Door Frankrijk naar huis

15 oktober 2021 - Houten, Nederland

Acedo - Le Fouilloux 475 km

Camping La Motte

8 - 10 oktober

De camping ligt afgelegen in een rustig heuvelachtig gebied met veel bos. In de zomer zal het hier heerlijk vertoeven zijn in de schaduw. De temperatuur verschillen in en uit de zon zijn nu heel groot, daarom willen wij een plek met zon. Helaas moeten we het zonder doen en ook nog met koude wind. We zitten snel binnen. Vanuit de camping zijn veel wandelingen en fietsroutes uitgezet. Aan het eind van de middag maken we een wandelingetje en de volgende dag gaan we fietsen. Het landschap is prachtig: wijngaarden, bossen, akkers en af en toe een gehuchtje. We rijden over asfalt, over smalle paadjes en zelfs over een stukje voie verte. Bij het begin van de fietstocht zien we na elkaar 2 reeën voor ons uit rennen. Altijd een geweldige gezicht zo dichtbij. Verder komen we niemand tegen. Op de camping vinden we in de uiterste hoek op het grasveld nog een plekje in de zon.

Le Fouilloux - Jargeau 423 km

Camping L’ Isle au Moulin

10- 13 oktober

Ineens staan we onderweg midden in een dorpje in de file. Er zal wel een ongeluk gebeurd zijn want in  de verte horen we de sirenes. Het geluid blijkt afkomstig van een onafgebroken stroom motorrijders, velen met roze accenten, vooral bh’s. Het zijn er zeker meer dan duizend, begeleid door de politie. Het dorp is het startpunt voor een toertocht manifestatie van Octobre rose, bewustwording van borstkanker. Na 3 kwartier kunnen we onze weg vervolgen.

Door steeds op een andere plek langs de Loire te kamperen, fietsen we steeds wat kilometers van de Loire á Velo route. In de nevel vertrekken we om 11 uur met de fiets stroomopwaarts naar Saint-Benoit-sur-Loire. Pas tijdens het eten van ons broodje om 1 uur, komt de zon voorzichtig te voorschijn. Dat scheelt echt wel een paar graden. Om half 5 komen Mirjam en Stef de camping op rijden en praten we in het zonnetje weer bij onder het genot van een glaasje wijn, Franse kaas en een lekker soepje.

De Loire is hier grotendeels bedijkt. Binnen de dijken kan de natuur zijn gang gaan en zien we veel vogels, buiten de dijken is het landbouwgebied. Net voor Orleans ligt een prachtig recreatiegebied  met bos en watersportmogelijkheden. Terwijl we er langs fietsen wordt er druk gewandeld door diverse groepen. Orleans is een overzichtelijke stad met ruime straten en veel terrassen. Van verre is de grote kathedraal al te zien. Dit is ook de stad van Jeanne d’Arc, die op jonge leeftijd een beslissende rol heeft gespeeld in de oorlog tegen Engeland en later stierf op de brandstapel. Op een terras genieten we in het herfstzonnetje van onze laatste Franse maaltijd.

Jargeau - Parfondeval 325 km

Camping Treju

13- 15 oktober

Midden in een glooiend coulissen landschap ligt Parfondeval, een agrarisch dorpje met 150 inwoners. In deze streek, de Thiérache staan een aantal gefortificeerde kerken, zo ook in Parfondeval. We hebben heel wat kerken gezien deze reis, maar deze is echt heel bijzonder. Toen in de 16e eeuw de bewoners tijdens oorlogen steeds aangevallen werden, maakten ze van hun kerk een fort om veilig te schuilen en zich van hier uit te verdedigen. De huidige inwoners houden hun geschiedenis levend en vertellen door middel van een wandeling met informatieborden (zelfs in het Nederlands) het verhaal van hun dorp. Boven in de kerk is ook een kleine tentoonstelling. Met 4 plaatsen staan we op de kleinste camping tot nu toe. Vanaf onze plek hebben we een prachtig uitzicht over de heuvels. Deze laatste dag is het heerlijk zonnig en windstil, een ideale dag om de reis af te sluiten met een wandeling door de heuvels.

Parfondeval - Houten 330 km

15 oktober

Om 8 uur staan we klaar om te vertrekken. Even de mover erop en de caravan kan aangekoppeld worden. Maar wanneer de mover op de wielen zit, horen we alleen de piep van een foutmelding. Met de bijgeleverde sleutel lukt het ons niet de mover handmatig van de wielen te halen. We denken dat het aan de accu ligt. De Franse overbuurman heeft nog een accu, maar deze werkt ook niet. Uiteindelijk gaan we bij de Bricomarché in een dorpje 10 km verder een nieuwe accu kopen. Gelukkig is dat de oplossing. Drie uur later dan gepland rijden we weg.

Na 7000 km rijden en 16 campings bezocht te hebben, zijn we weer thuis van deze fantastische reis. We willen jullie bedanken voor de leuke reacties op ons blog. We beleven er zelf veel plezier aan en zijn blij dat anderen dat waarderen. Tot de volgende reis.

1. Nelleke:
    15 oktober 2021
    Home Sweet Home. Welkom thuis !!
  2. René en Ancilla:
    15 oktober 2021
    Bedankt voor t mee genieten! En nu ook n accu , zo klein en licht als n pakje boter! 😉
  3. Pauli en John:
    Ha wil en Theo,
    Welkom thuis! Fijn dat jullie zo’n mooie reis hebben kunnen maken en ons hebt laten meegenieten.
  4. Truus:
    16 oktober 2021
    🇾🇪 Fijn dat jullie weer thuis zijn en hartelijk bedankt voor de mooie reisverhalen en de foto,s 🎞 niet te vergeten. 🎺 Tevens wil ik jullie vast feliciteren met de verjaardag van jullie moeder, die zei morgen hoopt te herdenken. ☕️ 🍰 🍷
  5. Frans en Anny:
    16 oktober 2021
    Welkom thuis. We zijn blij dat jullie weer veilig thuis zijn gekomen.
    Dankjewel voor het mooie reisverslag en de vele prachtige foto's.
    We hebben genoten!!!
  6. Hannie en Frans Merkenhof:
    16 oktober 2021
    Welkom thuis Wil en Theo ,dat was weer een hele mooie reis en de foto’s waren weer fantastisch. Die gaan we vast wel weer zien bij spat.We zeggen tot gauw bij spatodea fijn weekend.
    Groetjes Frans en Hannie.
  7. Tonny Verschoor:
    28 oktober 2021
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's. Volgende keer ga ik jullie weer volgen.
    Groetjes Nico en Tonny Verschoor