Salamanca en Segovia

26 september 2021 - Segovia, Spanje

Sanxenxo - Salamanca  523 km

Camping don Quijote

22 - 24 september

Na een lange zit in de auto pakken we de fietsen. Vanaf de camping kan je naar Salamanca fietsen. Wij verkennen vast de route voor de volgende dag. Het is inderdaad een mooie weg langs de rivier, grotendeels over een vrijliggend fietspad. Na 7 km staan we bij de Oude Romeinse brug, van waar we een mooi uitzicht hebben op de oude en nieuwe kathedraal. We hebben nu de tijd om vanuit het goede punt een foto te maken. Na verschillende opnames gaan we tevreden terug naar de camping.

Salamanca staat vol oude historische gebouwen. Door de vestiging van de universiteit begin 13e eeuw kwam de ontwikkeling op gang. Voorheen werd er in de oude kathedraal al gedoceerd, daarom is deze universiteit de oudste van Spanje. Veel gebouwen dateren uit de 16e eeuw en zijn gebouwd in de plateresco stijl, een soort kantwerk van steen. We beginnen ons bezoek bij de universiteit en verwonderen ons over de bijzondere gedetailleerde stijl. Je raakt niet uitgekeken en ziet elke keer weer nieuwe elementen. Binnen lopen we langs de Middeleeuwse studiezalen met in één daarvan nog de smalle ruwe banken. Niet echt comfortabel om zo je colleges te volgen. Helaas is de patio met de Cielo de Salamanca afgesloten wegens werkzaamheden. Dat is ook zo met het klooster de las Dueñas dat we willen bezoeken.Via de Casa de Conches, versierd met schelpen en Casa de las Muertes, met de doodskoppen verstopt in het plateresco, komen we op de immense Plaza Mayor met aan de noordkant het stadhuis en rondom arcaden die versierd zijn met medaillons. Onder de arcaden veel terrassen. Het waait behoorlijk en daar zitten we heerlijk uit de wind voor onze lunch. Het is opmerkelijk rustig. Door de Corona zijn er nog weinig groepsreizen en de gebruikelijke groepen met gids en vlaggetje zien we weinig. Ook de terrassen hebben weinig klandizie.

Na de lunch komen we na het passeren van een aantal kloosters met plateresco gevels, uit bij de kathedralen. Het zijn er twee, de oude en de nieuwe, elk in een heel andere stijl. Toen door de groei van de stad een nieuwe kathedraal nodig was, bouwde met deze aan de oude vast. We komen binnen in de nieuwe met enorme pilaren en een prachtig versierd plafond en 21 kapellen. Daarna komen we in de veel sobere oude kerk. Het altaarstuk bestaat uit 53 houten panelen uit het leven van Christus. Onze voorkeur gaat duidelijk uit naar deze laatste.

Vlakbij ons begin- en dus ook eindpunt waar de fietsen staan, bezoeken we Casa Lis. Het huis in art Nouveau stijl is alleen al een plaatje met kleurrijk glas in lood. Binnen een hele grote  verzameling Art Nouveau kunst: veel glaswerk zoals parfumflesjes en vazen, bronzen beeldjes, juwelen en  een grote collectie danseressen. Zeer de moeite waard, maar we lopen nu echt op onze laatste benen en eenmaal terug op de camping hebben we een tijdje nodig om van deze mooie, maar enerverende dag bij te komen. Ja, ja wij worden ook een dagje ouder. Dat heeft ook nog wel zijn voordelen, want in Spanje krijgen 65+ ers vaak grote korting op entree van musea e.d. Als echte Hollanders houden wij daar wel van.

Salamanca - Segovia 180 km

24 - 28 september

Camping Acueducto

Een hoogvlakte op 900/ 1000 meter, eindeloze graanvelden, bijna geen huizen en een lege snelweg. De grijze lucht wordt bij het naderen van Ávila, de hoogste Spaanse stad op 1100 m, ineens zwart. We wijzigen ons plan om de auto met caravan op de parkeerplaats te zetten en de stad te bezoeken en rijden door. Er komt vast nog wel een andere keer. We komen in de stromende regen aan op de tot nu toe de duurste camping en ook de slechtste, de drukke weg hoorbaar en lange smalle plekken en niet beschut tegen de koude harde wind. We zijn net op tijd om nog een enigszins acceptabele plaats te bemachtigen. Daarna komt er met hevig onweer een wolkbreuk. Zo kunnen we fijn bijkomen van ons bezoek aan Salamanca.

