Bratislava

6 september 2024 - Bratislava, Slowakije

Benesov- Bratislava 200  km

Camping Zlaté Piesky

4 t/m 6 september

Tussen de vele vrachtwagens rijden we  Slowakije in. Bratislava is de verbindende stad aan de Donau tussen Wenen en Boedapest. Bij het naderen van de stad vallen de grote, hoge  moderne gebouwen op. Je kan zien dat we een hoofdstad naderen. De camping ligt aan de rand van de stad in een recreatiegebied met een groot meer. Sinds dit jaar is een totaal verwaarloosde camping nieuw leven ingeblazen. Er moet nog het een en ander opgeknapt worden, maar ze zijn al een heel eind. ‘s Middags koelen we af in het meer en om 5 uur nemen we de tram, die ons in 25 minuten naar de stad brengt. Om 6 uur gaan we met de boot een stukje over de Donau om de stad vanaf het water te bekijken. Langs de rivier eten we bij een heuse strandtent met zicht op alle mensen die over de kade lopen te flaneren. Op de camping wordt er al goed gesurveilleerd door de bewakers. We zitten nog lang buiten, het is dan nog steeds 29°C.

De volgende dag stellen we het tropenrooster in. Om 7.45 uur stappen we op de tram. Voor het te warm wordt, willen we de klim naar het kasteel maken. Bijkomend voordeel is dat het ook nog lekker rustig is. Het kasteel is prachtig gerestaureerd en heeft mooie barokke tuinen. Via de andere kant lopen we langs de stadsmuren naar beneden. Zolang we in de schaduw lopen, voelen we de verkoeling van de wind. Bratislava heeft veel schaduw van bomen en op de grote pleinen staan vernevelaars waar je onder door kan lopen. Via onze eigen “hop-on-hop-off” gaan we met de bus naar de wijk boven het kasteel. Op het kleine stukje lopen naar Slavin vergapen we ons aan de enorme grote, zwaar beveiligde huizen, o.a de Amerikaanse enChinese residentie. Slavin is een monument ter nagedachtenis aan de vele Russische oorlogsslachtoffers die bij de bevrijding van de stad in WO ll zijn omgekomen. Terug in het oude centrum is het inmiddels wat drukker geworden. Er zijn veel gezellige moderne terrassen. Overal zien we mooie gebouwen op grote pleinen. De lunch gebruiken we op een rustig gelegen patio van een restaurant in de hoofdstraat. Daarbij drinken we een Slowaakse witte wijn uit één van de rondom de stad liggende wijngaarden. Tot slot maken we nog een tussenstop met de tram om de prachtige blauwe kerk te bezichtiging.

Dat zo’n stadscamping  ook nadelen heeft, merken we ‘s nachts. Naast het voortdurende verkeerslawaai van de rondom gelegen wegen, is er de tweede nacht een dreunende disco aan de andere kant van het meer to 2.15 uur

Foto’s

6 Reacties

  1. Cees Leijte:
    6 september 2024
    Jullie hebben er verstandig aangedaan om de warmte voor te blijven en vroeg de tram te pakken,
    Vertegenwoordigt de blauwe kerk het Grieks- of Russisch Orthodoxe geloof?
    Een fijne vakantie nog.
  2. Wil:
    6 september 2024
    Het is een Hongaarse secessionistische ( seperaat) kerk
  3. Peter en Germa:
    6 september 2024
    Mooi, die blauwe kerk!
  4. Helma Leijte:
    7 september 2024
    Een bijzondere stad met een mooi kasteel. De blauwe kerk is echt heel bijzonder, doet mij denken aan een moskee.
    Mooie reis verder met mooie verhalen.😘
  5. P.:
    7 september 2024
    Bijzondere stad ondanks het communisme destijds mooi stukje historie. Geniet veder en ontdekt nog veel meer. Groetjes Pieter 🤗
  6. Mireille:
    11 september 2024
    Wat is het weer mooi daar! Is het lopen voor Theo nog te doen?