Nahetal, Taubertal en Inntal

26 augustus 2019 - Bad Füssing, Duitsland

Houten- Schweppenhausen 370 km

Camping Aumühle

18 - 20 augustus

Na flink wat regen wordt het na Keulen droog, de temperatuur loopt op tot 28°C. Deze camping ligt dichtbij de snelweg en wordt veel als doorgangscamping gebruikt. Wij blijven wat langer om de omgeving te verkennen. Dezelfde middag wandelen we vanaf onze plek door bossen en wijngaarden. Wanneer we terugkomen barst het onweer los. Net op tijd zitten we weer onder de luifel.

De volgende dag pakken we de fiets. Over veldwegen, door kleine dorpjes met wijnboerderijen en dwars door de wijngaarden komen we in Bingen, waar de rivier de Nahe in de Rijn uitmondt. Terug gaat de route voor een groot deel langs de Nahe. Al met al een prachtige tocht op een heerlijk zonnige dag.

Schweppenhausen - Creglingen 230 km

Camping Romantische Strasse

20- 23 augustus

Met passen en meten installeren we ons op de kleine kampeerplek. Er wordt ons niet veel keus gelaten, we hebben het idee dat we voor 3 nachten niet de beste plek krijgen. Later zien we aan de andere kant van de camping veel mooiere plekjes. We staan in een zijdal van het Taubertal. Omdat we voor 12 uur op de camping zijn, hebben we de hele middag nog en maken we een rondwandeling vanuit ‘ons’ gehuchtje Münster naar de Herrgottskirche, over de Panoramaweg heen en terug langs de beek.

De volgende dag maken we een langere wandeling in het volgende zijdal, het Rindbachtal. Het is een schitterende wandeling door ongerepte natuur. We lopen over karrensporen door glooiende weides en akkers omringd door bossen. We doen het heel kalm aan en pauzeren regelmatig om in het zonnetje te genieten van de natuur en de stilte.

Veel drukker is het in het Taubertal wanneer we de Tauberradweg naar Weikersheim fietsen. Het is een mooie route over vrijliggende fietspaden, afgewisseld met mooie dorpjes met prachtige vakwerkhuizen. Weikersheim is wat groter en heeft een gezellig marktplein met een kasteel.

Creglingen - Bad Füssing 352 km

camping Preishof

23 - 27 augustus

Net voor de file op de snelweg begint, staat camping Donautal in Winzer op ons lijstje. Bij aankomst bleek deze camping niets voor ons. Via binnenwegen komen we uit bij camping Preishof en worden we ontvangen met koffie en taart. Wat een verwennerij. De camping met grote plekken is niet al te vol. We vinden snel een mooi plaatsje.

We gaan op verkenning naar Bad Füssing, een echt Duits kuuroord. Het is een grote luxe plaats met een aaneenschakeling van hotels, appartementen en pensions en allemaal bieden ze therapieën en massages aan en een eigen wellness. Op de Kurplatz belanden we in het Weinfest. Het is al gezellig druk op het met lange banken en tafels bezette plein. Eromheen kraampjes met bier, wijn en versnaperingen. En natuurlijk live muziek. Met een wijntje schuiven we aan en wagen ook een paar stapjes op de dansvloer. We ontdekken dat de wijnkoningin hier niet uit de buurt is, maar uit Frankenland. Bij navraag horen we dat dit geen wijnstreek is. De kraampjes (ook te gebruiken met de kerstmarkt) zijn van de plaatselijke horeca en de wijn die wij drinken komt zelfs uit Oostenrijk. Dat neemt niet weg dat we een leuk feestje hebben. We voelen ons nog erg jong en lenig temidden van de rollators, stokken, protheses en andere hulpmiddelen. We zijn niet de enige kwieken, want ook de vele golfterreinen in de buurt trekken toeristen.

Voor ons is het aantrekkelijk dat we in het Inntal zijn en een stuk langs de Inn kunnen fietsen. De rivier vormt hier de grens tussen Oostenrijk en Duitsland. Zo fietsen we het ene gedeelte van onze tocht stroomafwaarts richting Schärding aan de Oostenrijkse kant met af en toe een klimmetje. Bij Reichersberg heeft onze electrische fiets er zelfs moeite mee, maar bij het zien van het mooie klooster is dat snel vergeten. Terug gaan we over de Duitse kant. Hier gaat het fietspad over een 20 km lange, rechte dijk door een natuurgebied. Doordat de zon fel schijnt en nergens schaduw te bekennen is, is het wel afzien. Het glas karnemelk met frambozen op een terras is meer dan welkom.

Iets meer wind en wat wolkjes zorgen ervoor dat het minder warm is de volgende dag. De route stroomopwaarts is ook wat afwisselender. We passeren een groot vogelreservaat. Gezien het aantal vogelaars met grote kijkers en camera’s een bijzonder gebied. Wanneer we de stuw van Ering overgaan komen we bij een oude burcht, Schloss Frauenstein, nu een restaurant met een idyllisch schaduwrijk terras. We genieten hier van een salade met een wijntje met uitzicht op de Inn. Na de lunch komen we na een paar kilometer bij een zwemmeertje. We hebben de zwempullen in de tas en koelen lekker af in het heerlijke koude water. Zo worden de laatste kilometers iets minder warm.

