Ourique, Baixo Alentejo 2

15 maart 2015 - Ourique, Portugal

Donderdag hebben we een mooie wandeling gemaakt in de heuvels bij het  stuwmeer St. Clara, niet ver van de camping. Vanaf boven hadden we prachtige vergezichten over het meer. Ook konden we onze behendigheid weer tonen door over een gammel hek te klimmen: we kregen het niet open. Er was geen goede beschrijving van de wandeling, maar wel een route op GPS. Wil had deze geupload op haar telefoon in de app Pocket Earth. Zodra we even niet goed liepen, konden we dat snel corrigeren.
Het zonnetje scheen de hele dag, hoewel iets minder warm dan gisteren. Prachtig wandelweer dus.

Vrijdag zijn we met de auto naar het oosten van Portugal gereden naar het mijnwerkersdorpje Mina de São Domingos. De kopermijn was tot 1968 in gebruik. Er werkten 6000 mijnwerkers en was één van de belangrijkste kopermijnen van Europa. Nadat de koperlagen waren uitgeput ging men zich toeleggen op het winnen van zwavel. In 1968 werd de mijn gesloten en het hele terrein opgeblazen, de schachten werden gevuld met water. Nu is het een desolaat terrein met ruïnes van gebouwen. Het water heeft op sommige plaatsen een rode of gele kleur. We hebben een wandeling gemaakt langs kapotte muren, schoorstenen waar ooievaars in nestelen en de ovens. De ooievaars zijn in deze streek heel talrijk. Op bijna elke telefoonpaal zie je een nest met 1 of 2 ooievaars. In het dorpje zijn in nog een paar straten mooie opgeknapte mijnwerkershuisjes te zien.
Daarna zijn we naar het stadje Mertola gereden. Boven aan het stadje staat een burcht, gebouwd door Arabieren en later overgenomen door de Christenen. Dat is met de naastgelegen kerk ook gebeurd. We konden dit helaas van binnen niet zien, de kerk werd gerestaureerd en de burcht was gesloten vanwege een staking. Niet getreurd, de zon scheen heerlijk en wij hebben op een bankje een uurtje gelezen.

Zaterdagochtend voor het eerst buiten ontbeten in de zon. Het was prachtig weer. Daarna zijn we tussen ooievaarsnesten en de gele bloeiende  mimosabomen naar de westkust gereden, naar het plaatsje Zumbujeira do Mar. Daar hebben we een wandeling gemaakt over de hoge ongerepte klippen. Een aantal jaren geleden lagen de plannen al klaar om deze kust net zo te bebouwen als de Algarve, maar net op tijd is hele zuidwestkust tot beschermd natuurgebied verklaard. Gelukkig maar want we hebben prachtige wandeling gemaakt met uitzicht op zee en de kliffen.

Zaterdagavond zijn we met alle gasten van de camping uit eten geweest in een naburig restaurant. De eigenaren organiseren dit wekelijks in de winter. Dat de wereld klein is bleek maar weer: er waren 2 echtparen uit Nieuwegein, waarvan er 1 een zoon heeft, die 10 jaar geleden op de Linie ( de school, waar Wil les gaf) heeft gezeten. Het was een  leuke avond.

Zondag hebben we 's ochtends rustig aan gedaan. 's Middags hebben we een zeer mooie rondwandeling door bossen van kurkeiken over glooiende heuvels gemaakt. Het enige geluid dat we hoorden waren een paar koekoeken. Onderweg kwamen we langs schapen, koeien en zwarte varkens, een specialiteit van de Alentejo, met name van Ourique.
Na de wandeling zijn we over stoffige grindwegen door de uitgestrekte heuvels  gereden. Onderweg zagen we een vos in een weiland

Bij Castro da Cola kwamen we weer in de bewoonde wereld. Behalve de zeer interessante ruïnes van een middeleeuwse vestinggemeenschap, en daaronder nog wat Romeinse restanten staat er op die heuvel ook nog een kerk, wit met blauw in Moorse stijl: Nossa Senhora da Cola. Vanaf de vesting was er ook mooi uitzicht onder andere op het stuwmeer, waar we van de week gewandeld hebben.
Morgen verkassen we naar Lagos in de Algarve. Hier zijn we op onze vorige reis ook geweest, maar we willen daar nog een aantal dingen doen die we door het slechte weer de vorige keer níet hebben kunnen doen.

1. Jan Zondevan:
    15 maart 2015
    Prachtig hoe jullie de reis weer hebben opgepakt. Reageer niet elke keer, maar lees wél alles.

Mvg

Ik ben begin mei in Porto trouwens
  2. Rieneke en Maarten:
    16 maart 2015
    We hebben alleen nog de krant op vrijdag en zaterdag.
    Dus als jullie nu voor mij elke ochtend een reisverslag hebben dat vindt ik wel erg leuk
    Zo te lezen genieten jullie weer volop.
    Blijf dat ook zeker doen. Veel liefs
  3. Pauli en John:
    18 maart 2015
    Ha Theo en Wil,
    Prachtig beschreven weer allemaal. Klinkt zo lekker met dat zonnetje erbij:-) wat dat betreft gaan jullie een fantastische periode tegemoet! Hier genieten we ook voorzichtig van de eerste lentedagen, heerlijk. Hartelijk dank voor de felicitatie, werd op juiste dag bezorgd, perfect getimed dus. Goede reis verder en tot schrijfs:-)