Balatonmeer en Bad Füssing

26 september 2024 - Bad Füssing, Duitsland

Tiszaszőlős - Révfülöp  331 km

Balatontourist Napfemy camping

22 t/m 24 september

Balontonmeer, dé topbestemming van Hongarije. We hebben al een paar keer te horen gekregen dat het daar vreselijk druk en lawaaierig is. Toch besluiten we om te gaan, mede omdat we daar kunnen fietsen. Op de camping heerst deze zondagmiddag een weldadige rust, we hebben een mooi plekje met zicht op het grote meer met hier en daar een zeilbootje. Achter ons de heuvels met de wijngaarden. Om een uur of 5 stappen we op de fiets. Wil heeft gezien dat er dichtbij een wijnterras is met uitzicht op het meer. Het ligt er idyllisch bij, maar de dichte slagboom geeft aan dat het gesloten is. Terug op de camping zijn veel mensen aan het inpakken, later snappen we waarom. Buiten het weekend is echt alles hier gesloten, alle horeca dicht en zelfs de pont dat naar de overkant van het meer vaart, gaat niet. Daarom vertrekken we de volgende ochtend voor een fietstocht langs het meer met heen en terug de zelfde weg. Het fietspad is ingesloten tussen de doorgaande weg en een spoorbaan. Niet echt leuk om te rijden. Al snel laten we het meer links  liggen en maken we een door Wil, al eerder samengestelde fietstocht door het Kali Basin, de heuvels met bos en wijngaarden ten noorden van het Balatonmeer. Dit bevalt ons beter. We genieten van de natuur. Meest rijden we over de rustige weg, een klein stukje gaat over een onverhard pad door de akkers. Maar gelukkig is het droog en pas gemaaid. Ook hier in de dorpjes is alles dicht en verlaten. Dit gebied is duidelijk alleen een vakantiebestemming, er wonen weinig mensen.

Révfülöp - Bad Füssing 470 km

Camping Preishof

24 t/m 27 september

Na een lange provinciale weg met heel veel dorpjes en slecht wegdek rijden we Oostenrijk in. Hier begint de snelweg gelukkig. We willen toch nog fietsen langs de Donau, we hebben gelezen dat het fietspad na de overstromingen weer goed begaanbaar is. Om 2 uur rijden we met zicht op de prachtige abdij van Melk, de brug over naar Emmersdorf waar direct aan de rivier de camping ligt. We staan voor een dicht hek, niemand te bekennen en geen mededeling te zien. Op de camping zien we nog resten van de modder die de overstroming heeft achtergelaten. We besluiten geen andere camping aan de Donau te proberen en naar Duitsland door te rijden. In Bad Füssing zijn we eerder geweest. Een fijne camping met grote plekken rond een oude ‘Hof’ (boerderij met grote binnenplaats  met appartementen, wellness, restaurant en golfbaan. Het nabijgelegen Bad Füssing is het grootste Duitse kuuroord. Je wordt hier ontvangen met koffie en gebak, maar omdat het al na vijven is, houden we dat tegoed. De camping is druk bezet en wij halen de gemiddelde leeftijd nog naar beneden. In het afgeladen restaurant eten we met live muziek een heerlijke Duitse maaltijd met schnitzel en kalfslever. Er wordt volop gedanst, maar dat gaat helaas nu even niet voor ons. Dit restaurant heeft niet voor niets de ACSI award voor beste campingrestaurant van Duitsland gewonnen.

Ons reisblog is voor onszelf ook een dagboek waarin we kunnen lezen wat we eerder gedaan hebben. Handig als je wat ouder wordt en niet alles meer weet. Zo voorkomen we dat we een tweede naar Passau gaan. Omdat we al langs de rivier de Inn hebben gefietst, kiezen we nu voor een route in het vlakke binnenland. Er zijn hier veel lange en korte bewegwijzerde routes. Met zo’n 21°c en weinig wind fietsen we over rustige landwegen door akkerland en bos. Hier wordt het mais gemaaid, terwijl in Hongarije en Slowakije de oogst al binnen was. Een klein stukje gaat langs de Inn, het overtallige water is in het natuurgebied en in het kanaal buiten de dijk geleid.

Het weer gaat omslaan. We boffen nog met een bewolkte droge dag, de temperatuur is lekker. Na de jaarlijkse inkopen bij de Kaufland fietsen we nog een mooie tocht. Ditmaal via Bad Füssing, met veel grote kuurhotels. Het is er voor ons een beetje te  toeristisch.

Omdat hier morgen regen wordt verwacht, trekken we een stuk richting huis. De bedoeling is om nog een paar dagen langs de Main te fietsen en dan richting huis te gaan.

Foto’s

4 Reacties

  1. Helma Leijte:
    27 september 2024
    Jammer, dat het balatonmeer niet gezellig was, maar jullie weten er altijd weer wat van te maken. Geniet nog van de laatste dagen, hier is de herfst begonnen.💨
  2. Ancillaknap:
    27 september 2024
    Genieten van jullie laatste dagen ,in Duitsland ,en Kaufland is altijd de moeite waard.
    En voor straks ,een goed thuis komen ,en eind okt toi toi toi samen.
    Bedanktvoor voor n erg leuke reportage van jullie reis
  3. Pauli en John:
    27 september 2024
    Hopelijk hebben jullie nog wat lekkere dagen in Duitsland. Goede reis huiswaarts!
  4. Nelleke:
    27 september 2024
    Jammer van het Balatonmeer, heb ooit bij Siofok op de camping gestaan. Met de trein en fiets en tentje naar Budapest en eerst bij het meer van Velencei gestaan.Zit nu nog in Cochem waar de Moezel ook steeds hoger komt te staan. Het fietspad is overstroomd en bij sommige steigers kan je niet opstappen. Maar nog een paar leuke dagen in Duitsland. Ik heb bij de Rewe hier ook " wat" ingeslagen.