Stowe en Rutland, Vermont

9 oktober 2018 - Stockbridge, Massachusetts, Verenigde Staten

Stowe , Vermont

5 okt- 7 okt

Farm House Bed and Breakfast

Onze B&B heeft beneden een huiskamer voor de gasten. Als we binnenkomen staat er een klassiek muziekje zachtjes aan. Wanneer we onze meegenomen wijn drinken, komt de gastheer de houthaard aanmaken en de gastvrouw brengt ons een plankje met wat druiven, de lokale kaas en wat chutney. Beter kan je het toch niet treffen.

Het is hier erg rustig, maar we hoorden ‘s nachts een soort hondengejank. Onze gastvrouw vertelt dat het een cayote is. Ze zorgt dat haar dieren ‘s nachts in het hok zitten.

Het ontbijt is voortreffelijk: met gebakken pancakes met ahornsiroop en vers fruit. En weer erg lekkere koffie.

We zijn in de Green Mountains. Vermont is heuvelachtig met bossen en kleine boerderijen. De witte en rode huizen steken mooi af tegen het groene gras en de herfstkleuren. Er is hier heel veel aandacht voor lokale producten zoals: kaas, zuivel, ahornsiroop, cider en biologische groente. Ook heeft Vermont bekende koffiebranderijen, vandaar  dus de goede koffie.

Stowe is een luxezomer-en winteroord. Hier geen goedkope hotels en hamburgertenten, maar mooie hotels en goede restaurants.

Op aanraden van onze gastvrouw maken we een mooie wandeling in een zeer rustig bos. Daarna rijden we de Smuggler’s Notch, een smalle beboste bergpas. Wij rijden deze pas naar Stowe toe en schrikken van het aantal auto’s van wandelaars dat aan de weg staat. Dan is het filerijden tot in Stowe. Veel Amerikanen hebben een lang weekend i.v.m. Columbusday maandag.

Ook om Stowe uit te komen is een probleem. Politieagenten die het verkeer regelen bij boerderijen die cider, ahornsiroop en kaas verkopen. Er is hier vrijwel geen misdaad, zo hebben de 9 agenten in Stowe ook wat te doen. Wij werken hier aan mee. Het is wat gaan regenen en we kopen verschillende soorten kaas bij een coöperatie winkel. Wel na eerst weer in een lange rij te staan om stukjes te proeven.

“Don’t you like the weather in New England, just wait 5 minutes.”. Het is 6°C, het regent en daarna is het ineens 15°C. Het weer verandert snel. Met bewolking vertrekken we uit Stowe. We rijden de mooie route 100 door het dal van de Mad River langs slaperige dorpjes met oude Victoriaanse huizen, dorpswinkels en veel ‘covered bridges’, overdekte bruggen. Ondanks het sombere weer toch mooi. Maar als we hoger komen, rijden we ineens in een dichte mist. Niets van het beloofde uitzicht op Canada op de bergpas. Even later kunnen we toch nog de benen strekken en maken we een wandeling.

Af en toe nemen we een alternatieve route over rustige weggetjes. Het kan dan opeens gebeuren dat we op een ‘dirt road’, een onverharde weg terechtkomen. Meestal zijn deze wel goed te rijden.   Je rijdt meer in de natuur met afgelegen vakantiehuizen en veel overstekende eekhoorns. Wil je een stukje meerijden, bekijk dan het filmpje.

Zo komen we in Rutland onze volgende bestemming, nog steeds in de Green Mountains.

Rutland, Vermont

Comfort Inn Trolley Square

7 okt- 9 okt

Iets ten noorden van Woodstock, Vermont ligt in de glooiende heuvels de meest gefotografeerde boerderij van Vermont, de Sleepy Hollow Farm. Daar willen wij natuurlijk ook een foto van maken. De weg vanaf Rutland gaat door het skigebied van Killington. We zien daar vanwege de bewolking en de mist weinig van. Bij de boerderij aangekomen zijn we op 2 Aziaten na, de enigen en kunnen we een mooie foto maken. Wil maakt de foto iets helderder met Snapssed, een bewerkingsprogramma op de IPad. Daarna rijden we iets verder over een dirt road en komen bij Sugarbush Farm. Hier wordt ahornsiroop en kaas gemaakt. Het is er gelukkig minder druk dan in Stowe. Wel weer (proeve)rijen. Het is een heel familiebedrijf met veel bezoekers per jaar, maar het leuke is dat het toch wat kneuterig aandoet. Na het proeven gaan we naar de schuur waar we een filmpje zien en informatie krijgen over het verkrijgen van de siroop. Alleen in het voorjaar komt het sap uit de boom omhoog en daarna wordt het in ketels gekookt. Door het bos loopt een heel leidingsysteem naar de opvangbakken. We gaan terug met een lekker stukje blauwe kaas en natuurlijk de siroop.

Het plaatsje Woodstock is net een openluchtmuseum, chic en erg mooi bewaard. Leuke winkeltjes, vooral de General Store is een bezoek waard. Dit warenhuis uit 1886 verkoopt alles wat in Vermont gemaakt is en alles even leuk. Na een sandwich in het dorp, maken we een boswandeling. Het is inmiddels gaan miezeren en het regent ook nog blaadjes van de bomen. Als het weer zo blijft is het snel gedaan met de kleurenpracht.

Gisterochtend 8°C, vandaag 17°C, de mist is verdwenen. Aangenaam weer dus. We zien de bergen! Vanaf Rutland rijden we eerst de dirt roads door de bossen. Daar zien we veel leidingen voor de ahornsiroop aan de bomen. Zo komen we weer op weg 100, de Scenic road door de de Green Mountains. Inmiddels schijnt er een flauw zonnetje. De weg voert langs kleine gehuchtjes. In Weston stoppen we even. Het heeft een mooie Village Green met prieeltje en ook hier is de Village Sore een plaatje, zowel buiten als binnen. Een paar kilometer verder is het Lowell Lake State Park. Hier maken we een wandeling rond het gelijknamige meer en daarna genieten we op de picknickplek. We blijven na de lunch nog een tijdje op deze prachtplek lezen. Dan rijden we weer verder tot het einde van de Highway 100 waar we Vermont en de Green Mountains verlaten   en in Massachusetts komen.  Nu is het niet ver meer naar ons hotel in Lee, vlakbij Stockbridge.

1. Truus:
    10 oktober 2018
    🌻7.00 uur in de morgen en heb weer zitten genieten van het mooie verslag van jullie reis en niet te vergeten de prachtige foto,s.🌻
    Wens jullie vandaag een fijne dag en heerlijk genieten van dit mooie land.🌻
  2. Peter en Germa:
    10 oktober 2018
    Mooie foto's en leuk verslag weer. Hier lijkt het nog zomer, behalve als je 's ochtends op de fiets naar je werk rijdt 😉
    Wat een prachtige kleuren daar, de beroemde indian summer? Nog veel plezier.
  3. Petra en Luc:
    10 oktober 2018
    Zooo mooi zeg! Hier gelukkig nog aangenaam weer, ook hier beginnen de bossen te kleuren!
  4. Frans en Anny:
    14 oktober 2018
    We genieten van jullie prachtige foto's en het mooie verslag!!
    Ook hier is het zonnig weer en beginnen de bladeren te kleuren. Vandaag stond er veel wind.
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag en drink er een borrel op.
    Nog een fijne reis.
    Groeten van Frans en Anny.