Toledo, Castillë La Mancha

27 september 2023 - Toledo, Spanje

San Lorenzo de Escorial - Toledo 125 km

Camping El Greco

26 t/m 28 september

Toledo ligt op een heuvel in een bocht van de Taag. Na aankomst op de camping rijden we met de auto de weg van de Miradores aan de zuidkant van de rivier. Er loopt een mooi wandelpad langs de verschillende uitzichtpunten van de stad. Daarna parkeren we vlakbij de oostelijke poort, de Puente de Alcantára onder het enorme Alcázar dat hoog op de heuvel staat. Om omhoog naar de stad te gaan kiezen we voor de roltrap die ons in 3 delen naar boven brengt, naar weer een mooi uitzichtpunt. We proberen zoveel mogelijk in de schaduw te lopen, het is al erg warm. Gelukkig komt de zon nauwelijks in de smalle straatjes. De huizen hebben allemaal prachtige erkerramen, soms met glas ervoor. Toledo wordt de stad van de 3 culturen genoemd. In de 11e eeuw leefden joden, moslims en christenen vreedzaam bij elkaar. De Mezquita de la Luz is de enig overgebleven moskee van de 12 die de stad had. We kopen een armbandje warmee we 7 kerken kunnen bezoeken, te beginnen met de 1000 jaar oude moskee die ook een prachtige tuin heeft.

In een steegje aan de zijkant van het klooster Convento de las Gaitanas bellen we aan. De deur gaat automatisch open en we zien een vitrine waar we door de nonnen gebakken koekjes kunnen uitzoeken. Dan gaat het tralie luikje open en kunnen we onze bestelling doen. De volgende kerk de Iglesia de los Jesuitas, een mooi bouwwerk en binnen helemaal wit met een mooi beschilderd altaar. Terwijl Theo uitrust op de kerkbanken, loopt Wil de trappen op naar de tweelingklokkentoren, waar het klimmen wordt beloond met een prachtig uitzicht. Tot slot lopen we langs de kathedraal. Wij slaan de binnenkant over, maar kijken vanaf een bankje op het plein naar de grote groepen bustoeristen, veelal Aziaten.

De volgende dag gaan we met de bus tot de Puerto de Bisagra aan de noordkant van de stad. Ook hier gaan we met de roltrappen omhoog, ditmaal zijn het er 5. Dan nog is de route naar de kerken omhoog en omlaag lopen. Na het bezoek aan Real Colegio de Doncellas Nobles, een school  gesticht in de 16e eeuw voor de edele meisjes, zien we beneden ons een prachtige kerktoren. Dat blijkt de volgende kerk en klooster San Juan de los Reyes. Weer naar beneden lopen dus. Binnen worden we verrast door de prachtige gotische kloostergang versierd met bewerkt steen. De oude synagoge uit 1180 heeft van binnen witte zuilen waardoor het wel een moskee lijkt.

Markies la Vega kocht het huis, waarvan hij dacht dat de schilder El Greco er gewoond heeft. Hij liet het renoveren. De schilder heeft hier echter nooit gewoond, maar wel dichtbij. Nu is het Museo El Greco een voorbeeld van een huis uit de 16e eeuw met een wonderschone patio. Na het bekijken van de schilderijen kan je hier heerlijk tot rust komen. De laatste kerk sluit hier mooi op aan. In Iglesia San Tomé hangt het beroemdste schilderij van El Greco, de begrafenis van de graaf van Orgaz. Na al dat kerkbezoek is het tijd voor de lunch. We vinden een fijn plekje op het terras naast de ingang van de universiteit waar het een komen en gaan van studenten is. Toeristen lopen er tevergeefs naar toe in de veronderstelling dat het een kerk is.

We versturen dit blog nu al, morgen gaan we verder naar Cuenca en dan wordt het verslag waarschijnlijk te lang.

1. Dick:
    27 september 2023
    Toledo is zo te zien een prachtige stad! Volgende week woensdag komen wij aan in Cordoba. Dat kunnen jullie nog halen, maar dan moet je tussen Toledo en Cuenca ergens rechtsaf ;-)
  2. Annemarie van Kessel:
    27 september 2023
    Heerlijk dit te lezen en ik beland in een deja-vu ,een zalige herinnering en het duurt……heel veel plezier.ik volg jullie met veel plezier
  3. Helma Leijte:
    28 september 2023
    Nou je hebt mij Toledo weer op een hele andere manier laten zien, wat een prachtige kerken en moskee, wij hebben één kerk gezien destijds en welke het was, weet ik ook niet meer, hihi. Het straatbeeld zag er ook heel anders uit, het was een feestdag, dus alle winkels gesloten.
    Wij zijn toen met het toeristentreintje door de stad gegaan, nogmaals hihi.
    Hele mooie foto's.👍😘
  4. Nelleke:
    28 september 2023
    Wat luxe, roltrappen !😉 Ik kan mij dat niet herinneren ( ik was vóór het digitale tijdperk 📷 ). Maar ik vond het toen ook een heel mooie stad. Heel mooie foto's !! Ik ga vanavond de El Teide weer op, voor een avondexcursie. Lijkt mij ook bijzonder. Groetjes, Nelleke
  5. Pieter:
    28 september 2023
    Pracht verhaal, mooie stad wij hebben het anders beleefd zoals Helma al heeft geschreven.
    Ga zo door top .🤗
  6. Mireille:
    1 oktober 2023
    Mooi verslag weer! Morgen de verjaardag van Theo🎉🎉🎉. Nog plannen?
    😘