De terugreis

20 oktober 2023 - Luxemburg, Luxemburg

Villargordo del Cabriel - Javea 200 km

Camping Javea

6 t/m 15 oktober

Het is weer heerlijk om in Javea te zijn. Het is wel warm, maar een zeewindje maakt het aangenaam. Lunchen met familie, een paar rustige wandelingen, een bezoek aan een oud-collega van Wil en lezen bij het zwembad, zo komen we onze dagen door.

Cambrils - Remoulins- Chagny- Luxemburg

Weer uitgerust beginnen we aan onze terugreis. De eerste stop is net als vorig jaar in Cambrils. In het gezellige camping restaurant aan de boulevard schuiven we aan voor de lunch om onze trouwdag te vieren. We genieten extra van de voorlopig laatste Spaanse maaltijd. ‘s Nachts begint het te regenen tot de ochtend. Er valt behoorlijk wat , de straten op de camping staan blank. We vertrekken vroeg en rijden met zwaarbewolkt weer tot Remoulins, waar we net als vorig jaar vlakbij de Pont Du Gard staan. De volgende begint al snel de zon te schijnen. Het is wel aangenamer om met lekker weer een stop te houden. Om 2 uur komen we aan op de camping in Chagny en om half 3 fietsen we over het fietspad langs het Canal Du Centre langs de wijngaarden van de Bourgogne. Op de terugweg verlaten we het pad bij Santenay om op een terrasje te pauzeren. Het dorpje heeft een leuk plein met fontein en een aantal terrasjes. Deze horen echter bij de wijnhuizen en iets anders dan wijn is er in het dorp niet te  krijgen. Dan maar door naar de camping.

De laatste stop is de camping in Luxemburg stad waar we de jongste zus en zwager van Wil ontmoeten. Zij staan met hun nieuwe camper een paar dagen naast ons. We kletsen bij, spelen spelletjes en bezoeken de stad met de gratis bus.

De afgelopen weken hebben we heel wat steden bezocht. Luxemburg doet daar niet voor onder. De oude stad is oorspronkelijk een vesting gebouwd op een rots, waaromheen een rivier stroomt.  De wandelpromenade Chemin de la Corniche wordt ook wel het mooiste balkon van Europa genoemd. De omloop is aangelegd door de Spanjaarden en Fransen in de 17e eeuw en diende destijds als vesting. Je hebt een prachtig uitzicht op het lager gelegen Grund met Middeleeuwse huizen. Het is ook de een van de rijkste steden van Europa, wat te zien is aan de vele luxe winkels. Voor ons dus kijken en niet kopen.

Na een dag met veel regen en spelletjes, sluiten we deze reis af met een etentje op de camping.Het was weer een prachtige reis met veel nieuwe ervaringen. In het voorjaar hopen we weer op pad te gaan.

Heel hartelijk dank voor jullie leuke en enthousiaste reacties.

1. Peter en Germa:
    20 oktober 2023
    Ook weer fijn om thuis te zijn!
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en prachtige foto's, we hebben er van genoten.
  2. Monique:
    20 oktober 2023
    Hebben jullie bij la Sousta gestaan in Remoulins? Daar zijn wij 2x met de kinderen geweest.
    Was leuk jullie verslagen weer te lezen. Gezellig de laatste dagen met Mireille en Jeroen.
  3. Wil:
    Idd bij Sousta
  4. Peter:
    Leuke verhalen gelezen
  5. ArendJan van Duijn:
    20 oktober 2023
    Wekom thuis ! wij zijn ook weer trug in Nederland . Groetjes Margreet en ArendJan (van Camping Riberduero)
  6. Pieter:
    20 oktober 2023
    Pracht reis geweest en nu lekker na genieten.
    Groetjes H&P 😘
  7. Mireille:
    21 oktober 2023
    Was gezellig! In het voorjaar een keer een weekend in eigen land afspreken!
    Goede reis naar huis en we lezen de volgende keer ook weer mee.🍷 😘
  8. Cees Leijte:
    21 oktober 2023
    Welkom terug in ons kikkerlandje! Het is altijd fijn om weer thuis te zijn.
    Dank je wel dat ik deelgenoot van jullie vakantie belevenissen mocht zijn.
  9. Nelleke:
    21 oktober 2023
    Het was weer een mooie reis, Wil en Theo. Welkom terug.
  10. Mama:
    21 oktober 2023
    Genoten van je reis verslag!en natuurlijk het weekje Javea, onverwachts even langs komen voor een kopje koffieof een glas wijn!
  11. Jeroen:
    22 oktober 2023
    Was erg gezellig tijdens onze gezamenlijk verblijf in Luxemburg.