Chartrier - Ferrière, Corrèze

Houten -Monneville 530 km

Camping Bois de la Justice

Monneville - Magaudie 420 km

Camping La Magaudie

Onze najaarsreis gaat dit jaar via de Pyreneeën naar Spanje waar we voor ons nog onbekende berggebieden gaan bezoeken. De eerste twee dagen maken we lange etappes om nog een paar dagen aan te sluiten bij Helma en Pieter op een camping in de Dordogne. Het is erg warm in Frankrijk, voor deze tijd van het jaar een record met bijna 40 °C. Op onze eerste camping kunnen we aangekoppeld blijven staan, dat scheelt een hoop werk met dit benauwde bewolkte weer.

De volgende dag rijden we bijtijds weg. De temperatuur loopt weer snel op, maar halverwege wordt het ineens heel donker, de autoverlichting gaat aan en een harde wind blaast zand en takken over de weg. We rijden net langs een fikse onweersbui. Bij aankomst op de camping is het 39°C. Heel rustig aan installeren we ons. ‘S Avonds eten we bij Helma en Pieter een heerlijke salade. De camping eigenaar komt iedereen waarschuwen om luifels in te halen en stoelen binnen te zetten i.v.m. een code rood waarschuwing. Deze valt achteraf mee, een fiks onweer met een korte felle hagelbui is alles dat we krijgen.

Wel is de temperatuur behoorlijk gedaald, perfect weer om te wandelen. Bij het Lac du Causse, een recreatiemeer waar gezwommen en gevaren kan worden, maken we een rondwandeling om het meer. Ook vanaf de camping maken we twee mooie wandelingen door de bosrijke omgeving. Wat opvalt is de rust. We lopen in volstrekte stilte en komen niemand tegen.

Met Helma en Pieter gaan we op zaterdagochtend naar Brives-la Gaillarde, een stad waar we vaak langs gereden zijn, maar die we nog nooit bezocht hebben. We starten bij de markt waar de lokale bevolking  bij de diverse kramen eten koopt voor het weekend. We wandelen door de autovrije straatjes met prachtige winkels, overal pleintjes met gezellige terrasjes. Het is een moderne, levendige stad.

Op maandagochtend bezoeken we Terrasson, een middeleeuws stadje op een heuvel aan de Vézère, aan de rand van de Perigord. We lopen de trappen op naar boven en via de kronkelige straatjes weer terug. Alle horeca en winkeltjes zijn gesloten, het is er uitgestorven. Dat schijnt in het weekend wel anders te zijn. Daarna rijden we naar een klein dorpje verderop voor een wandeling. De route gaat omhoog langs boerenerven en boomgaarden met in deze streek veel geteelde walnoten. Boven hebben we een prachtig uitzicht over het dal. We sluiten ons verblijf op deze camping af met een heerlijk etentje in het campingrestaurant.

Morgen vertrekken we naar de Franse Pyreneeën.

1. Zusje:
    28 augustus 2023
    Jullie genieten weer volop, goede reis morgen 🌞😘
  2. Pieter:
    28 augustus 2023
    Mooi verhaal van onze reis genoten 😘
  3. Monique:
    28 augustus 2023
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Een hele fijne vakantie.
  4. John en Pauli:
    29 augustus 2023
    Veel plezier weer op jullie najaarsreis!
  5. Mama:
    Het is weer genieten!,
  6. Ancilla:
    Heel veel reisplezier !
    We gaan jullie weer volgen !
  7. Peter en Germa:
    29 augustus 2023
    Dat is toevallig. Camping Magaudie staat al een tijdje op onze planning. Deze camping staat bekend om zijn goede restaurant en heeft allerlei arrangementen waaronder een culinaire en golfarrangement. Deze zijn altijd snel volgeboekt.
    We wensen jullie een fijne reis met vele mooie momenten. We kijken uit naar de verslagen en foto's. Veel plezier!
  8. Marijke:
    29 augustus 2023
    Leuk Wil en Theo, jullie 1e camping in Monnerville, bois de la justice is voor ons bekend terrein, al weer een aantal jaartjes geleden toen we nog met de vouwwagen reisden.
    Jullie 2e stop wordt ook ónze bestemming. Wij zijn vandaag vertrokken maar wel met een heel ander weertype. Met grijze wolken en met 19 graden moeten we ons voorlopig tevreden stellen.
    Een hele fijne en voorspoedige reis verder! Groetjes Marijke
  9. Peter:
    30 augustus 2023
    Heerlijk, weer leesplezier de komende weken.