Bigastro en Javea

12 oktober 2022 - Jávea, Spanje

Beas de Granada - Bigastro 300 km

Camping Pedrera

5 t/m 9 oktober

Gaat het regenen of niet? Het is bewolkt met af en toe een heel donkere wolk. Afgelopen nacht heeft het geonweerd met een beetje regen. Niet echt weer om te fietsen. We rijden via binnenwegen door het dal naar Murcia, de 7e stad van Spanje. We passeren desolate dorpjes, met meer ruïnes dan bewoonde huizen. Rondom Murcia is veel tuinbouw voor de export, maar dit gedeelte is verlaten. Gelukkig is Murcia het tegenovergestelde. Het is een moderne groene stad met mooi gerestaureerde kerken en herenhuizen. Overal bloemperken en veel bomen, pleinen met drukke terrassen, in de winkelstraten wordt muziek gespeeld, een sfeervol geheel. Langs de (droge) rivier zijn parken en tuinen. De binnenstad is niet heel groot, dus fijn overzichtelijk. Het mooiste gebouw is het Real Casino. Het is een mix van Spaanse stijlen uit de 19e en 20e eeuw. Het is in gebruik als heren sociëteit, maar de begane grond met bibliotheek, balzaal, theesalon, wapenkamer en kleedkamer is te bezichtigen. We kijken onze ogen uit. Wat een glamour. Extra leuk is dat de oude heren ongestoord hun gang gaan. Noord oostelijk van Murcia komen we langs het kasteel van Monteguado boven op een heuvel met Christus beeld. Het wordt nu gerestaureerd, maar vast niet tot de vroegere functie van gevangenis. Terug op de camping barst de hemel open en na een korte heftige bui zijn zowel de auto als de caravan weer ontdaan van het Saharazand van Granada.

In tegenstelling tot het landschap ten zuiden van Bigastro, is het noordoostelijke stuk veel mooier. Wil heeft een fietsroute van Wikiloc gehaald en we fietsen over rustige wegen tussen de  citroenplantages door. Dit is het belangrijkste citroenteeltgebied van Spanje. Het eerste fruit wordt al geplukt. Waar de weg iets drukker wordt is een fietspad aangelegd. Een deel van de route gaat over een gravelpad in een natuurgebied langs de Segura rivier en velden met artisjokkenplanten. Een verrassend mooie route.

Op een immens groot parkeerterrein bij de begraafplaats van Alguazas laten we onze auto achter om een gedeelte van de Via Verde Nordeste te fietsen. Het pad is slecht, steeds als we denken “We gaan er mee stoppen”, wordt het iets beter. Het landschap is surrealistisch. Dor en droog en al snel wordt het grilliger. Dit wordt de Tierras Malas genoemd. De kalkrotsformaties zijn sterk geërodeerd en lopen steil naar beneden. In de dalen en groeien de amandel-, kersen- en citrusbomen. Het weinige regenwater sijpelt al snel door de poreuze bergen beneden, verder zijn er groete bassins met watervoorraad. Vlak voor Mula keren we om en bijna zonder trappen, maar wel goed op de kuilen en stenen lettend fietsen we weer terug

Bigastro - Javea 185  km

Camping Javea

9 oktober

We zijn weer op bekend terrein. Javea voelt altijd weer een beetje als thuiskomen. De moeder van Wil is verhuisd naar een mooi appartement in de haven, waar alles voor haar makkelijker te bereiken is. Ook vanaf de camping ben je er zo op de fiets. We bezoeken haar en lunchen met zijn drieën en doen nog wat hand en spandiensten. Het weer is hier wat onstabiel, maar na twee dagen regen zijn de verwachtingen weer goed. We blijven hier nog een paar dagen en rijden dan terug naar huis.

Dit is het laatste reisblog van deze reis. Leuk dat velen ons weer gevolgd hebben. Heel hartelijk bedankt voor alle leuke reacties.

1. Nelleke:
    12 oktober 2022
    Goede terugreis ! Nemen jullie een extra tankje benzine mee ? ( ivm de benzineschaarste in Frankrijk )
  2. Peter en Germa:
    12 oktober 2022
    Wat een bijzondere reisverhalen en foto's weer. We moeten binnenkort maar eens afspreken, dan kunnen jullie ons tips geven voor onze Spanjereis volgend voorjaar. Goede thuisreis!
  3. Pieter:
    Wil en Theo,
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen en op deze manier toch mee mochten reizen met jullie trip het is mooi geweest.👌🥂
    Doe rustig aan richting Nederland en let op je benzine, ga op tijd tanken.
    We zien elkaar snel.
    Groetjes H&P 😘🤗
  4. Hannie en Frans Merkenhof:
    Wil en Theo,
    Wat een mooie vakantie hebben jullie weer gehad, en prachtige foto’s.
    Een goede terugreis naar huis .
    Groetjes Frans en Hannie.
  5. René en Ancilla:
    12 oktober 2022
    Bedankt voor de mooie foto’s en verhalen, en n goede terugreis !! Ms is de benzine schaarste dan voorbij in Frankrijk
  6. Tonny Verschoor:
    12 oktober 2022
    Dank je wel voor het fijne reisverslag en de mooie foto's. Een prettige terugreis.
    Groetjes Nico en Tonny Verschoor
  7. Ben en Liesbeth:
    12 oktober 2022
    Goede reis naar huis en tot ziens, groetjes van ons
  8. Tante Jacqueline:
    12 oktober 2022
    Goede terugreis.Wat een mooie vakantie hebben jullie weer gehad.Genoten van jullie reisverslag.
  9. Frans en Anny:
    12 oktober 2022
    dankjewel voor de mooie verhalen en de prachtige foto's!! We hebben weer genoten.
    Fijn dat jullie de moeder van Wil nog bezocht hebben.Gaat het goed met haar?

Goede reis terug.
  10. 13 oktober 2022
    Aan alles komt een eind zo ook van jullie mooi vaantie en het lezen van de prachtige reisverhalen. Heel hartelijk dank hiervoor en ook voor de verrassing in mijn brievenbus. Wens jullie een goede thuisreis en tot ziens.
  11. Betty Vennema:
    13 oktober 2022
    Het waren weer mooie reisverhalen. Een hele goede reis naar huis!
    Groetjes, Betty en Gert.
  12. Petra en Luc:
    15 oktober 2022
    Goede reis en tot ziens, neem wat zon mee!