Martres- Tolosane, Haute Garonne

1 september 2023 - Martres-Tolosane, Frankrijk

La Magaudie Martres Tolosane 254 km

Camping Sites &  Paysages Le Moulin

29 augustus t/m 2 september

Vanaf nu vervolgen we onze reis alleen. Helma en Pieter gaan richting Spaanse oostkust en wij gaan het binnenland in. Onze camping ligt aan de noordkant van de Pyreneeën langs de rivier de Garonne. Over een zeer autoluwe weg volgen we de fietsroute Transgaronna oostwaarts tot het dal van de rivier de Salat. Daar rijden we naar het zuiden over een prachtig vrijliggend fietspad. Het pad loopt voor een groot deel langs de rivier en eeuwenoude slaperige dorpjes. In Lacave is  zowaar een leuke picknickplek langs de rivier bij een waterput en een wasplaats. Na de lunch rijden we terug en zien we tot onze verbazing dat het pad nat is, we zijn voor de regenbui uitgereden. Wanneer we het achter ons weer donker zien worden, zetten we een tandje bij en komen we droog op de camping. Daar is voorlopig nog geen donkere wolk te zien, maar ‘s avonds krijgen we een korte heftige bui met veel wind. De volgende dag hebben we stralend weer tijdens onze wandeling door de heuvels bij het kuuroord Salie-du-Salat. Op de ene heuvel staat een ruïne van een kapel en kasteel uit de 13e eeuw en op top van de andere heuvel worden we verrast door een groot standbeeld van Notre Dame de la Paix dat uitkijkt over het dal van de Garonne. Steeds op de achtergrond zien we de hoge bergen van de Pyreneeën, veel helderder dan tijdens de fietstocht.

Daarom hebben we de mooiste dag gereserveerd om het Parque Naturel de Pyreneés Ariegeoises in te gaan. We starten met een bezoek aan de 11e eeuwse kerk en klooster in de benedenstad van Saint- Lizier. De kerk heeft een mooie toren en oude muurschilderingen. Daarna rijden we het dal van de rivier de Lez in. Overal wordt de regionale kaas, de Moulis, aangeprezen. We kopen wat geitenkaas en blauwe kaas in een kleine kaasmakerij. Onze volgende stop is het Lac de Berthmale. Het ligt op 1000 meter hoogte erg idyllisch in de bossen. Het is er wel druk met vissers en dagjesmensen die komen om te picknicken. Nadat we er omheen gelopen zijn, rijden we door naar de Col de la Core op 1300 meter. Hier genieten we een tijdje al kijkend en lezend op één van de vele bankjes. Terug op de camping sluiten we ons verblijf af met een duik in het mooie zwembad en een Portugese maaltijd, Bacalhau en Bras, uit de foodtruck die elke dag op de camping staat. Morgen reizen we naar de Spaanse kant van de Pyreneeën.

1. Dick:
    1 september 2023
    Het is nu alweer een mooie reis en erg leuk om jullie weer te volgen. Geniet ervan!
  2. Pieter:
    1 september 2023
    Ziet er weer mooi uit👍, jammer dat ik niet in staat was om mee gegaan.
    Misschien een andere keer 🙏 geniet van de andere kan van de Pyreneeën.🤗
  3. Helma Leijte:
    1 september 2023
    Sorry Wil, het 1ste reisverhaal is mij helemaal ontgaan, maar de schade ingehaald en beide reisverhalen gelezen, al waren de 1ste dagen mij welbekend.
    In de Haute Garonne hebben jullie een mooie fietstocht en wandeling gemaakt, en het weer is gelukkig meegevallen.
    Nu op naar Spanje, 🌞😘
  4. Monique:
    2 september 2023
    Wat een mooie omgeving. Ook maar op ons lijstje zetten om eens te bezoeken.
  5. Annemarie van Kessel:
    2 september 2023
    Leuk weer Wil, ik ga je volgen, erg ben benieuwd naar jullie nieuwe ervaringen .fijne reis
  6. John en Pauli:
    3 september 2023
    Jullie hebben alweer mooie dingen gezien! Veel plezier op de verdere reis