Ljubljana

26 september 2019 - Smlednik, Slovenië

Dornberk- Smlednik 111 km

Camping Smlednik

23-25 september

In de mist, dus geen wind vertrekken we uit de Vipava vallei. De eerste dag op onze nieuwe camping is een natte, maar we zijn voorbereid en kiezen een hoge plek, zonder bomen. De middag bereiden we ons bezoek aan Ljubljana voor.

Ljubljana wordt doorsneden door de rivier de Ljubljanica met aan de ene kant de kasteelberg met oude middeleeuwse straatjes, aan de andere kant een strak stratenpatroon met architectuur van Jože Plečnik en aanhangers van Art Nouveau. We beginnen met een klim naar de burcht, van waar we goed de opbouw van de stad kunnen zien. Aan de andere kant van de heuvel lopen we naar beneden en komen op een grote markt met vele kraampjes. Niet alle kraampjes worden bemand, het is vrij rustig in de stad. De markt grenst aan de door Plečnik ontworpen markthallen aan het water, echt een prachtige blikvanger. Over de rivier lopen een aantal bruggen. Heel bekend zijn de Drakenbrug en de Driebruggen, aan de bestaande 19e eeuwse brug heeft Plečnik links en rechts een nieuwe brug gemaakt. De volgende brug is helemaal volgehangen met slotjes. De rivieroevers zijn levendig door de vele terrassen. Via de Driebruggen komen we uit op het Prešernov plein met de Franciscuskerk met de roze gevel waar veel toeristen rond de fontein zitten. Van daar lopen we in de chique straat met mooie Art Nouveau huizen. Als laatste bekijken we de door Plečnik ontworpen universiteitsbibliotheek, een soort weefwerk van baksteen en kalksteen.

Na twee slapeloze nachten vanwege constant geblaf van een hond uit het naastgelegendorp, besluiten we Slovenië vervroegd te verlaten. We komen zeker terug in dit mooie land, maar niet meer op deze camping.

1. Monique:
    26 september 2019
    Waar gaan jullie nu naar toe?
  2. Wil:
    26 september 2019
    Je kan zien op het blog waar we zijn: Döbriach aan de Millstätter See in Oostenrijk
  3. Pauli en John:
    26 september 2019
    Oh haha, kan me voorstellen dat jullie gek werden van het geblaf! Hopelijk nu beter?
  4. Truus:
    26 september 2019
    Na ongeveer 220 foto,s bekeken te hebben, ben ik onder de indruk van de prachtige natuur en begrijp ik dat jullie echt genieten. Och ☔️daar kan je tegen kleden, maar het geblaf van een 🐕 hond midden in de nacht is heel irritant. Theo en Wil hoop dat jullie deze nacht ongestoord kunnen slapen💤💤💤 Groetjes van mij.
  5. Nelleke:
    26 september 2019
    Ljubilana is een mooie stad. De volgende keer gewoon oordopjes meenemen 😉