la Fresneda, Aragon

30 september 2016 - La Fresneda, Spanje

Sitges - La Fresneda 200 km
Camping La Fresneda
24 - september

Van de camping " nou ja, het moet maar, we staan centraal", zijn we nu in een paradijsje gekomen. We hebben de route genomen die de camping adviseerde. Via de rivier de Ebro reden we de bergen in. Prachtig en niet te steil. Van tevoren hadden we gebeld, ze hadden nog één plekje, terwijl ze 1 oktober dicht gaan. We staan op een terras met prachtig uitzicht. De camping is van Nederlanders en bij ontvangst kregen we uitleg en een map met wandelingen, fietstochten etc.
De rest van de dag hebben we heerlijk in de schaduw op ons plekje gezeten. 's Avonds hebben we genoten van een viergangenmenu op de camping. Het was heel erg lekker en gezellig. We zaten aan een tafel met onze camping buren en dat klikte gelijk. Zij hebben op veel dezelfde plekjes gestaan in Spanje en Portugal. Veel reiservaringen, genoeg om over te praten dus.

25 september
Vanaf de camping hebben we een mooie wandeling gemaakt over terrassen met olijf- en amandelbomen en door bos. Het weer was precies goed. Zon met af en toe een wolkje en wat wind,prima wandelweer dus.

26 september
Stel je voor: je gaat met de trein door een vlakte met olijf- en amandelbomen,
door de hoge bergen met heel veel tunnels, beneden zie je de rivier lopen in een diepe kloof en dan kom je in een dal waar de Ebro stroomt. Die reis hebben wij gemaakt, maar dan op de fiets. De spoorrails zijn vervangen door asfalt. Op sommige stationnetjes is een barretje ( maar niet op maandag).
Vanaf de camping zijn we naar de Via Verde gereden. Het eerste stukje is vals plat, maar daarna hoef je bijna niet te trappen, het hoogteverschil is 450 meter. Het was een geweldig mooie tocht. Het was een belevenis om door de 36 tunnels te rijden, sommige niet verlicht, gelukkig is onze verlichting goed. Na 65 km waren we in Xerte waar we opgehaald werden om met de auto naar de camping gebracht te worden.

27 september
Om half 4 hadden we een afspraak voor de bezichtiging van een ham drogerij. We dachten daarom eerst een korte wandeling van 2 uur te maken. Op naar Ráfales voor de wandeling. Het is één van de vele monumentale dorpjes in de omgeving. Dat betekent: op een heuvel en hele smalle straatjes. We volgden de aanwijzingen niet goed en kwamen in het dorp vast te zitten. De enige mogelijkheid was de smalle helling terug achteruit. Na wat gemanoeuvreer lukte het. Toen zijn we eerst maar de goede kant van het dorp lopend ingegaan voor koffie. Daarna de mooie wandeling gemaakt door een kloof en door bos. Er was geen tijd meer om naar de camping te gaan. Er loopt een rechtstreeks weggetje naar Fuentespalda, waar we naar toe moesten voor de drogerij. Dat hebben we gereden, heel smal, gelukkig geen tegenliggers, maar werkelijk schitterend. Je waande je echt in het ongerepte binnenland. In Fuentespalda was het enige restaurant dicht en de bar verkocht niets te eten, we werden doorgestuurd naar een bar van een camping net buiten het dorp. Daar hebben we salade en patatas bravas gegeten, vergezeld van een fles wijn. We waren op tijd bij het verzamelpunt waar onze campingburen net als onze gids al zaten te wachten. We reden achter de gids aan naar de drogerij. Allemaal (koel)cellen, de hammen worden steeds in andere cellen gehangen. Er hangen in totaal 80.000 hammen te drogen, die worden gezouten en ingevet. Het vlees komt van mesterijen uit de buurt die veelal Nederlandse biggen importeren. Na afloop reden we weer terug naar het dorp voor een proeverij in een winkeltje met streekproducten.

28 september
Vandaag gefietst, eerst naar Via Verde en vandaar via de vroegere spoorlijn de andere kant dan maandag op. Het was een stuk pittiger, want er zaten na de Via Verde een aantal pittige klimmetjes in op de terugweg via de gewone weg naar la Fresneda. Opnieuw een schitterende tocht. Daarna heerlijk gelezen op de camping, waar de temperatuur nog steeds ' s zomers is te noemen. Ook ' s Avonds kunnen wij nog lekker buiten zitten tot wel 22.00 uur. We zien dan in het donker heel veel sterren en horen de krekels op de achtergrond.

29 september
Met de fietsen achterop de auto zijn we naar Alcañiz gereden, een half uurtje rijden.
Het landschap is daar totaal anders, één grote vlakte. We fietsten eerst over kleine landweggetjes langs kleine boerderijen. Daarna over de vlakte met weinig begroeiing en soms wat steengroepen.  Er staat wat mais en ze zijn er wat olijfboomgaarden aan het aanplanten. Het is een vogelgebied. Er zijn daar wat "saladas" , een soort moerassen. Deze stonden nu droog, maar als er water in staat komen er veel vogels op af. Later kwamen we nog langs een stuwmeer, ook hier stond weinig water in. Een prachtige tocht, weer heel anders dan wat we de afgelopen dagen hebben gefietst.
Op de terugweg hebben we een rood-wit markeringsbord gekocht. Het blijkt dat als je fietsen achterop de caravan vervoert in Spanje zo'n bord moet hebben. Met 3 strepen, in Italië willen ze 5 strepen. Wat EU regelgeving?

30 september
Door slechte weggetjes gisteren heeft Theo een lekke band. Het was maar een klein gaatje. In het dorp,zit een fietsenmaker. Bij de winkel aangekomen was hij niet aanwezig. Na het bellen van het nummer op de deur, zei hij met een uurtje te komen. Even tijd voor koffie dus. Weer bij de winkel kwam hij er net aan, hij kwam waarschijnlijk net van een fietstocht. Hij heeft er een gel ingespoten. Na het betalen van €5,00 heeft Theo nog een paar rondjes gefietst om de gel goed te verdelen. Tot nu toe gaat het goed.
Daarna zijn we mets de auto de bergen in gegaan naar een stuwmeer bij Beceite. Daar hebben we een relaxte dag bij een picnicplek gehad. Het is nog steeds mooi weer.
Terug op de camping staan er niet veel gasten meer. Morgen gaat de camping dicht en vertrekken wij weer richting Middellandse Zee.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pauli en John:
    1 oktober 2016
    Ha Theo en Wil,
    Jullie hebben geweldige dagen gehad lees ik! Heerlijk weer, spannende momenten en bijzondere, niet toeristische, momenten beleefd, heerlijk! Geniet ze!
  2. Hermien Albers:
    1 oktober 2016
    Wat genieten jullie, een mooi reisverhaal, Theo gefeliciteerd met je verjaardag, groetjes Hermien
  3. Elly ten Katen:
    2 oktober 2016
    Dag Theo

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wat 'n mooie reis maken jullie weer. Heel veel plezier en veel groeten ook voor Wil.

Jan en Elly
  4. Elise:
    2 oktober 2016
    Theo, we drinken een wijntje op jouw verjaardag! Van harte gefeliciteerd!!
    Jullie verhalen zijn erg leuk om te lezen. Inmiddels is in Houten de herfst wel begonnen, dus wat zonnige vakantie verhalen uit Spanje zijn zeker welkom.
    Nog een hele fijne tijd samen en straks met de uitgebreide familie!

Dick en Elise