De volgende dag schijnt de zon weer, wel blijft de harde wind. Daar hebben we in la Granja, 11 km oostelijk van Segovia geen last van. We gaan eerst naar het museo del Vidrio. De monumentale oude 18e eeuwse glasfabriek, de Real Fabrica de Christales de La Granja , ooit de grootste glasfabriek van Spanje, is nu een museum. Erg leuk is dat we een glasblazer aan het werk zien. Behalve de tentoonstelling van het productieproces en het antieke glas, heeft het museum een hele grote collectie hedendaaagse glaskunst. Ongelofelijk wat er van glas gemaakt kan worden.

De hoofdreden dat we het stadje bezoeken is op advies van de gids die ons een paar jaar geleden rondleidde in het Casa de Labradores in Aranjuez. Zij adviseerde ons vooral het Palacio Real de San Idofonso te bezoeken als we in de buurt zijn. Dit immense paleis doet een beetje denken aan Versailles. Het was lange tijd het zomerverblijf van de Bourbons. Binnen kom je allereerst in het wandtapijtenmuseum. Geweldig, daar hangen Vlaamse stukken van 8 x 5 meter die zo nauwkeurig gemaakt zijn, dat het wel geschilderd lijkt. Verder lopen we door de zalen van het paleis. Iedere zaal heeft weer een prachtige plafondschildering, sierlijsten, schilderijen, en kroonluchters, natuurlijk uit de lokale fabriek. Een ander meesterwerk zijn de tuinen, geïnspireerd door Versailles met enorme fonteinen. Op deze zaterdag worden ze ook druk bezocht door Madrileense families en en bruidsparen. De fonteinen staan maar beperkt aan.

In Segovia beginnen we met een wandeling langs de rivier die beneden de stad loopt. Omdat deze op een heuvel ligt hebben we mooie uitzichten. De zandkleurige gebouwen vormen qua kleur een mooie eenheid met de omgeving. We moeten daarna wel heel veel trappen op om bij het Alcázar, de burcht te komen. Via de zeer winderige straatjes komen we bij de kathedraal. Helemaal beneden in de stad worden we overweldigd door het enorme aquaduct, nog in verbazingwekkend goede staat. Voor het hele bouwwerk is geen cement gebruikt, alle steenblokken passen onwrikbaar in elkaar.

Met een fantastisch uitzicht op het gele landschap beginnen we de Via Verde de Eresma. Weer een fietspad over een oude spoorlijn. De wind is gaan liggen, de zon breekt door, een ideale dag hiervoor. Na een paar kilometer rijden we parallel aan de nieuw aangelegde hogesnelheidslijn naar Madrid. Niet het mooiste uitzicht, maar wanneer spoorlijn afbuigt, rijden we weer door het open landschap met af en toe een stukje bos. Na 25 km dalen keren beginnen we aan de terugweg. Het laatste stuk het uitzicht in de verte op Segovia geweldig. Wel even door de bovenleidingen heenkijken.

Morgen gaan we richting noorden, de overwinteraars zijn al onderweg naar Portugal en Zuid Spanje. De hele grote campers van met name de Engelsen en  Zweden gebruiken deze camping als tussenstop.

1. Pauli en John:
    27 september 2021
    Ha Wil en Theo
    Behoorlijk actieve reis! Jullie ondernemen heel wat maar dat levert veel moois te zien op:-) Mooie belevenissen hoor!
  2. Truus:
    27 september 2021
    Prachtige foto’s en daarbij een duidelijke reisbeschrijving van hetgeen jullie gezien en daarvan genoten hebben.
    Wens jullie nog veel vakantieplezier en succes met de verdere reisplannen.🚴🚴‍♂️