartplatz met het grote beeld van de componist. De Altstadt bestaat uit veel imposante barokke gebouwen, talloze kerken, waaronder de Dom. Salzburg was een bisschopsstad en dat is te zien aan het grote Domkwartier. Hier hoorden ook de kloosters bij, waaronder het Franciskanerklooster. Heel bijzonder is het kerkhof hiervan met zijn aparte grafmonumenten. Boven de stad waakt  120 meter hoger de vesting Hohensalzburg. Dit keer nemen we de tandradbaan naar boven en genieten in de zon van het magnifieke uitzicht. In de burcht zijn allerlei musea. Wij bekijken een tentoonstelling over de geschiedenis van het marionettentheater. Terwijl de boeren in Nederland demonstreren zien we een animatie over de boerenopstand tegen de bisschop in 1525.

Het echte toeristenseizoen is over, we hoeven nergens te wachten en niemand loopt ons voor de voeten. Helemaal niet wanneer we een wandeling onder langs de vesting maken. Hier geen toeristen- maar hippe studentencafé’s in de buurt van de universiteit. Als laatste bezoeken we de mooi aangelegde bloementuinen van Schloss Mirabell, de locatie waar Doremi van de Sound of Music is opgenomen.

Carpe Diem, een toepasselijke naam om de verjaardag van Theo met een ontbijt te vieren. Het is het lounge café van ( bij het vliegveld gelegen) Hangar 7, een futuristisch gebouw met de verzameling vliegtuigen, helicopters en racewagens van de eigenaar van Red Bull. Naast een Red Bull racewagen eten we een keur aan luxe hartige en zoete hapjes geserveerd op een etagère. Na het ontbijt vergapen we ons aan het geweldige design van het gebouw. Behalve het lounge café is er een restaurant vanwaar je naar boven kan lopen naar een sigaren lounge in het op een propeller lijkende plafond. Ook is er regelmatig een kunsttentoonstelling. Dit alles is gratis te bezoeken en wanneer je dat doet, vergeet dan ook het toilet niet.

Vanaf één van de zithoeken werken we met geweldig internet ons blog bij. Een goede invulling van deze regenachtige dag.

Morgen vertrekken we naar Duitsland.

1. René en Ancilla:
    2 oktober 2019
    Prachtig weer jullie foto’s en de verhalen , wij genieten ook altijd zo van de bergen in Oostenrijk ,Salzburg is prachtig , geniet nog in Duitsland!
  2. Roswitha en Hans:
    2 oktober 2019
    Theo, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Jullie zullen er ongetwijfeld een geweldige dag van maken.
  3. Truus:
    2 oktober 2019
    🎺🎺🎺Hartelijk Gefeliciteerd Theo met je verjaardag en ook Wil mijn gelukwensen met dit heuglijk feit.🥂Wens jullie samen nog een goede tijd in het mooie Duitsland en veel🚴‍♀️ en 🚶🏼‍♂️plezier.
  4. Marijke:
    2 oktober 2019
    Van harte gefeliciteerd Theo!
    Dat je jarig bent dat wisten we al want vandaag stond de bloemist bij jullie voor de deur. Bij - natuurlijk - niet thuis, zette hij het boeket keurig in een emmer met water. Gelukkig zag deze buurvrouw dat en heb ik de jongeman even geïnformeerd over jullie afwezigheid. Jullie vinden nu bij thuiskomst hierover een briefje.
    Zelf zijn wij net terug van onze vakantie naar Curaçao. Het regelen met Petra van de sleutels en planten is prima gegaan. De sleutels liggen inmiddels weer bij mij in de la.
    Nog een hele gezellige en hopelijk zonnige verjaardag samen!
  5. Jan en Carla:
    2 oktober 2019
    Theo, van harte gefeliciteerd! Wat zijn jullie deze dag goed begonnen met dat heerlijke ontbijt op een bijzondere locatie. En wat waren jullie in een schitterend berglandschap, zoiets hebben wij dit jaar in onze reis wel gemist. De mooie foto's werken erg uitnodigend... Hopelijk zit het weer in Duitsland mee, zodat jullie daar nog lekker actief kunnen zijn. Goede reis nog! Groetjes, Jan en Carla
  6. Betty Vennema:
    3 oktober 2019
    Wat een mooie reis maken jullie weer! Wel een dag te laat, maar nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Theo! En Wil natuurlijk ook! Liefs uit Veenendaal, Betty, Gert en natuurlijk ook mijn moeder!
  7. Petra en Luc:
    3 oktober 2019
    Gefeliciteerd Theo, we wensen je een mooi nieuw levensjaar toe. Volgens mij hebben jullie het heerlijk daar! Wat zijn kaiserschmarren? Grt Petra en Luc
  8. Wil:
    4 oktober 2019
    Dat is een soort pannenkoek. Hij staat op de foto