L'Ampolla, Ebro Delta

5 oktober 2016 - L'Ampolla, Spanje

La Fresneda - L'Ampolla 100 km
Camping L'Ampolla Playa
1 - 6 oktober

We zijn weer terug aan de kust, aan de delta van de Ebro. Het is een natuurgebied met veel fiets- en wandelmogelijkheden. De camping ligt vlak aan het strand. Zo dichtbij hebben we nog niet gestaan. De plekken zijn niet groot, maar we hebben wel een rustig plekje. Vanmiddag hebben we even langs de boulevard gefietst. Daarna zijn we naar het strand gegaan. Na een bewolkte, nevelige ochtend is met de wind ook de zon weer gekomen.

2 oktober
Op de verjaardag van Theo werden we gewekt met een concert van mussengezang, dat wel een half uur aanhield.  Dat is hier elke morgen en avond te horen. In de morgen hebben we een korte wandeling gemaakt naar het vogelgebied. 's Middags hebben we aan de boulevard heerlijk geluncht. Daarna nog even in zee geweest. De plekken op de camping zijn klein, zodat als de overburen met hun camper weggaan of komen er gevraagd wordt of de auto even weggereden kan worden.
Als je op de camping aan komt wordt er gezegd op welke plekken je mag gaan staan, maar als dat tegen 3 mensen tegelijk gezegd wordt en ze komen alledrie tegelijk aan, dan heb je een probleem. Vandaar dat we nog getuige waren van een flinke ruzie tussen een Nederlander, een Fransman en een Spanjaard. Gelukkig bleek dat na bemiddeling van de campingbaas iedereen toch nog een plek kreeg.

3 oktober
We hebben een prachtige fietstocht gemaakt. Eerst door het natuurgebied aangrenzend aan de camping en daarna verder de Ebro delta in. We reden over stille weggetjes tussen de rijstvelden door. En overal vogels: o.a verschillende soorten reigers, meeuwen, stern, zwarte ruiter en wilde eenden. Langs de kust hebben we ook flamingo's gezien. Die staan er andere jaren met honderden tegelijk, dit jaar zijn het er minder werd ons verteld. Verderop werd de rijst geoogst, net als het koren met grote combines. Deze hebben wel hele zware rupsbanden om door de natte velden te gaan.

4 oktober
Het is erg vochtig. De was die je ophangt, wordt alleen maar natter. Ook omdat de zon 2 dagen weinig heeft geschenen. Dan merk je dat je in een vochtig gebied zit. Gelukkig scheen vandaag weer volop de zon. Met de fietsen op de auto zijn we naar Amposta gereden. Eerst hebben we langs het kanaal gefietst tot de monding van de Ebro. Weer langs de rijstakkers en langs duizenden vogels die opvlogen toen we passeerden. We zagen ook een boer de rijstakker ploegen. Je denkt dat het in de Nederlandse natte klei moeilijk ploegen is, we zagen nu een ploeg door de onder water staande akker gaan. Leuk om te zien, ze hebben speciale wielen zonder banden.
Terug zijn langs de Ebro gefietst, een mooi vrijliggend fietspad, in het begin een beetje te dicht begroeid, zodat we werden aangevallen door de muggen. Gelukkig werd het daarna opener en fietsten we meer in de wind. Op een steiger zagen we nog een ijsvogel.
Terug op de camping hebben we weer even in de zee gezwommen. De temperatuur blijft goed.

5 oktober
We hebben gefietst op de zuidelijke helft van de delta. Onze auto parkeerden we bij een natuurgebiedje. We wisten niet hoe snel we weg moesten komen, nog meer muggen dan gisteren. Zelfs door de kleding heen beten ze. Het was weer bewolkt en 25°C en de hele dag hebben we er last van gehad. Zelfs onze anti-mug olie uit Lapland mocht niet baten. De fietstocht was wel heel mooi en ging om een aantal lagunes heen. Één groot natuurgebied, met natuurlijk weer heel veel vogels. In één van de lagunes leeft een kolonie flamingo's die we goed konden zien. Bijna niemand tegengekomen, het is hier zo rustig. De enigen op de grindwegen waren de libellen, die vlogen steeds om ons heen.
Morgen gaan we naar Javea.

1. Ben en Liesbeth:
    7 oktober 2016
    Hallo Wil en Theo, wat leuk om jullie reisverhaal weer te lezen, mooi het natuurgebied en de vogels die jullie zien en zelfs de ijsvogel. Wij zijn net ruim een week terug uit Finland daar waren de muggen vertrokken, prachtig noorderlicht gezien daar.
    Groetjes van Ben en Liesbeth
  2. Pauli en John:
    9 oktober 2016
    Ha Theo en Wil,
    Jullie hebben er heel wat fietsuren op zitten lees ik. Mooi beschreven wat jullie tijdens de fietstochten onderweg allemaal kunnen bewonderen. Jullie genieten ook nog van lekker zonnetje lees ik:-) hier wordt t nu toch eindelijk herfst, het is echt gedaan met warmte. Nog een paar dagen en dan kunnen jullie genieten van alle kinderen en kleinkinderen!!
    Groetjes Pauli en John