Lagos, Algarve

12 november 2014 - Lagos, Portugal

7 november
Moncarapacho -Praia da Luz, Lagos 100 km
Camping Turiscampo

We vertrokken met regen en in de loop van de middag werd het weer zonnig. We staan op een grote camping en we voelen ons nu echte pensionado's. Om ons heen staan meest Engelse en Nederlandse overwinteraars. Toch is deze camping heel mooi vergeleken met wat we tot nu toe gezien  hebben in de Algarve. Splinternieuw sanitairgebouw, grote plaatsen en het geheel ziet er goed verzorgd uit. We staan een paar km ten westen Lagos. Het plaatsje met strandje tussen de rotsen is Praia da Luz. Het is nog een beetje authentiek met leuke restaurantjes en terrasjes. We hebben daar heerlijk in de zon onze vrijdagmiddagborrel gedronken. Wel voor het eerst in Portugal dat we de Indiase en Engelse restaurants zien.

Zaterdag eerst maar de stad verkend. Vanuit Lagos vertrokken vroeger de ontdekkingsreizigers. Het is een oude, maar levendige stad. De stadswal is het enige dat is overgebleven na de aardbeving en vloedgolf van 1755. Veel terrasjes en winkeltjes en ook nog mensen. Behalve Porto is dit de eerste stad waar het een beetje gezellig lopen is. Tijdens de koffie hebben we de mails e.d. opgehaald. De camping heeft betaald internet, maar dat is op het moment niet zo goed omdat er aan gewerkt wordt. Ook is Theo weer naar de kapper geweest. Nu we weer een beetje onder de mensen zijn moet hij er ook weer een beetje netjes bijlopen. Daarna hebben we heerlijk sardientjes gegeten op een terras.
Het weer is wisselvallig. Af en toe zon, maar ook soms een korte bui. Dat geeft wel grote temperatuurverschillen.

Na de regen 's nachts scheen zondag de zon weer. Er waaide wel een frisse wind. We hebben een wandeling door een zoutmoeras gemaakt. We waren verbaasd dat we daar, behalve andere volgels ook flamingo's zagen. Aan het eind van de middag werd het weer bewolkt en kouder, dus zaten we al gauw weer in de caravan.

Maandag ochtend hebben we boottochtje gemaakt tussen de grillige rotskust met grotten en strandjes van Lagos. We zaten met zijn tweeën in het bootje, met de gids natuurlijk.  Wel te begrijpen, want het is mooier dit tochtje te maken als de zon schijnt. Maar dat zit er voorlopig niet in. Het was zo ontzettend mooi. We gaan het zeker nog een keer doen als het mooi weer is. In de middag hebben we een wandeling naar het volgende dorpje gemaakt over de kliffen. Op de rotsen nog een ijsvogel zien zitten. Heel mooi, maar al snel begon het zacht te miezeren en later harder. We zijn toch maar doorgelopen met de regenjacks aan. Toen we op de camping waren ging het harder regenen.

Dinsdag was weer slecht voorspeld. In de ochtend was het nog droog dus eerst hebben we maar schoongemaakt. Daarna een tochtje naar Portimão. Eerst naar Praia da Rocha de badplaats van deze stad. Enorme hoge torens vakantieappartementen en alles was uitgestorven. De bars en winkels waren gesloten voor de winter. Op één na. Daar werden we met alle egards onthaald en na  koffie te hebben besteld kregen we uitleg over de kaart. Je kan goedkoop eten en na 6x keer krijg je een stempeltje voor een gratis maaltijd. We hebben hem maar in de waan gelaten dat we overwinteraars zijn. We zouden hier niet willen zitten. Ons plaatsje is veel leuker en gezelliger.
Daarna doorgereden naar het museum, dat pas om half 3 open ging. Maar geen nood: naast het museum was een visrestaurant. In een oude fabriekshal kon je verse vis eten. Bij binnenkomst wees je aan wat je wilde. Wij hebben een typisch Portugees vispotje gegeten: Cataplana. Werkelijk verrukkelijk. We hebben genoten van het eten en de heerlijke muziek op de achtergrond.
Het museum was ook in een oude sardine conservenfabriek. Er werd getoond hoe het vroeger in de sardine industrie ging. Ook het maken van de blikjes was een apart vak. Het museum was modern en interessant opgezet met oude films en oude machines. Je ziet nu nog in de winkels de mooiste blikjes met vis. Ze zijn bijna zonde om open te maken.
Het is toch nog droog gebleven, maar de voorspellingen blijven slecht. Morgen gaan we naar onze laatste camping in Ourique.

1. Jos en Lucienne:
    12 november 2014
    Dag pensionado's,

We hebben weer genoten van jullie prachtig reisverhaal.

Groet vanuit Denekamp
  2. Jan Zondevan:
    12 november 2014
    Ik reageer niet elke keer, maar lees wél elk verslag met veel aandacht en plezier.

Bovendien is het interessant vanwege de vele details (goede voorbereiding).

Bovendien is het interessant vanwege de vele details (goede voorbereiding).

Veel plezier en genieten verder