Passau wordt de 3 stromenstad genoemd. De Inn en de Ilz komen uit in de Donau. Voor velen het startpunt voor de fietsroute langs de Donau naar Wenen. Wil is hier ook jaren geleden met haar moeder begonnen aan de tocht. Vanuit de verte zie je de grote Stefansdom boven de stad uittorenen. Deze kerk heeft het grootste orgel ter wereld. Het bestaat uit 5 orgels met 233 registers en17.974 orgelpijpen. Elke werkdag om 12.00 uur is er een concert. Wanneer we er een kwartier van te voren zijn, kunnen we nog net een plaatsje bemachtigen. De kerk heeft een schitterend barok interieur. Je raakt niet uitgekeken op de sculpturen, zoals de verschillende pilaren, bloemen en engeltjes. Na een indrukwekkend concert staan we weer buiten in de hitte. We stellen ons plan om een wandeling naar de hoge burcht en langs de Ilz bij, we gaan mee op een kort boottochtje over de Inn en Donau. Terug op het vasteland lopen we wat door de stad. We kiezen de smalle steegjes met schaduw. Zo komen we eigenlijk op de leukste plekjes.

Ons volgende verslag komt uit Slovenië. Groetjes vanuit Zuid Duitsland.

1. René en Ancilla:
    26 augustus 2019
    Heerlijk , weer jullie verhaal, en lekker genieten mee , ik zat er al vanaf zaterdag op te wachten , hihi wij waren lang weekend in t Sauerland !
  2. Nelleke:
    26 augustus 2019
    Hé hé, eindelijk weer een verhaal, hihi. Jullie hebben al weer heel veel gezien en gedaan. Die kerk is echt mooi van binnen!
    Kijk uit naar jullie volgende verslag.
  3. Helma Leijte:
    27 augustus 2019
    Wat een mooie plekjes hebben jullie weer gevonden, heerlijk actief met fietsen en lopen. We blijven jullie volgen😘
  4. Pauli en John:
    27 augustus 2019
    Alweer ruim een week onderweg en veel gedaan lezen we! Weinfest klinkt erg gezellig, zelf een dansje gedaan, leuk. Wij hadden wijnspijs met de kinderen maar geen dansje gedaan haha. Wat zullen jullie genoten hebben van het concert! Wij vinden kloosters/kerken met orgelspel ook enorm mooi. Ook een keer een concert in Griekenland meegemaakt. Fantastisch mooi! Veel reisplezier verder
  5. Jan en Carla:
    28 augustus 2019
    Hallo Wil en Theo,
    Het ziet er allemaal heel aantrekkelijk uit: het landschap, de stadjes en het weer. Het was vast weer even puzzelen om een mooie route samen te stellen waarbij ook goed gefietst kon worden, maar dat lijkt weer gelukt te zijn. De schrijfstijl van jullie site is (weer) bewonderenswaardig hoor, lekker beknopt en toch veel info (lukt ons niet..) Lekker veel foto's deze keer, leuk! Fijne tijd verder! Hartelijke groeten, Jan en Carla
  6. Truus:
    30 augustus 2019
    Ga beginnen de hartelijke groeten van jullie moeder en schoonmoeder te doen. Deze week heb ik haar tweemaal ontmoet in de Tamarinda. Jullie werden verwelkomt met🍰 gebak nu wij ook hoor 1x bij het jubileum van Bert en de verjaardagen van de maand.
    Prachtige reis hebben jullie gemaakt en een schitterende foto reportage, het was weer genieten. 🚴‍♀️🚴‍♂️Wens jullie nog heel veel plezier op de verdere reis🚴‍♂️🚴‍♀️
  7. Marijke:
    31 augustus 2019
    Hallo Theo en Wil,
    Wat hebben jullie in korte tijd alweer veel mooie dingen gezien en beleefd. Bij het bekijken van de foto’s zag ik bekende plaatjes en las daarbij dat jullie o.a in Weikersheim zijn geweest. Vorig jaar kwamen wij daar ook voorbij en hebben er ook op een fantastische camping gestaan - Schwabenmüle. Vandaaruit mooie fietstochten gemaakt. W.o naar Rothemburg dat wil zeggen het eerste stuk naar boven met de trein en de terugtocht grotendeels bergafwaarts. Grotendeels zeg ik erbij want er zaten ook nog flinke klimmetjes bij. Gelukkig weet je dat pas achteraf!
    Maar goed nu weer terug naar het heden..... Jullie vroegen ons je te berichten als onze kleinzoon geboren zou zijn en ja, dat is inmiddels gebeurd op maandag 26/8. 14 dagen te vroeg maar alles is goed gegaan. Wij vinden het - uiteraard - een prachtig jongetje genaamd Olivier. (47 cm en 3050gr. )

Theo en Wil genieten jullie verder van de reis en ik kijk uit naar jullie volgende mooie verhalen!

Hartelijke groeten, Marijke