Javea, Alicante

15 november
Ourique -Loja 487
Loja -Javea  485 km
Baranc del Mig Dia

We vertrokken zaterdagochtend om 9 uur. Wel vreemd om zonder caravan te vertrekken, maar volgens ons is hij in goede handen. Om half 11 passeerden we de Spaanse grens, het was gelijk een uurtje later. Het eerste stuk in Spanje was erg vlak, veel olijfboomgaarden en moerassen. Op Sevilla na is er amper bebouwing. We hebben deze reis al heel wat ooievaars gezien, maar voorbij Huelva zagen we op elke elektriciteitsmast een nest, op sommige masten wel 3 nesten boven elkaar.  Later werd het glooiender en werden de olijven afgewisseld met graanvelden. Een prachtig gezicht al die bomen in het gelid. De laatste wo km reden we in de bergen.
In Loja, 50 km voor Granada hadden we een bed and breakfast in de historische binnenstad. Het is een stadje met een heel oude ommuurde kern, uit de Moorse tijd. Op een paar mooie stukje na met de nadruk op heel oud. Buiten de kern, in de winkelstraat weer veel gesloten winkels. 's Avonds zag het er heel anders uit: de mooie plekjes waren uitgelicht en doordat het donker was, zag je de oude troep niet. 's avonds hebben we leuk en lekker gegeten tussen de Spaanse gezinnen.

Zondag hebben we alle temperaturen gehad. Toen we vertrokken was het 8°C en erg mistig. Bij de Sierra Nevada was het slechts 4°C. Vanaf Alicante liep de temperatuur snel op. In Javea was het 20°C. Heerlijk weer de zon te voelen. In plaats van een B and B hebben we nu een " all inclusive".
Mama had heerlijk voor ons gekookt.

Maandag na het ontbijt hebben we een wandeling in een dal gemaakt vanuit Gata de Gorgos, hier vlakbij. Het was vrij winderig maar dat voelden we niet omdat het laag lag. We liepen langs wijngaarden en sinaasappelbomen. Er waren ook amandelbomen, maar die hebben de droogte dit jaar niet overleefd. Een prachtige wandeling van 2 uur.
's Avonds  hebben we bij de Chinees gegeten in Javea.

Dinsdag was het een stralende zonnige dag, minder wind. We zijn op onze fietsen rond de Montgo naar Denia gefietst en daar hebben we het oude sinaasappellijntje gefietst. Dat is een stuk oude spoorbaan dat ze als fiets/wandelpad hebben aangelegd. Het is maar 6 km maar wel mooi tussen de sinaasappelbomen. Terug via een ander steiler weggetje. Daar hebben we even geprofiteerd van onze ondersteuning, en natuurlijk het laatste steile stukje naar ons huis.

Woensdag was het weer even mooi. Wat boffen we toch! Weer een heerlijke wandeling hier niet ver vandaan gemaakt in Benileig. Hier hebben de zonen ( Beni) van Doleig gewoond, een benaming uit de Moorse tijd. Vandaar dat heel veel plaatsen hier in de buurt met Beni beginnen. We liepen over een berg. De hele wandeling hadden we schitterend uitzichten over het dal, de zee en de Montgo. Aan het eind van de middag hebben we in Javea even geshopt voor thuis en een wijntje in de haven gedronken.

Donderdag is in Javea altijd marktdag. Het weer was wat minder, de zon liet verstek gaan, maar de temperatuur was nog heerlijk. We zijn met mama naar de markt geweest. Theo heeft 2 riemen gekocht en Wil 2 leuke shirts.
's Avonds uit eten geweest in een restaurant in de haven. Hier zijn 's avonds nog restaurants open, en redelijk bezet, hetgeen we nog niet veel gezien hebben op onze reis. Na afloop van ons etentje hebben we nog een stukje over de boulevard gelopen met een temperatuur van 18°C.

