Navajas, Castellón

22 september 2017 - Navajas, Spanje

15 september - 22 september
Albarracín - Navajar 126 km
Camping Altomira
 Een dipje in het weer vandaag. Er was daling van de temperatuur en regen verwacht. Tijd om weer op te stappen. Een klein stukje richting kust. Met de daling van de hoogte van 1200m naar 450m steeg de temperatuur van 12°C naar 18°C. Op het hoogste punt was het erg mistig, maar aangekomen bij de camping was het droog.
Deze camping hadden we vorig jaar ook al willen aandoen. We hadden echter gelezen dat er  hoge drempels zijn om de plek op te komen. Dat zou niet lukken met onze slechte mover. Nu we een nieuwe mover hebben was het goed te doen. We konden uit veel plaatsen kiezen, dat scheelde ook al.
Toen we stonden zijn we gelijk naar Segorbe gereden. De Vodafone prepaid kaart krijgen we niet aan de gang op de IPad. Helaas was daar geen Vodafone winkel. Wel een supermarkt voor wat boodschapjes.

16 september
De temperatuur is een stuk aangenamer, wel is het halfbewolkt. Lekker wandelweer. We hebben gewandeld in natuurpark Sierra de Espadán vanuit Alfondeguilla. Heen langs een rivier waarvan er nog een heel smal stroompje over was. In de bedding werd het water opgevangen in bekkens voor  groentetuintjes en boomgaardjes. Je vraagt je af hoe ze deze bereiken. Het pad waar wij liepen was erg smal. Dat het een vruchtbaar stuk was zagen wij aan de bamboe die ook welig tierde. Zo erg, dat het topzwaar was geworden en een tunnel vormde over ons pad. Het was een stuk kruipdoor - sluipdoor. De terugweg ging bovenlangs. Op sommige stukken was het moeilijk te lopen vanwege het steile stenige pad. We waren dan ook verbaasd ingehaald te worden door 8 mountainbikers die zich zo van de berg afstorten.
Later zagen we dat er een makkelijker pad langs de andere kant van de rivier liep. Hadden we gemist door de bamboe.

17 september
Ook hier is het feestweek, weer muziek in het dorp tot 5 uur in de ochtend. Na eerst wat huishoudelijke klusjes zijn we op de fiets gestapt. De camping ligt pal aan de Via Verde Ojos Negros. Deze is ook hier weer een oud spoortraject. De nieuwe ligt ernaast, maar daar rijden heel weinig treinen. Wij zijn bergop begonnen. Het verval is best hoog. We begonnen op 460m en na 25 km kwamen we op 800m. Het was een heel mooi traject: bos en boomgaarden met vergezichten. De heenweg hebben we met lichte ondersteuning gefietst, de terugweg ging, vooral het eerste stuk, zonder trappen met 21 km/uur. Heerlijk in het zonnetje met een windje.
Omdat het zondag was, kwamen we het eerste stuk veel fietsers en wandelaars tegen. Veel jonge gezinnen, ook op de camping.

18 september
Vlakbij de bezienswaardigheid van het dorp, de waterval Salto de la Novia, hebben we onze auto geparkeerd. Eerst maar weer koffie in het dorpje. Hier was iedereen heel druk met het in elkaar zetten van de tribunes voor de stierenrennen de volgende dag. Wij vonden dat nogal veel activiteit, omdat we tot 5 uur in de ochtend de muziek hebben gehoord.
Vanaf de waterval zijn we langs de rivier door welige vegetatie naar Segorbe gewandeld tot aan de fontein van de 50 caños, 50 kranen met ieder een ander stadswapen van Spanje. Ook een bezienswaardigheid, maar op een maandag buiten het seizoen uitgestorven.
Via de andere kant met veel boomgaardjes , vooral met kaki’s, en irrigatiekanaaltjes zijn we teruggelopen naar Navajas. We hadden het goed warm gekregen en hebben nog in het zwembad op de camping gezwommen.

