Ourique, Baixo Alentejo

14 november 2014 - Almodôvar, Portugal

12 november

Praia da Luz, Lagos -Ourique 116 km

Camping Serra da Bica

Onze laatste camping alweer. De afgelopen nacht en ochtend heeft het geregend, maar bij aankomst op de nieuwe camping scheen de zon. Ook deze camping ligt bijzonder mooi. We staan tussen de kurkbomen, je hoort veel vogels en 's avonds maken de krekels veel lawaai. De plaatsen liggen verspreid over het landgoed. Iets verder doorlopen en je komt bij een rivier. De Nederlandse eigenaren luiden om 17.00 uur de bel en wie zin heeft kan een borrel komen drinken. Wij hebben dat gedaan en zo een aantal camping gasten ontmoet. Er staan hier een aantal mensen voor langere tijd om te overwinteren. Wij laten onze caravan hier achter en vervolgen eind maart onze reis door Portugal. Omdat het droog was hebben we ook het één en ander opgeruimd en een schifting gemaakt wat hier kan blijven en wat mee naar huis moet. Donderdagochtend bij het checken van de mail, zagen we de weersverwachting die de camping eigenaar had doorgestuurd. De verwachting was veel regen met harde wind en windstoten in de middag. We hebben 's morgens door het dorpje Ourique gewandeld, naar boven naar het miradouro ( uitzicht) gelopen, maar veel uitzicht hadden we niet. Daarna de dag al lezend enz. doorgebracht. Om toch iets te melden, deel ik één van onze favoriete simpele (camping)maaltijd salades. Mexicaanse salade 1 kleine rode ui gesnipperd, 1/2 komkommer in blikjes, klein blikje mais, klein blikje kidneybonen ( even afspoelen), groene paprika in kleine stukjes, 1 avocado in stukjes, 1 grote tomaat in kleine stukjes, 100 gram feta in blokjes. Doe dit alles in een kom met een scheut olijfolie, beetje citroensap en cajunkruiden naar smaak. Serveer met tortillachips. Van donderdag op vrijdag heeft het behoorlijk gewaaid en geregend. Er is heel wat water gevallen. Na het inrichten van de auto ( er moet nog heel wat mee naar huis), hebben we tussen de buien door nog een mooie wandeling van 5 km vanaf de camping gelopen. Het was de bedoeling het laatste stuk 2x de rivier over te steken over een dammetje, maar door de vele regen was er geen dammetje meer te zien. We zijn maar aan onze kant gebleven en moesten iets meer klauteren over de stenen. Daarna begon het weer te regenen. Dan is de borrel op de camping wel een leuke afleiding. Weer nieuwe mensen op de camping, dus ook weer nieuwe verhalen. Toen we terug kwamen toch maar even de kachel aan gedaan. Morgen gaan we een weekje naar de moeder van Wil in Spanje. Toch nog 980 km, daarom doen we nog een ovenachting in Spanje. We houden jullie op de hoogte.

1. René en Ancilla:
    14 november 2014
    heel veel plezier nog, bij jullie moeder in Spanje, en zo te lezen, was het daar de laatste dagen slechter dan hier, hopelijk nog mooi weer in Spain,
    groeten van René en Ancilla
  2. Marijke:
    Hallo Theo en Wil,
    Ik heb de afgelopen tijd genoten van jullie verhalen. Mede omdat ik heel veel herkende in de verslagen. Een paar jaar geleden hebben wij een rondreis van 3 weken gedaan door Portugal. Gestart vanuit Faro en ook weer gestopt in Faro. Vergeleken met jullie een kort bezoek in sneltrein vaart maar toch, wel veel gezien en beleefd. Het is dan leuk te lezen welke plaatsen jullie hebben bezocht en te denken "oh ja, dat was daar...." Maar tjonge, jullie hebben veel gelopen en gefietst! Gelukkig is alles goed gegaan en nu nog een weekje naar Spanje, heerlijk!
    Hier is het inmiddels herfst hoewel we best lang van de nazomer hebben kunnen genieten.
    Eenmaal terug zullen jullie wel weer moeten wennen aan het Hollandse weer!
    Zover is het nu nog niet, geniet van de resterende tijd. Een hele goede thuisreis en tot ziens.
    Veel groeten Marijke en natuurlijk ook van Evert-Jan
  3. Rieneke en Maarten:
    14 november 2014
    Nog heel veel plezier bij de moeder van Wil.
    Fijn dat het zo goed verlopen is tot nu toe en een veilige thuiskomst. We zien jullie weer oudejaarsavond.
    Groeten van Rieneke en Maarten.
  4. Jos en Lucienne:
    Times Flight.
    Tjonge wat gaat het allemaal snel, de eerste helft van jullie reis zit er al bijna weer op, prachtige verhalen. De hartelijke groeten van ons aan je moeder Wil en voor jullie een goede thuisereis gewenst.

Groet, Jos en Lucienne , Martijn, Marieke en Rob.
  5. Paul en Els:
    15 november 2014
    Ik ga je recept proberen Wil.
    Goeie reis naar je (schoon)moeder.
    En gniet nog van de laatste week!
  6. Pauli en John:
    Ha Theo en Wil,
    Klinkt bij jullie net zo herfstachtig als hier:-) is vervolg rondreis in maart spontaan ontstaan of was dit al gepland? Hoe lang gaan jullie dan op pad? Veel plezier in Spanje!
  7. Tijmen:
    Hoi,
    Nog even weekje geniteten van de zon. Goede terug reis en tot gauw. De kinderen kunnen niet wachten...
    Ze hebben spannende verhalen over de Sint!
  8. Peter en Germa:
    16 november 2014
    Hoi Theo en Wil,

Ook wij hebben genoten van de verhalen. We wensen jullie een goede thuisreis en tot ziens in Nederland. Groeten aan oma Ida.

Peter en Germa