Fietsen langs Duitse rivieren

10 september 2018 - Helden, Nederland

Dit najaar maken in plaats van één lange reis, twee kortere reizen.

De eerste hebben we de afgelopen 3 weken door Duitsland gemaakt, eind september gaan we 3 weken naar Amerika, waar we behalve een bezoek aan Jorien, Thomas en Bas, een tour door New England gaan maken om te genieten van de mooie natuur en de Indian Summer.

Fietsen langs rivieren in Duitsland

20 augustus t/m 11 september 2018

Ons doel deze reis was om langs de Donau te fietsen vanaf de oorsprong in het zuiden van Duitsland. Ook deze rit maakten we niet in één keer. De eerste stop was een camping in Waxweiler in de Eiffel. Daar konden we prachtig over een vrij vlak pad langs de Prüm fietsen. De rivier stond erg laag vanwege de droogte. We konden het ons niet voorstellen toen verteld werd dat op 1 juni j.l. de camping is ondergelopen en er 34 caravans zijn weggespoeld. Volgens één mevrouw ruimde dat ook mooi een aantal oude gammele caravans van vaste gasten op. Je ziet veel van deze bouwvallen met allerlei soorten aanbouwsels op Duitse campings.

Gelukkig bleef het ook mooi weer op onze volgende stop in Hirschhorn aan de Neckar. Ook hier hebben we mooi gefietst. De enige regenachtige dag hebben we een bezoek gebracht aan het nabijgelegen Heidelberg. Na een bezoek aan de stad zijn we aan de andere kant omhoog geklommen om het Fillosophenpad te wandelen met een fantastisch uitzicht op de stad met het daarboven gelegen slot. Het Odenwald, waar we verbleven is ook een schitterend gebied om te wandelen.

Daarna de Donau. Vanaf twee campings hebben we de Donautal route gefietst. Sigmaringen, onze eerste verblijfplaats is een leuk, levendig stadje.

De ene keer vanaf de camping en hetzelfde traject weer terug, een andere keer met de trein heen en op de fiets terug. De trein was nog een heel gedoe. Omdat het een dieseltrein is, is de opstap 4 treden hoog. Met veel moeite kregen we de fietsen de trein in en later eruit. Het eerste stuk, de Obere Donau, gaat door een heel mooi dunbevolkt natuurgebied met af en toe een klein dorpje waarvan je de kerktoren al van verre ziet. De Donau is hier maar een klein stroompje. Steeds gaat de route over een vrijliggend fietspad.

De tweede camping was in Günzburg. Het weer was hier minder. We hebben Ulm bezocht, een stad die we alleen maar kenden van de borden vanaf de snelweg naar Italië. Het heeft de hoogste kerktoren van Europa. Rond het grote plein staan ook een aantal opvallend moderne gebouwen. Een verrassende combinatie. Heel leuk is het Fischerviertel, de oorspronkelijke visserswijk met leuke oude huizen en veel restaurantjes aan een zijriviertje van de Donau.

Het Brood Cultuur museum konden we natuurlijk niet overslaan. Veel oud gereedschap en verhalen over het broodbakken vroeger. Wil bakt haar brood gelukkig op een modernere manier.

Hier hebben we niet veel gefietst. De camping was niet geweldig en noordelijker zou het weer beter worden.

Zo kwamen we in Triefenstein in Main Spessart. Een mooi bos- en wijnbouwgebied waar de Main doorheen meandert met langs de oevers de Main radweg. De fietstochten leidden ons naar toeristische leuke plaatsjes zoals Wertheim, Marktheidenfeld en Karlstadt. Ook zijn hier volop wandelingen. Wij hebben ‘Wege zum wein’ gelopen. Dit zijn wandelingen door wijngaarden van Frankenland waarbij je ook steeds mooie vergezichten hebt.

Lovende reviews trokken ons naar camping Zum Stillen Winkel in het Wiedtal. Inderdaad een mooie camping met prachtig sanitair, maar we waren niet enigen. We hadden niet gereserveerd en er was voor ons nog een hobbelige plek tussen de jaarplaatsen. Niet echt onze keus. Na een dagje fietsen naar Neuwied, waar de Wied in de Rijn uitkomt, besloten we verder te trekken.

We kwamen terecht op camping De Heldense Bossen bij Helden. Een grote camping midden in de bossen met ruime lichte plekken. Hier konden we ook weer heerlijk fietsen o.a. rond Nationaal Park de Grote Peel. Van hieruit was het maar een klein stukje naar huis.

Deze camping heeft goede WiFi dus hier konden we eindelijk ons blog bijwerken. Duitsland is een modern land, maar toch staan we elke keer weer verbaasd over het slechte bereik van onze telefoons en vooral de mobiele data. WiFi is bijna nergens of je moet er veel voor betalen. Één camping spande de kroon door €15,00 per dag te vragen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. René en Ancilla:
    10 september 2018
    Wat leuk de rivieren langs fietsen !! Veel plezier nog !! Wij waren ooit ook in Helden , en staan nu in Mierlo, ook prachtige omgeving , en camping !!
  2. Peter en Germa:
    10 september 2018
    Jullie al weer op de terugreis. Wij aan onze laatste week in Ierland. Nog even genieten van dit mooie eiland. We kunnen nog net bijpraten voor jullie vertrek naar Amerika. Tot dan!
  3. Jan en Carla:
    Hallo Theo en Wil,
    Zo te lezen zijn jullie weer lekker actief geweest en hebben jullie weer een nieuw stukje van Europa ontdekt. Het klinkt als een lekker ontspannen vakantie. Straks een heel andere trip, met de prachtige herfstkleuren van de Indian Summer. Een goede reis alvast!
    Hartelijke groeten, Jan en Carla
  4. Nelleke:
    10 september 2018
    Jullie hebben toch maar weer een mooie reis gemaakt ! Ben benieuwd naar jullie reis naar Amerika.
  5. Truus:
    12 september 2018
    Hallo Theo en Wil,
    Inmiddels zijn jullie al thuis, maar ik heb zitten te genieten van het mooie reisverslag van jullie tochten door het mooie Duitsland.
    Ik wens jullie een goede reis naar Amerika en hoop een foto te zien van jullie kleinkind Bas.
    Groeten Truus
  6. Pauli en John:
    13 september 2018
    Ha Wil en Theo,
    Welkom thuis weer! Jullie hebben weer een leuke reis gehad en genoten van al het moois onderweg. Enorm regenbuitje zou in Nederland ook een oplossing kunnen bieden voor sommige campings 😂😂 zou een hoop rechtzaken schelen.... op naar jullie volgende reis!
  7. Frans en Anny:
    19 september 2018
    Hoi Theo en Wil,
    We hebben weer genoten van jullie reisverslag en de mooie foto's. Wij zijn net terug uit Hellendoorn en hebben daar mooie fietstochten gemaakt.
    Veel plezier in Amerika!!!
    Groeten van
    Frans en Anny.