19 september
We hebben een autorit gemaakt door het natuurpark Sierra de Espadán. In het eerste plaatsje hielden we een koffiestop. De auto buiten het dorpje Almodifar neergezet en te voet verder op zoek naar een bar. Het plaatsje was uitgestorven. Geen barretje te vinden. We konden ons het niet voorstellen en ja hoor, aan het eind van het dorp hoorden in de verte geklets. Om de hoek was een barretje en wij hadden koffie. Toen volgde er een 10 km smalle, bochtige weg, die ons almaar hogerop bracht. Gelukkig maar één tegenligger, toch altijd spannend met onze ‘grote’ auto.
De weg werd wat breder, maar niet minder mooi. We vonden een prachtige picnicplek met mooi uitzicht en schaduw, waar we onze stoeltjes hebben uitgeklapt en heerlijk hebben gelezen. Om 13.45 uur vonden we het tijd om naar ons geplande lunchadres te gaan een paar dorpjes verder en vlakbij de camping. Weer onze auto geparkeerd en aan de wandel in de smalle straatjes. Wat jammer nu, in tegenstelling tot wat op de website stond vermeld was het gesloten, evenals het andere restaurant. Gelukkig hebben we altijd ons brood bij de hand. Dat hebben we maar opgegeten bij een stuwmeer.

20 september
Toen we vanuit Segorbe aan kwamen rijden in Almonacid, zagen we het doel van onze wandeling al liggen: een ruïne van een kasteel met een mooie gerestaureerde toren. De klim naar boven werd beloond met een mooi uitzicht. De terugweg ging over een deels betonnen pad door kleine olijvenboomgaarden. Een aantal boeren was al aan het oogsten. Een vrij makkelijke en mooie wandeling.

21 september
We hebben gehoord dat het traject van de Via Verde richting kust minder mooi is en het pad slechter. Het dan heerlijk dat we de auto bij ons hebben. Met de fietsen erop zijn we naar het punt gereden waar we zondag gestopt waren. De eerste 10 km ging weer fors omhoog door een bosachtige omgeving. Plotseling reden we op 1000m hoogte door een haag van windmolens de vlakte van Barracas op. 10km door een vlak, kaal landschap met af en toe een boom en veel mooie bruin/roodtinten van de aarde. Op de provinciegrens zijn we omgekeerd en toen ontdekten we dat de windmolens er niet voor niets stonden. De wind was gaan aantrekken en we hadden hem fors tegen.

22 september
Navajar - Javea 179 km
Camping
Het is druk op de camping, maar gelukkig hebben ze nu wel een plekje voor ons. We gaan weer genieten van Javea. We blijven hier tot 10 oktober.
Voorlopig is dit ons laatste verslag. Voordat we weggaan horen jullie weer van ons.

1. Pauli en John:
    22 september 2017
    Ha Wil en Theo,
    Wat leuk dat jullie dankzij de nwe moover toch de plsk hebt kunnen bereiken die jullie vorig jaar hadden willen doen! Ook al hebben jullie wat dipjes in t weer, geloof me, nog altijd stukken beter dan wij hier afgelopen tijd hebben gehad :-) heeeeel veel regen! gelukkig knapt het nu wat op en is t zelf aangenaam aan t worden. Weer mooie stukjes gezien lees ik. Veel plezier nog komende tijd. Grieten john en Pauli
  2. 24 september 2017
    Hallo Wil en Theo,
    Heel fijn dat jullie een plekje hebben gevonden op een mooie camping en dat jullie vandaar uit van de omgeving gaan genieten. Wij genieten hier van een prachtige nazomer en volgens de berichten houden we dat nog enkele dagen. Echt nieuws heb ik niet of het moet zijn dat ze morgen beginnen te breken in de hal en dat de zusterpost is verhuis naar de "Bosrank".
    Wil en Theo wens jullie nog een fijne vakantie op jullie tijdelijke stekje en de lieve groeten van jullie moeder/schoonmoeder en van mij, Truus
  3. 2 oktober 2017
    Hartelijk Gefeliciteerd Theo met je verjaardag, ook Wil mijn gelukwensen met dit heuglijk feit. Wens jullie nog een fijne herdenk dag.
  4. Hermien Albers:
    2 oktober 2017
    Theo van harte gefeliciteerd met je verjaardag! En Wil natuurlijk ook! Nog fijne dagen en een goede reis terug!
    Liefs, Gert,Betty en mijn moeder!