Peñafiel

Castrojeriz - Peñafiel 140  km

Camping Riberduero

9 t/m 13 september

De ontvangst op de camping is allerhartelijkst. Vorig jaar hebben we Lisanne leren kennen als medewerkster en sinds maart is zij eigenaar van de camping. We vinden het leuk om haar enthousiast bezig te zien met behulp van haar ouders. Omdat het nog erg warm is zoeken we een wandeling uit die voor een deel door het bos gaat. Na afloop kopen we wijn bij de bodega waar we vorig jaar ook geweest zijn. In de middag biedt het zwembad ons weer heerlijk verkoeling.

Boven Peñafiel ligt het kasteel op een heuvel. Tijdens een bezoek worden we rondgeleid en daarna lopen we op eigen gelegenheid het moderne wijnmuseum door. Tot slot krijgen we een wijnproeverij. Een enthousiaste jongen vertelt ons de vier stadia van het wijnproeven: uiterlijk, zintuigen, de smaak en de nadronk. Dat het allemaal in het Spaans is mag de pret niet drukken. Met de dia’s en Google translate begrijpen we er toch nog heel veel van. De rest van de dag is het loom op de camping. Het is erg warm en benauwd weer.

Door een vlak en bijna verlaten landschap met weer de graanvelden en de zonnebloemen gaat de weg 50 km richting naar Sepúlvedo, één van de mooiste dorpjes van Spanje in het Natuurpark Hoce de Duratón. We merken bijna niet dat we stijgen, maar het dorp ligt op 1000 meter hoogte en de rivier de Duratón loopt daar door een 100 meter hoge kloof. We wandelen over een pad dat langs de kloof gaat, met elke keer weer mooie uitzichten. Er zitten gieren op de hoogspanningsmast en een paar cirkelen om ons heen. Daarna rijden we verder het park in naar Ermita de las Frutas, een kapelletje op het punt van de kloof met in de diepte de diepte de rivier. Wat spectaculair: tientallen gieren cirkelen , soms rakelings, om ons heen en dat met adembenemend uitzicht. De eerste druppels vallen als we terug bij de auto zijn. We hopen dat het wat afkoelt.

Morgen rijden we verder naar de Extramadura.

1. Pieter:
    Hoi Wil enTheo,
    Weer een mooi en leuk reis verhaal.
    De benen worden ook al weer lekker bruin.
    Geniet van de volgende stop.
    Groetjes Pieter
  2. Monique:
    12 september 2022
    Mooie foto's weer. Hebben jullie een lekkere bui gehad, of bleef het bij een paar druppels.
    Lekker gegeten in het restaurant?
  3. Wil:
    12 september 2022
    Was maar een klein buitje, maar het is wel lekker afgekoeld. Restaurant viel wat tegen.
  4. Truus:
    Leuk dat jullie de dame terug zag van een vorige keer en nu een eigenbedrijf is gestart, dan is het dubbel zo fijn om ook de resultaten te zien. Weer prachtige foto’s gemaakt ondanks dat het warm is, maar dan is een duik in een zwembad heerlijk. Wens jullie nog fijne dagen en misschien heb je deze☔️☔️nog nodig.
  5. Helma Leijte:
    12 september 2022
    Het ziet er weer geweldig uit, met bekende plekken zoals de camping en het kasteel, leuk om te zien.
    Hopelijk is het door de regen wat afgekoeld, maar die blauwe luchten op de foto's doen het wel goed hoor. We zijn weer benieuwd naar het volgende verhaal😘😘👍
  6. Lisanne:
    3 oktober 2022
    Hallo Wil en Theo,
    Ik werd door kampeerders, die via jullie ook op onze camping zijn beland, op jullie blog gewezen. Wat ontzettend leuk om te lezen dat jullie het hier zo naar jullie zin hebben gehad! Wie weet tot een volgende keer :)
    Groetjes uit Peñafiel!
  7. Wil:
    3 oktober 2022
    Wat leuk dat je via ons klanten hebt gekregen. De bedoeling is dat we volgend jaar weer een paar dagen komen.