Onderweg door Frankrijk en verblijf in de Alava, Baskenland

11 april 2024 - La Puebla de Arganzón, Spanje

Houten - Blois 650km

Camping Val de Blois

6 t/m 7 april

Op wat oponthoud rond Parijs na kunnen we lekker doorrijden. Onze eerste stop is een camping aan de Loire. De rivier stroomt hard en de waterstand is erg hoog, ook hier heeft het veel geregend. Maar nu is de temperatuur heerlijk en we zitten we tot half 9 buiten.

Blois- Audenge 430 km

Camping Le Braou

7 t/m 8 april

Over binnenwegen rijden we eerst door het wijngebied van de Touraine, daarna kleurt het landschap geel door de vele koolzaadvelden. Af en toe een dorpje en een enkele tegenligger. Ineens wordt het heuvelachtig en komen we in Angles-sur-Anglin. We vinden een mooie pauzeplek onder het kasteel en lezen dat dit stadje op de lijst van mooiste dorpen van Frankrijk staat. In het volgende dorpje, ook al zo verrassend mooi, kopen we brood bij de bakker. De Belgische verkoopster vertelt dat de nu nog gesloten camping Municipal beheerd wordt een Duits/Engels echtpaar. Dit is zeker een gebied om terug te komen en mooie wandelingen te maken. We staan nu op de camping bij het Bassin d’Aranchon, waar we ‘‘s middags even naar toe lopen, de terugweg in de regen. We vinden het weer te onstabiel om langer te blijven. Na 2 dagen zien de auto en caravan eruit alsof we een maand door de woestijn hebben gereden: alles zit onder het Saharazand.

Audenge - Nuvilla 350 km

Camping El Roble Verde

8 t/m 12 april

We zijn in Baskenland, in de  Alava, de provincie waar zich het verhaal afspeelt van “ De stilte van de witte stad”. Het is regenachtig op de dag van aankomst. De volgende dag schijnt de zon weer en hebben we prachtig uitzicht op de omliggende heuvels.

Jarenlang hebben de Salinas de Añana (ook een locatie uit het boek) er verwaarloosd bijgelegen. Via een ondergrondse waterloop die zoutsegmenten doorkruist, komt zout water naar de oppervlakte. In de loop der eeuwen hebben mensen verspringende terrassen gemaakt van steen, hout en klei. Honderden kanaaltjes verdelen het water door de vallei. Midden 20e eeuw werden de zoutpannen verlaten totdat de Unesco vanwege de ongewone architectuur de restauratie betaalde. Sinds 2018 is het wereld erfgoed. Verder het groene dal door komen we in het Parque Natural de Valderejo. Vanuit Lalastra wandelen we, via een verlaten dorp, langzaam omhoog tot bijna bij het kerkje San Lorenzo. Wat een stilte hier, het enige geluid komt van de koekoek die zich luid laat horen.

Een andere locatie uit het boek is de hermitage van San Vicentejo, prachtig gelegen in de heuvels van de Alava. Van hieruit lopen we naar de toren van Ochate te midden van de resten van een dorp dat in 1934 verlaten is. Steeds hebben we mooie vergezichten.

Net op de grens van Baskenland ligt in het noordoosten van Castilië y Leon het natuurpark Monte de Santiago. Een 3 km lange onverharde toegangsweg leidt naar het recreatiegebied Fuente de Santiago. De weg zit zo vol kuilen dat we de auto halverwege parkeren en over een oud herderspad door het bos naar de Fuente, de bron lopen. Rondom deze bron zijn tientallen picknicktafels. Vanhieruit maken we een rondwandeling naar de Salto de Nervión. We worden al gewaarschuwd dat de waterval droog ligt, maar dat doet niets af aan het spectaculaire plekje. We staan aan de rand van een diepe kloof waar met genoeg water de rivier naar beneden valt. In de kloof maken de gieren weer hun dagelijkse vliegoefeningen. Onderweg wordt nog via beelden uitgelegd hoe hier vroeger de wolven werden verdreven. Deze werden door mannen met stokken een grote kuil ingejaagd waar ze niet meer uit konden komen.

Morgen vervolgen we onze reis.

1. Peter en Germa:
    11 april 2024
    Leuk om jullie reisavonturen weer te volgen.
    Bijzonder om de onderdelen van het prachtige boek nu in werkelijkheid te zien. Gaan jullie dit keer ook weer naar Vittoria Gasteiz?
  2. Wil:
    11 april 2024
    Nee daar zijn we een paar jaar geleden al geweest
  3. René en Ancilla:
    11 april 2024
    Hallo, dus onderweg , op zoek naar t mooiere weer ? Groot gelijk ! Heel veel plezier , en we genieten wel weer mee met jullie!
  4. Petra en Luc:
    11 april 2024
    Mooi weer de landschappen. Heb veel plezier, hier alles rondomhuis , goed.
  5. Theo Zwart:
    11 april 2024
    Ziet er goed uit beter weer als in Nederland
  6. Zusje:
    11 april 2024
    Leuk weer om jullie verslagen mee te lezen😘
  7. Helma Leijte:
    11 april 2024
    Lekker snel door Frankrijk gereden en nu weer in Baskenland en weer mooie plekjes ontdekt. Wij gaan weer meegenieten.😘
  8. Adri:
    12 april 2024
    Fijn om zo met jullie mee te reizen👍
  9. John en Pauli:
    12 april 2024
    Heel veel plezier en weer genieten van jullue nieuwe reis!
  10. Monique:
    13 april 2024
    Leuk om jullie belevenissen weer te volgen.
    Hele fijne reis
  11. Pieter:
    13 april 2024
    Een mooi begin van jullie reis en goed weer
  12. Betty Vennema:
    13 april 2024
    Leuk om weer mee te lezen. Weer heerlijk genieten van al het moois wat jullie tegen gaan komen. Groetjes uit Veenendaal.
  13. Annemiek en Wim:
    14 april 2024
    Wat een leuk reisverslag! Geniet van deze mooie reis!
  14. Frans en Anny:
    15 april 2024
    Fijn weer op reis. We gaan jullie volgen!
    Heel veel plezier en we kijken uit naar mooie foto's.

Groeten van Frans en Anny.

Jouw reactie