Bourgogne en Toul

8 mei 2017 - Lieler, Luxemburg

Bagnols sur Cèze- Tournon sur Rhône 120 km
Camping HPA Tournon
30 april
We hebben besloten om de eerder geplande stop in Tournon te laten vallen vanwege de weersvoorspelling. Via de rechteroever van de Rhône reden we noordwaarts. Net voor Tournon begint de zon te schijnen en is de temperatuur inmiddels 16°. Wel waait er een harde wind. We besloten toch in Tournon te stoppen en gelijk op de fiets te stappen. Omdat we vroeg op pad gegaan waren, reden we gelijk vanaf de camping om 11.45 uur noordwaarts de Via Rhôna op, een fietsroute van 720 km langs de Rhône.
Een prachtig geasfalteerd, vrijliggend pad voerde langs de oever door een natuurgebied en door de fruitboomgaarden met kersen en pruimen. Op de terugweg merkten we hoe hard de wind waaide. Af en toe kwam er een extra harde vlaag en konden we onze fiets nauwelijks rechthouden. Met tegenwind fietsen ging prima met de ondersteuning. De takken die van de bomen waaiden raakten ons soms net niet.

1 mei
Na een hele nacht regen begint de dag droog en zonnig. Het is wel erg fris. Na een heerlijk ontbijtje, verzorgd door Theo zijn we vroeg op de fiets gestapt om de voorspelde regen voor te zijn.  Nu gingen we in zuidelijke richting. Ook deze route was weer erg mooi. Op wat hengelaars na, kwamen we niemand tegen. Later werd het iets drukker met fietsers en skeelers. Via de rechteroever zijn we heen gereden en toen de eerste industrie voor Valence in zicht kwam, zijn we via de andere oever teruggegaan. Heen fietsten we in de Ardèche en terug in de Drôme. We zijn ook de Isère overgegaan, waar deze in de Rhône uitkomt. Heel apart om dit nu op de fiets te doen, terwijl we hier al zoveel keer over de Route Du Soleil zijn gereden, zonder te weten hoe mooi het is.
Terug in Tain l'Hermitage hebben we op een terras bij de bakker koffie met een (verjaardags) taartje gegeten.
We hebben nog heerlijk van de zon kunnen genieten, doordat er geen wind was. Om half 4 was het afgelopen en barstte de eerste bui los.

Tournon sur Rhône - Cormatin 190 km
Camping Le Hameau des Champs
2 mei
Om 13.45 uur stonden we in de regen voor de slagboom van de camping. We moesten nog een kwartiertje wachten voordat de receptie open ging. De camping ziet er schitterend uit. Mooie grote plaatsen op gras. Voor ons bleek dit toch niet zo goed uit te vallen. Het gras was erg nat. De mover van de caravan, die het toch al niet zo goed doet,  liep vast en het neuswiel boorde zich in de natte grasmat. Uiteindelijk hebben we de caravan weer aangekoppeld en een ander plekje uitgezocht. Weer hetzelfde probleem. Met hulp van andere gasten konden we hem nog net op het randje van de plek krijgen.
De omgeving is schitterend. Glooiende heuvels met bossen en weiden met witte en bruine koeien. Daar tussendoor ook nog de wijngaarden van de Zuid Bourgogne. Het kleine dorpje heeft een groot kasteel met tuinen. We staan ook vlakbij Taizé, bij velen bekend vanwege de katholieke jongeren die hier vanuit de hele wereld komen. We hadden de hele dag buien en het was koud. Binnen maakte de kachel weer overuren.

3 mei
Net zoals in Spanje heb je in Frankrijk ook Voies Vertes fietspaden. De camping ligt aan zo'n fietspad, een oude spoorbaan. De dag begint droog en als we op de fiets stappen komt er zelfs een flauw zonnetje.
We zijn in zuidelijke richting gegaan tot Cluny. Een Middeleeuws stadje dat om de grote abdij is gebouwd. We hebben een wandeling gemaakt door het stadje. Behalve mooie gebouwen zijn er ook veel curiosa- en kunstwinkeltjes.
Tot onze thuiskomst is het gelukkig droog gebleven. Spoedig daarna kwamen er een paar klappen onweer, maar nog steeds bleef de regen uit tot de avond.