Vrijdagochtend hebben we een wandeling door het historische Javea gemaakt. Javea heeft de laatste 25 jaar een ware metamorfose ondergaan. Er is veel bijgebouwd, maar het positieve is dat er ook (net coor de crisis) veel gerestaureerd is. Het centrum is een plaatje om te zien. We hadden een beschrijving met veel leuke wetenswaardigheden gemaakt door een Nederlander.
's Middags hebben we met mama heerlijk geluchnd.

Zaterdag begon de dag wat nevelig. We zijn 10 km het binnenland ingereden, naar Lliber, om een wandeling te maken. Er was een flauw zonnetje, 19°C, prima wandelweer. De wandeling ging door een dal, door een droge rivierbedding en door een bos. Het was weer schitterend. We zullen dit wel gaan missen.
Aan het eind van de middag zijn we nog naar het strand geweest om een wijntje te drinken. Morgen vertrekken we, dan is het echt het einde van onze reis. We rijden in 3 of 4 dagen terug naar Houten. We verheugen ons er op om iedereen weer te zien.
We willen iedereen bedanken voor het lezen van ons blog en voor de leuke reacties.
Jullie kunnen ons vanaf eind maart weer volgen als we onze reis door Portugal vervolgen.

1. Mireille:
    22 november 2014
    thuis doorgaan met bloggen kan ook hoor ! Ik kom snel alle jampotjes van de laatste paar maanden brengen . Geniet van de laatste paar dagen van jullie reis
  2. Nelleke:
    22 november 2014
    Wat is de tijd snel gegaan, niet? Maar jullie hebben wel een mooie reis gemaakt. Vond het leuk te lezen en ik ga je zeker weer volgen als je je volgende reis gaat maken. Goede terugreis en tot horens/ ziens.
    Groetjes, Nelleke
  3. Betty Gremmé:
    Wel thuis.
  4. Petra en Luc:
    22 november 2014
    Lieve Buurtjes, het is hier geen 18 graden maar wel fantastisch mooi weer en heel veel lichte en zonnige mooie dagen. Hopelijk verzacht dit de bittere pil een beetje. Tot snel ziens en behouden vaart naar huis.
    Grt p&l
  5. Ria van Kilsdonk:
    22 november 2014
    Bedankt voor het meegenieten en volgen van jullie geslaagde reis,goede terugreis!!gr en liefs Ria
  6. Ben en Liesbeth:
    22 november 2014
    Leuke wandelingen hebben jullie in Spanje gemaakt, heel leuk om jullie vakantie belevenissen te lezen, goede reis naar Nederland.
    Groetjes Ben en Liesbeth
  7. René en Ancilla:
    22 november 2014
    Genoten hebben wij, van jullie mooie en erg leuke beschreven tijd , in het zuiden, we hopen in maart weer te genieten natuurlijk, voor nu alvast een prettige terugreis, en nog even genieten van de
    fransen!! Bedankt en groeten René en Ancilla
  8. Peter en Germa:
    23 november 2014
    Bedankt voor de leuke verhalen en een goede thuisreis. tot ziens in Houten.

Peter en Germa
  9. Ien Broekhuijse:
    23 november 2014
    Jullie zijn nu natuurlijk helemaal verpest voor een leven in Nederland. Daar op reis deden jullie haast alleen maar leuke dingen: Fietsen, wandelen, wijntjes drinken, uit eten, leuke stadjes bezoeken en leuke reisverhalen schrijven. 3 maanden lang. Maar ik bied jullie mijn hulp aan: Kom maar gauw bij mij op de koffie met taart. Maar eerst héél thuis komen. Ik wens jullie een behouden reis en tot ziens! Liefs, Ien.
  10. Paul en Els:
    23 november 2014
    Tjonge, opnieuw zo'n leuk verslag. Wat zullen jullie dit Spaans/ Portugese leventje straks missen!
    Goeie reis terug. We zien elkaar snel!
  11. Monique:
    23 november 2014
    Lekker genoten dus in Javea. Dat waren vast heel veel menu'tjes!!
  12. Jan Zondevan:
    24 november 2014
    Werkelijk genoten van jullie reis en alle (goede voorbereiding :-)) leuke, historische details. Behouden terugkomst en volg jullie graag volgend jaar weer