Champagne en Bourgogne

26 augustus 2017 - Montbard, Frankrijk

20 augustus - 24 augustus
Houten- Epernay 360 km
Camping Municipal
We hadden een goede reis. Het eerste deel over de snelweg en daarna via Mons de route National naar Reims. Vooral het laatste stuk naar Epernay was prachtig door de heuvels van het Parc Regional de Montagne de Reims. Over de heuvel daalden we door de wijngaarden van de Champagne af naar Epernay. Overal reclame voor de vele champagnehuizen.
We arriveerden om half 4 op de camping en konden nog net een plekje bemachtigen. Later zagen we dat er een grote groep Duisters á la “We zijn er bijna” reisden. Er staan ook opvallend veel Engelsen.

21 augustus
Omdat het de hele dag bewolkt zou blijven, hebben we een bezoek aan Reims gebracht. Onze auto hebben we op de P+R achtergelaten en met de tram waren we snel in het centrum. We begonnen bij de  grootste bezienswaardigheid van Reims, de kathedraal. Deze heeft veel weg van de Notre Dame in Parijs. De portalen van deze enorme kerk hebben prachtige beeldhouwwerken.
We zagen binnen een beeld van Jean Baptiste de la Salle, de naamgever van de PA waar Wil heeft gestudeerd. Nu weten we waarom. Deze geestelijke werd tegen de zin van zijn familie onderwijzer en heeft zich toegelegd op het onderwijs aan de armen en was een vernieuwer op opvoedkundig gebied.
Een andere must is een bezoek aan een champagnehuis. Het is moeilijk kiezen. Aan de Avenue de Champagne in Epernay staan er tientallen, de één in een nog mooier herenhuis dan de andere. We kiezen voor Mercier. We waren niet de enigen en konden gelijk aansluiten bij een rondleiding. We reden met een treintje onder de grond door de kelders met een Nederlandse audioguide. Na onze wandeling was dit wel zo prettig. Het gangenstelsel is totaal 18 km lang en heeft, behalve duizenden flessen ook mooie sculpturen aan de wand, aangebracht om het werk van de arbeiders aangenamer te maken. Nadat ons het proces van druiven tot champagne uitgelegd was, kregen we een glaasje te proeven. Het smaakte heerlijk. Nu we tijdens onze reizen ook al de port, wijn en sherry hebben geproefd, rest ons nog de whisky in Schotland.
Tot slot had Wil thuis een adres uitgezocht waar we meel van een molen uit de buurt hebben gekocht. Er kan thuis weer een andere variatie brood gebakken worden.

22 augustus
Met een heerlijk zonnetje zijn we stroomafwaarts langs de Marne gefietst. Waar we dachten dat het fietspad zou ophouden, werden we verrast met een net aangelegd geasfalteerd fietspad. Dat betekende dat we nog een stuk konden doorfietsen. We fietsen liever niet op de doorgaande weg met de vrachtwagens.
's Avonds hebben we het openingsconcert in de open licht van het festival 'Musique en Champagne' bijgewoond. Het was een Franse band die Ierse folk muziek speelde. Het sfeertje zat er gelijk goed in. Het mooie weer was daar natuurlijk mede oorzaak van. Na afloop kregen we een glaasje champagne en was er vuurwerk.

23 augustus
Weer een prachtige zonnige dag met een windje. We zijn stroomopwaarts gefietst. Nu fietsten we voornamelijk langs het Kanaal dat parallel aan de rivier loopt. Toch weer anders dan gisteren.

24 augustus - 27 augustus
Epernay - Montbard 200 km
Camping Municipal les Treilles
Door een tip hebben we de podcasts van Gijs Groenteman over Harry Bannink ontdekt. Hij  interviewt in 17 afleveringen van een uur mensen die met Bannink hebben samengewerkt. Heel leuk om tijdens de rit al de liedjes van o.a. Ja zuster, nee zuster weer te horen. We zijn nu bij aflevering 3, dus we kunnen nog wel even vooruit.
De afstand was vandaag niet erg groot. Om half 1 reden we de camping op en dankzij onze nieuwe mover hadden we ons snel geïnstalleerd.
We staan nu in de Bourgogne.

