Catalonië 2

23 september 2016 - Sitges, Spanje

L'Escala - Sitges 185 km
Camping El Garrofer
19 - 24 september

Om niet weer met het neuswiel in het zand vast te komen zitten, had Wil bedacht om over het het dubbelgevouwen kleedje te rijden. En ..... het werkte. Gelukkig maar, want de buurvrouw is net weer een beetje mobiel.
In Sitges was het manoeuvreren op de plaats geen probleem, de grond is bedekt met grind. Een prima camping om als uitvalsbasis te dienen voor de door ons geplande uitstapjes. Er staan overwegend mannen op de camping. Sitges blijkt een geliefde gay vakantieplaats te zijn. Dat zagen we ook in het stadje waar we 's middags naar toe zijn geweest. Eerst informatie gehaald over de treinreis naar Barcelona en daarna door het oude gedeelte geslenterd en aan zee op een terrasje gezeten. De temperatuur is met 26°
en een windje heerlijk.
20 september
De omgeving van Sitges is een geheel andere dan van onze vorige plek. Het is hier een wirwar van (snel)wegen, fly-overs, afslagen. Onze navigatie kan het ook allemaal niet bijhouden. We zijn wel in Montserrat terecht gekomen, op een uurtje rijden van de camping. We hebben onze auto in Monistrol in de parkeergarage gezet en vandaar uit gaat er een tandrad treintje dat je in 20 minuten naar boven brengt. Op de berg staat een groot kloostercomplex. Wij vragen ons altijd af hoe ze al dat materiaal naar boven hebben gekregen. We waren niet de enige toeristen. Beneden stonden er al vele bussen en het treintje zat ook vol. Nog voller was het in de basiliek waar om 1 uur het jongenskoor zong. We waren er een kwartier van tevoren en konden er nog net achteraan bij na een beetje proppen. De kerk zat helemaal vol. Je moet er niet aan denken wat hier kan gebeurenr. Je kon geen kant op.
We hebben ook het museum bezocht met veel schilderijen van Catelaanse schilders, maar ook andere voornamelijk Spaanse schilders. Ze hadden ook een mooie collectie iconen. Toen wij 3 uur later weer naar beneden gingen, was het zeer rustig en bijna alle bussen waren weg.
Via een Colonia Gruell zijn we weer terug gereden. Dat is een arbeiderswijk ontworpen door Gaudi, in opdracht van de textielfabrikant Gruell. Hij wilde geen saaie wijk. Vooral op de kerk heeft Gaudi zich uitgeleefd. Prachtig met mozaïeken en onverwachtse vormen. Zelfs de kerkbanken zijn speciaal ontworpen. Het was een weldaad dat het hier zo rustig was. Toen we laat op de camping arriveerden waren we door andere campers en caravans helemaal ingebouwd.

21 september
Om 10 uur waren we bij de wijngaard van Torres voor een rondleiding en proeverij. Er stonden al 4 bussen, maar wij waren met een klein groepje. Eerst kregen we een film te zien over de familie en het bedrijf, daarna gingen we in een treintje door de wijngaarden en door de opslagkelders en de bottelarij. Het is een enorm groot en innovatief bedrijf. Ook architectonisch is het prachtig in het landschap gebouwd. Het is natuurlijk promotie maar het was wel interessant. Wij hadden gekozen om 5 wijnen te proeven. Die kregen wij  samen met een Frans echtpaar en de mevrouw van Torres nam er alle tijd voor. We kregen 2 witte, 1 rosé en 2 rode wijnen te proeven. Ze waren erg lekker. Om 12 uur stonden we buiten, enigszins beneveld. Gelukkig stonden er in de tuin bankjes. Daar hebben we gelezen, een beetje gedut en ons brood opgegeten. Toen we weer helder waren hebben we nog een uitgezette wandeling door de wijngaard gemaakt.
Terug op de camping hebben we nog in het zwembad gezwommen en in de zon gelegen. Wederom een heerlijke dag.

22 september
Een dagje Barcelona. Met de auto naar het station en vandaar hebben we de trein genomen. In 35 minuten stonden we in Barcelona. Vanaf de camping gaat ook een bus maar die doet er veel langer over. Acht jaar geleden zijn we in Barcelona geweest, maar we hebben toen niet de Sagrada Familia bezocht. We hebben overwogen om online kaartjes te kopen en achteraf was dat handiger geweest. We stonden om 10 uur voor het ticket office, maar we konden pas kaartjes kopen voor 14.15 uur. Ook was het daar duurder. Niet getreurd, toen hebben we een bezoek gebracht aan het ziekenhuis. Op 5 minuten lopen is het Hospital Santa Creu i Sant Pau. Een sinds 2009 voormalig ziekenhuis in Art Nouveau stijl. Het bestaat uit 22 fleurige paviljoens, voormalige ziekenzalen. Het geheel is ondertunneld om snel van het ene gebouw naar het andere te gaan. Het was een populair ziekenhuis en dat kunnen we ons voorstellen. Wat een oase van rust midden in de stad. De paviljoens liggen in een prachtige tuin, waar je heerlijk op de bankjes kunt genieten van de bijzondere gebouwen.
Daarna hebben we lekker geluncht op een heerlijk terras op de Avenida de Gaudi. Precies op tijd waren we weer bij de kerk. Ook dit was genieten van de bijzondere architectuur, wel met heel wat meer mensen. Het was de Kerk van Colonia Gruell in het groot. We hebben onze ogen uitgekeken. Waar je ook keek, elke keer zag je weer iets moois. Ook de lichtinval was prachtig en gaf de kolommen in de kerk de kleur van de ramen waar de zon op scheen. En ondertussen wordt er nog steeds aan de kerk gebouwd! Via een winkelstraat liepen we naar de Rambla op zoek naar een nieuwe leesbril voor Wil. Nergens te vinden totdat we ineens voor een Hema stonden, die er sinds 4  maanden zit. Daarna over de Rambla geslenterd. De vorige keer waren er veel menselijke standbeelden. Nu veel minder, maar des te meer bedelaars. Pas aan het eind zagen we een paar standbeelden. Na nog een glaasje wijn zijn we weer met de trein gegaan .

23 september
We hebben een beetje rustig aan gedaan. Het was een  bewolkt en er viel een klein buitje. 's Middags hebben we langs de boulevard gewandeld en begon de zon te schijnen. Toen hebben we nog heerlijk een duik in zee genomen. Die was warmer dan het water van het zwembad. Er waaide een behoorlijke wind. Dat gaf op de camping meer lawaai doordat de vliegtuigen nu boven de camping draaiden om te landen.
Morgen gaan we een stukje het binnenland in.

1. Nelleke:
    23 september 2016
    Hé, ik krijg weer zo'n zin in vakantie als ik dit lees. ( ga midweekje naar zuid-limburg in de herfstvakantie ) Maar dat duurt nog 3 weken.
    Mooi is die "kerk", hé? Zijn jullie ook naar boven geweest? Veel plezier verder !!
    Gr. Nelleke
  2. Peter en Germa:
    23 september 2016
    Wat een belevenissen weer. Wij waren destijds tijdens ons bezoek aan Lissabon zeer onder de indruk van de Sagrada Familia! Wat een prestigieus bouwwerk, we vonden het prachtig net als jullie.
    Hier is het ook nog prachtig weer (22°), maar de nachten zijn behoorlijk fris. We genieten van het zuid-limburgse landschap en hebben al mooie tochten gemaakt met de fiets maar ook te voet. Wij hebben het er volgende week weer opzitten, jullie nog een fijne tijd. We blijven jullie volgen