4 mei
Er is veel regen gevallen. Toen het aan het eind van de ochtend droog werd, reden we naar Chapaize, een schilderachtig dorpje met een Romaanse kerk. Ook hier waren alle 3 de restaurants gesloten. Wel konden we weer keramiek kopen. Dat kom je in ieder gehucht tegen.
Vandaar hebben we een prachtige wandeling over de heuvels en door de velden gemaakt. Telkens hadden we mooie uitzichten. Door het vocht was het niet al te helder, maar de zon kwam steeds meer tevoorschijn. We liepen door kleine gehuchtjes die eruitzagen of er niemand woont. Het enige dat we hoorden waren de vogels en de haan die in elk dorpje kraaide.
Het weer werd steeds beter. We begonnen de wandeling met 10°c. terug op de camping was het door de zon al snel 21°. Eindelijk hebben we weer eens een keer buiten gegeten.

5 mei
Nog een mooie dag. Met de wind tegen zijn we op de Voie Verte noordwaarts gereden. Weer een schitterende route in een heuvelachtige omgeving met wijngaarden. Door het spoorlijntje was ons verval niet zo groot. We troffen zowaar een leuk terrasje dat open was. Op de weg terug hadden we de wind weer tegen. Maar zo'n draaiende wind zijn we in Nederland gewend, maar de zon vergoedt veel.
Omdat het weer niet veel goeds voorspelt, gaan we morgen maar vast een stuk noordwaarts.

Cormatin - Villey-Saint-Père 290 km
Camping Villey-Saint-Père
6 mei
Onze route ging vandaag over D-wegen door de prachtige Bourgogne. Het ging niet snel, maar we hebben genoten. Onderweg kwamen we bij Langres langs een splinternieuwe Lidl, waar we goed konden parkeren. Daar hebben we voor de komende tijd boodschappen gedaan. De Fransen hebben weer een lang weekend. Maandag 8 mei vieren ze Bevrijdingsdag. We vragen ons af of het na de verkiezingen van morgen echt een bevrijdingsgevoel gaat geven.
We komen om 4 uur aan op de camping. Deze ligt mooi aan de Moezel vlakbij de stad Toul. Omdat wij 2 nachten blijven krijgen we een mooie plek aan de Moezel. Daarna komen er nog veel Nederlandse campers en caravans die deze camping, soms aangekoppeld, als overnachting gebruiken op de weg naar huis of naar het zuiden. De meivakantie is teneinde.
Om 5 uur barst de al voorspelde regenbui fors los en ziet de Moezel er niet meer zo idyllisch uit.

7 mei
De hele dag een treurige miezerregen. We zijn nog even met de auto naar Toul geweest, maar daar werden we niet echt blij van. De vesting rond het stadje is mooi. De kathedraal en de andere kerk vanuit de verte ook. Dichtbij ziet het hele stadje er verpauperd uit. Er was behoorlijk wat volk op de been vanwege de verkiezingen. Als je de treurigheid in veel Franse dorpen en stadjes ziet, snap je wel dat de Fransen een verandering willen.
Morgen gaan we maar richting Luxemburg. Fietsen wordt toch niets met dit weer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter en Germa:
    8 mei 2017
    Wat jammer dat het weer zo tegenzit, maar gelukkig dat er een kachel in de caravan is!
    Hier begint de temperatuur langzaam aan omhoog te gaan. Hopelijk dus ook in Luxemburg en België.
    We hebben weer genoten van jullie reisverslagen en foto's, dank daarvoor.
    Geniet nog de laatste paar dagen en behouden thuiskomst.
    We spreken elkaar weer in Houten.
  2. René en Ancilla:
    8 mei 2017
    Heel vervelend ,al die regen en kou, hopelijk wordt het snel anders. Bedankt voor alle mooie fotos ,en dus al snel weer thuis??

Groeten
  3. Paul en Els:
    11 mei 2017
    Wat jammer van al die regen en kou. Hopelijk nog warmere dagen richting Nederland!
    Goeie reis!! Tot maandag!