Duitsland

11 oktober 2019 - Bad Hönningen, Duitsland

Allereerst wil Theo bedanken voor vele felicitaties die hij heeft gekregen. Hij voelde zich echt jarig.

Salzburg - Kinding 266 km

Camping Kratzmühle

3 - 6 oktober

Nog niet hebben we zo’n drukte op de weg gezien. Duitsland viert de Dag van de Eenheid en iedereen is vrij. Vooral de andere kant op staan veel files, maar onze richting is ook erg druk. Die drukte zien we niet terug op de camping, daar is ruimte volop. Volgens de reviews kan het hier heel erg druk zijn, omdat het een populaire doorgangscamping is op weg naar het zuiden. Toch is het een goede plek om wat langer van het Altmühltal te genieten. De temperatuur is behoorlijk gezakt en de nachten zijn een stuk kouder. Op de droge delen van de dag maken we vanaf de camping een mooie wandeling over de Altmuhl Panoramaweg. Om te fietsen kiezen wij uit de vele routes die naar Behring. Bij het volop in bedrijf zijnde klooster van Plankstetten met bakkerij, slagerij, tuinderij en een grote biologische winkel, drinken we, zowaar in het zonnetje, een kop koffie. Behring, ook met een klooster, is ook een leuk stadje met dorpsplein en vakwerkhuizen.

Kinding- Wertheim 223 km

Azur camping Wertheim

6 - 9 oktober

Terwijl wij ons installeren, loopt de camping langzaam leeg, het lange weekend is afgelopen en het regent verder de hele dag. Vanuit ons raam hebben we zicht op de Main,waar we de vracht- en riviercruiseboten zien langsvaren. We zien ‘s avonds op een 135 m lang cruiseschip van Viking de gasten dansen. Na een dag regen is het fijn dat het de volgende dag weer droog is. Dik aangekleed, het is 9°C, fietsen we een deel van Taubertal route. Af en toe een heuveltje zorgt ervoor dat we vanzelf warm worden. Het is stil in dit deel van het dal, ook op de weg aan de andere kant van rivier rijdt bijna geen verkeer. Terug lopen we nog door het leuke stadje Wertheim. Vorig jaar  was het hier erg druk bij ons bezoek aan het eind van de zomer, nu nog een enkele toerist. Op weer een regendag proberen we wanneer het even droog, is een wandelingetje langs de Main te maken. Helaas gaat het na een kwartiertje weer regenen. We weten nu dat de waterafstotende behandeling die we onze jassen hebben gegeven goed werkt. Is het dan droog in het outletcenter? Nee, want deze is niet overdekt, wel doen we wat leuke aankopen.

Wertheim- Bad Hönningen 224 km

Camping Wellness Rheinpark

9 - 12 oktober

Weer zien we de boten langskomen, nu heel wat meer, vanaf de 2e rij, op de Rijn.

Met de wandeling treffen we het dit keer beter. Wanneer we een stukje van de Rheinsteig met mooi uitzicht op de Rijn lopen, komt zelfs de zon tevoorschijn. Met het lopen van de Römer Welt wandeling volgen we de voetsporen van de Romeinen, die hier op hun grens verdedigingslinies bouwden in de vorm van houten stellingen, heuvels en wachttorens. Van de wachttorens zijn nog wat fundamenten over. We lopen ook in de voetsporen van de wilde zwijnen die hier overal de grond hebben omgewoeld. Bad Hönningen was vroeger, toen nog veel mensen bus- bootreisjes maakten, waarschijnlijk een druk bezocht toeristenplatsje, nu is het een uitgestorven oord met hotels, horeca en winkels die niet veranderd zijn sinds de jaren 60-70, de boot maakte er zelfs geen stop meer. Op ons fietstochtje over rechteroever komen we verschillende van dit soort dorpjes tegen. De linkeroever is heel wat levendiger en heeft zich wel ontwikkeld. Met name Remagen heeft een leuke en gezellige Rijnboulevard met veel terrassen, waar het zelfs in deze tijd aardig druk is.

We zijn nu aan het eind van deze geweldige reis. We hebben weer mooie dingen gezien, veel beleefd en we vonden het leuk dit met jullie te delen. Heel hartelijk dank voor de leuke reacties.

Morgen rijden we de resterende 280 kilometer naar huis.

1. Ien Broekhuijse:
    11 oktober 2019
    Met veel plezier jullie reisverhalen gelezen en de mooie foto’s bekeken.
    Had nog langer mogen duren.
    Maar... er komt vast een volgende keer!
    Goede reis naar huis.
  2. Pauli en John:
    11 oktober 2019
    weer bedankt het meereizen dmv jullie verhalen en mooie foto’s. goede terugreis en tot snel
  3. Petra en Luc:
    11 oktober 2019
    In Wertheim het glasmuseum nog bezocht? Goede rit naar huis!
    Petra en Luc
  4. Jan en Carla:
    11 oktober 2019
    Hallo Wil en Theo, het was weer leuk om alle mooi geschreven verslagen te lezen en de prachtige foto's te zien. Jullie hebben allerlei weersomstandigheden meegemaakt op deze reis en steeds bleven jullie fietsen en wandelen, goed hoor! In Houten is het echt herfst, dus de verwarming zal wel meteen aangaan... Wij wensen jullie een goede reis naar huis. Groetjes, Jan en Carla
  5. Truus:
    11 oktober 2019
    Verrassing in mijn brievenbus 📮 want daar lag een mooie kaart met een gezellig babbeltje er op van jullie en daarvoor mijn hartelijke dank.
    Genoten heb ik van de verslagen 💻 van jullie en ook de mooie indrukwekkende foto,s. 📷
    🚴‍♀️Aan alles komt een eind en zo ook aan jullie reis-vakantie.🚴‍♂️
    🚐Wens jullie de laatste 280 km een goede reis naar huis.🚐
  6. Nelleke:
    11 oktober 2019
    Het was weer leuk jullie reisavonturen te lezen. Een goede terugreis. Tot gauw.
  7. René en Ancilla:
    11 oktober 2019
    Het was weer gezellig om jullie verslagen te lezen , en de prachtige foto ,s ! Dank daar voor !
  8. Peter en Germa:
    11 oktober 2019
    We hebben genoten van de reisverhalen en veel bekende plekjes gespot op de foto's. Hopelijk verloopt de laatste reisdag voorspoedig. Alvast welkom terug in een regenachtig Houten. Tot ziens!
  9. Betty Vennema:
    11 oktober 2019
    Een hele goede reis naar huis!
    Groetjes, Gert en Betty.
  10. Frans en Anny:
    12 oktober 2019
    We hebben genoten van jullie reisverhalen en de prachtige foto's. Welkom thuis en maak er maar weer een mooi fotoboek van!!
    Wie weet volgt er weer een andere reis met mooie verhalen. We kijken er naar uit.
    Groetjes, Frans en Anny.