Ribero de Duero en Burgos

2 oktober 2021 - Burgos, Spanje

Segovia - Peñafiel 95 km

Camping Riberduero

27 september - 1 oktober

Van het gele vlakke landschap, naar de groene heuvels, van de drukte naar de absolute stilte. We staan nu op een prachtige camping in het wijngebied van de Ribero de Duero. Het is heel erg rustig, we staan er bijna alleen. De camping is aangesloten bij de SVR en staat ook in de Rustiek kamperen gids. De enthousiaste Nederlandse receptioniste neemt vanaf volgend jaar de camping over. Ze geeft ons de tip voor een mooie wandeling vanaf de camping langs de Durante, een zijrivier van de Duero.

De Ribero de Duero is een bekend wijngebied van dure rode wijnen. De 15 km strook tussen Peñafiel en Tudela wordt de gouden mijl genoemd. Behalve aan de wijnen wordt er ook veel aandacht besteed aan de architectuur van de bodega’s. Vanaf de camping maken we een fietstochtje naar een paar omliggende dorpjes. We fietsen door de wijngaarden en  kastanjeboomgaarden. Er zijn ook oude grotten waar vroeger de wijn werd bewaard. Behalve wat tractoren die de eerste oogst binnenhalen is het rustig op de wegen.

Met de auto rijden we de mooie wijnroute en bij een aantal bodega’s kopen we wat wijn voor thuis. De verjaardag van Theo vieren we net als twee jaar geleden op een bijzondere plek. Bij Bodega Emilio Moro krijgen we een rondleiding en een overheerlijke lunch met 4 verschillende wijnen, elk met een uitvoerige uitleg. De laatste 2 rode wijnen komen van bijzondere hooggelegen percelen met oude wijnranken en smaken verrukkelijk bij het geroosterde lam, een specialiteit van deze streek.Toch zien we er maar vanaf om hier wat wijn voor thuis te kopen. Deze rode wijn kost resp. €85 en €115 de fles.

Peñafiel - Burgos 127 km

Camping Fuentes Blancas

1- 3 oktober

Om 9 uur rijden we van de camping weg en om 12 uur staan we hartje stad in Burgos. Langs de rivier de Arlanzon is een  kilometers lange groenstrook, vanaf de camping een kwartiertje op de fiets. Het is net Amelisweerd, een gezellige drukte met inwoners die aan hun dagelijkse wandeling bezig zijn. Dit zien we veel voor de Spaanse lunchtijd en het herhaalt zich ‘s avonds om een uur of zeven. De kathedraal, de toeristentrekker van Burgos, zien we al van verre. Een overvloed aan torens en spitsen. Aan deze gotische kerk is meer dan 3 eeuwen gebouwd. Door Corona worden we strak in één richting door de kerk geleid, ook is er een tentoonstelling in een gedeelte. We gaan door de 15 enorme, rijkelijk versierde kapellen. Wanneer we weer buiten staan hebben we het idee door een doolhof geleid te zijn en het één en ander gemist te hebben. Het koorgedeelte met het prachtige houtsnijwerk, in onze ogen een aparte kapel,  blijkt deel van het schip. Misschien moeten we na Corona nog eens terugkomen. We wandelen verder door de stad en op een zonnig terras op een klein pleintje drinken we een wijntje met een tapas. Het mooie zeshoekige Plaza Mayor wordt ontsierd door een nu gesloten boekenmarkt in lelijke witte tenten. Niet echt fotogeniek dus. Nog een reden om een keer terug te komen.

Een veel eenvoudiger, maar niet minder mooie kerk staat vlakbij de camping: het Real Cartuja de Miraflores, een kartuizerklooster. De buitenkant is erg sober, maar binnen is het rijk versierd. Weer mooi houtsnijwerk in de koorstoelen en veel fresco’s.

Geen fietstocht over de Via Verde de la Demande in het gelijknamige park. De display van Theo’s fiets heeft het begeven en deze Via Verde heeft een behoorlijk groot verloop, zonder ondersteuning moeilijk te doen. We maken in hetzelfde gebied een wandeling naar het stuwmeer in de rivier de Arlanzon. Eenmaal over de dam gaat de wandeling nog behoorlijk omhoog, maar de inspanning wordt beloond met een fantastisch uitzicht. Het waait ook hard en je merkt dat het weer minder stabiel wordt.

Morgen gaan we weer een stukje noordelijker.

1. Helma Leijte:
    3 oktober 2021
    Wat een mooie foto's weer, en ja die kathedraal van Burgos kan je wel 2x bezoeken zo groot is die.
    Maar, als je er niet meer aan toe komt is het ook goed hè.
    Wel jammer dat je de wijn van Emilio Moto niet hebt gekocht😜.
    Geniet lekker 1😘
  2. Pauli en John:
    3 oktober 2021
    Hallo Wil en Theo,
    Wat hebben jullie mooie plekjes bezocht! Foto’s ook heel erg mooi, geweldige foto ook van jou Theo! Leuk weer zo’n bijzondere verjaardagslocatie met een heerlijke lunch😊 Eigenlijk had ik wel een slokje van die wijn willen proeven😂😂😂😂 Hopelijk komen er nog lekkere dagen voor jullie, hier is t echt knudde ineens, enorm veel regen. Tot snel
  3. Truus:
    4 oktober 2021
    📮Verrassing bij de post en de afbeelding herkenbaar, dank ervoor.🗄
    Genoten van het mooi verslag, knap geschreven en daarbij de schitterende foto,s. Klasse!!
    🎉Tevens wil ik Theo een fijne verjaardag wensen🎊 en dat jullie dat samen op een bijzonder plekje hopen te vieren.🥂
    Wel pech dat de ondersteuning van de fiets het begeven heeft, maar met de benenwagen is het ook genieten en wens jullie de komende tijd heel veel kijkplezier.👓