25 augustus
We gaan al fietsend Frankrijk door. Ook hier kunnen we langs een kanaal fietsen, het Canal de Bourgogne. Dit kanaal wordt alleen nog door toeristenboten bevaren.
Vanmorgen was het erg benauwd weer: warm, bewolkt en er was onweer voorspeld. Op een paar druppels na is het droog gebleven. Na de lunch zijn we op de fiets gestapt en noordwaarts gereden. Een klein stukje loopt er aan de andere kant van het kanaal een weg, maar de rest van het traject is prachtig natuurgebied, een groene oase van rust. We zagen een ijsvogel.
De weinige dorpjes waren uitgestorven, zelfs geen cafeetje  dat open was. De vele oude sluisjes worden handmatig bediend door personeel dat op brommertjes van het ene naar het andere sluisje rijdt.

26 augustus
Het traject langs het kanaal in zuidelijke richting is meer open met zicht op glooiende heuvels met weilanden en korenvelden. We stegen ook meer. Dit verschil wordt, op de 20 km die wij heen gereden hebben, overbrugd door 23 sluisjes. Bij ieder sluisje staat een huisje, vele in gebruik als ( vakantie)woning met vele bloemen erom heen.
Naast de camping is een  gemeentelijk zwembad waar je als campinggast gratis zowel binnen als buiten kan zwemmen. Het was weer erg warm vandaag, dus gingen we vanmiddag even naar toe. Helaas Theo is niet verder gekomen dan de douche en het grasveld: hij had de verkeerde zwembroek aan. Nadat Wil een paar baantjes had gezwommen zijn we maar weer terug gegaan.

Tegenover ons op de camping stond een groep van 12 kinderen van ong. 12 jaar met 2 begeleiders. Ze sliepen in 6 koepeltentjes. Overdag waren ze weg, maar ‘s avonds waren ze op de camping. Het verbaasde ons hoe rustig en ordelijk het daar aan toe ging. Geen geschreeuw en geren. Vanmorgen vertrokken  de kinderen met de bagage in de rugzak, de tentjes achterlatend. 5 km voorbij de camping kwamen we ze lopend tegen. Een paar kilometer verderop kwam de volgende groep al aanlopen, we hebben ze later weer ingehaald en succes gewenst. Ze zagen er al erg verhit uit, maaier werd niet gemopperd. We hebben ze bij aankomst op de camping een zakje snoep gegeven en een praatje gemaakt. Ze hebben 15 km gelopen! Dinsdag gaan ze weer terug, lopend.

Morgen gaan we weer een stukje verder.

1. Peter en Germa:
    26 augustus 2017
    Weer een leuk reisverhaal. De foto's lijken op die wij hebben gemaakt in de Bourgogne. Jullie hebben heerlijk weer, net als wij hier in Nederland. Veel plezier en tot de volgende keer
  2. Elly ten Katen:
    26 augustus 2017
    Dag Wil en Theo

Wij wensen jullie weer 'n heel fijne tijd toe.

Veel groeten uit Cuijk
    Jan en Elly
  3. Zusje:
    27 augustus 2017
    Klinkt weer heerlijk allemaal ! Geniet lekker dan geniet ik hier van jullie verhalen
  4. Hermien Albers:
    28 augustus 2017
    Jullie genieten weer volop! Groetjes
  5. Gerdien van Kesteren:
    29 augustus 2017
    Wat een leuk reisverslag. Genieten zo te lezen
  6. Pauline:
    30 augustus 2017
    Genoeg gezien dus alweer. Ben wel benieuwd waarom Theo niet kon zwemmen met die verkeerde zwembroek
  7. 31 augustus 2017
    Hallo Wil en Theo
    Allereerst moet ik jullie de hartelijke groeten doen van jullie moeder/schoonmoeder.
    Maandag op de Breiclub hoorde ik dat jullie gebeld hadden en dat vond ze zo fijn. Vanmorgen was het verjaardagen van de maand en moest ik schrijven dat het goed met haar gaat. Nu bij deze.
    Zelf heb ik zitten genieten van jullie reisverslag, foto,s bekeken en daarna nog een vidio gezien over Frankrijk. Wat een prachtig land met zijn mooie natuur ik kan begrijpen dat jullie elke dag genieten.
    Wens jullie nog een succes volle tocht richting Spanje en een vriendelijke groet van mij,
    Truus
  8. John en Pauli:
    2 september 2017
    Ha wil en theo, deze reis beter gestart dan de vorige reis ! Ook hier is t weer lekker, komt zelfs een nazomertje aan. Geniet ervan en tot jullie volgende verhaal. Gr john en pauli