Biescas, Aragon

9 september 2023 - Biescas, Spanje

Vielha  - Biescas 245 km

Camping Gavin

6 t/m 10 september

Onze volgende stop is weer in de Pyreneeën, we gaan in westelijke richting. De rechtstreekse route is moeilijk met de caravan te rijden. Daarom gaan we via de Vielha tunnel over een prachtig aangelegde weg eerst richting Huesca. Doordat er bijna geen verkeer is, rijdt het erg ontspannen. Na Huesca merken we dat we nodig nieuwe kaarten nodig hebben. De enige kaart die up to date is, is de routekaart van de ANWB. De prachtige snelweg van Huesca naar Jaca is, op een enkel stukje na, klaar en we rijden door schitterende tunnels. De camping ligt aan de westelijke kant van het Nationaal Park Orgiva y Monte Perdido. Zeven jaar geleden hebben we aan de oostelijke kant gekampeerd. Voor de wandeling naar de watervallen, moesten we toen vanuit Torla met een bus het Nationale Park in. Nu blijven we aan de meest oostelijke kant en gaan, na de koffie in Torla,  het Valle de Bujaruela in. Het weggetje wordt smaller en onverhard. Bij de eerste brug zetten we de auto neer en gaan lopend verder. Het verbaast ons hoeveel auto’s er nog passeren. Later zien we dat de meesten aan het eind van het dal geparkeerd staan om een wandeling te maken of te picknicken aan de rivier. We blijven ook een uurtje zitten, er waait een heerlijk windje. We twijfelen of we via het bospad aan de andere kant van de rivier terug zullen lopen. Zo we kunnen zien is het een zandpad met dennennaalden, dus we gaan ervoor. Het pad loopt vlak langs de rivier en het eerste stuk gaat lekker vlot. Maar natuurlijk blijft dat niet zo. We krijgen een tricky stuk met rotsen, soms steil hoog boven de rivier. Een gedeelte moeten we ons vasthouden aan de ijzeren ketting die in de rotsen is vastgemaakt. Het lukt ons weer en het laatste stuk loopt weer vlot over het bospad.

Via een zuidelijke weg ten westen van Jaca rijden we naar het bergdorpje Santa Cruz de la Sera. We lopen daar even rond om de kerk te bekijken en rijden verder de berg op naar Monesterio St. Jean de Peña. Het oude en oorspronkelijke Klooster uit 1025  staat verborgen onder een enorme, vooruitstekende rots. De eerste bewoners was een kluizenaarsgemeenschap die op vlucht waren voor de Moorse invasie. Na het bezoek gaan we nog verder omhoog naar het nieuwe 17e eeuwse klooster in barokstijl, nu een hotel. Het ligt in het bos en is omringd door wandelpaden en picknick plaatsen. Nu is het er uitgestorven. We maken een klein wandelingetje naar het uitzichtpunt, maar het is erg warm. Om 6 uur komen we aan in Jaca, waar alle terrasjes gezellig vol zitten. Jaca heeft een Romaanse kerk gelegen op een klein gezellig pleintje. De buitenkant van de kerk is prachtig, de binnenkant is niet erg Romaans meer, veel te pompeus. Net buiten de stad ligt de citadel. In lege grachten lopen de herten in het gras. We eindigen op het plein bij de kerk met een glas wijn en wat tapas, waar Jaca bekend om staat.

Net als de wielrenners van de Vuelta gisteren, gaan we een dagje naar Frankrijk over Formigal en de Col de Portalet. De Catalanen hebben een lang weekend en het is ontzettend druk. Honderden motoren toeren en vele wandelaars zetten hun auto aan de kant van de weg. Tot de grens is het berglanschap weids met vele skistations, in Frankrijk wordt het dal smaller en de weg veel bochtiger. Ineens rijden we stapvoets. Een aantal herders drijven hun schapen ongeveer 3 km  over de weg. Niemand kan meer passeren. We zijn ruim op tijd vertrokken, maar nu beginnen we hem een beetje te knijpen. We hebben een kaartje voor het treintje van Artouste om 12 uur en eerst moeten we met de kabelbaan omhoog. Gelukkig gaan de schapen de wei in en we kunnen op tijd naar boven. De Petit Train d’Artouste is een bijzondere trein in de Pyreneeën. Deze verbinding, werd in 1924 aangelegd voor de bouw van een stuwdam, maar wordt nu voor toeristen gebruikt. Het treintje rijdt over de flanken,  hoge bergen en diepe dalen om ons heen. Dit is echt een geweldige ervaring. Na 55 minuten zijn we bij het eindstation en is het nog eventjes een klim om bij het stuwmeer te komen. Na 1,5 uur begint de terugreis en het is weer het prachtig.

Morgen gaan we wat dieper Spanje in.

1. Monique:
    9 september 2023
    Mooie foto's, weer mooie ervaringen en prachtig weer. Wat wil je nog meer..
  2. Truus:
    9 september 2023
    Prachtig zo jullie de vakantie reis verslaan en niet te vergeten de mooie foto’s die er bijhoren.
    Klasse!! Wens jullie nog een fijne reis en mijn dank dat ik steeds mee mag genieten.
  3. Nelleke:
    9 september 2023
    Weer heerlijk om te lezen. Krijg steeds meer zijn in mijn vakantie!
    Het is wel prachtig daar!
  4. Pieter:
    9 september 2023
    Weer prachtige wandelingen en ver gezichten 👍 op naar het volgende deel van jullie rond reis.
    Groetjes H&P 😘
  5. John en Pauli:
    10 september 2023
    Wat een mooie reis maken jullie weer, heerlijk genieten!
  6. Zusje:
    10 september 2023
    Mooi geschreven weer! Alsof de lezer er zelf bij is, zo beeldend. Geniet lekker samen! Voor ons mooi om een keer terug te lezen als we daar zelf heen gaan☀️😘😘
  7. Helma Leijte:
    10 september 2023
    Weer mooie dagen in de Pyreneeën, zeker de treinreis, met die vergezichten erg mooi.
    Blijf genieten.😘
  8. Cees Leijte:
    11 september 2023
    Wat een afwisselende reis maken jullie en wat een mooie foto’s van een prachtig gebied!