Montagut, parc Natural de Zona Vulcanica de Garrotxa

21 april 2017 - Montagut i Oix, Spanje

Graus -Montagut  300 km
Camping Montegut
16 april
Via weer een mooie route met steeds de Pyreneeën op de achtergrond, kwamen we in het dorpje Montagut. Via een smal idyllisch weggetje bereikten we de camping, waar ze nog een paar plekjes open hadden. Deze camping is weer een juweeltje: midden in de natuur, rustig en prima verzorgd.
We hebben het geluk dat we aan de rand staan met uitzicht op veld en bos, en zowel schaduw als zon. De camping staat vol met jonge gezinnen die hier hun paasweekend doorbrengen. Weer eens wat anders dan alleen tussen de gepensioneerde ACSI   kortingskaartgebruikers te staan.

17 april
We staan aan de rand van het Parc Naturel de zona  Vulcánica de Garrotxa, een vulkanisch landschap met 30 vulkanen. De laatste vulkaan is 12.000 jaar geleden uitgebarsten. Het is een heel bijzonder landschap. Door de lava is het een vruchtbaar gebied en ons valt vooral de verschillende helder groene kleuren van de velden en de bossen op. Verder hebben de Romeinen dit gebied doorkruist en zijn er nog veel oude resten te vinden.
Vandaag hebben wij dit gebied met de auto doorkruist. We hadden weer een mooie route uit ons Sunflower boekje. De parkeerplaatsen bij de vulkanen waren al erg druk vanwege de vrije dag. Daar gaan we een andere keer wel naar toe.
Eerst kwamen we in het mooie Middeleeuwse stadje Santa Pau. Via een bruggetje en poortje bereik je het kleine stadje met veel uitkijkpunten aan de buitenzijde waar je uitzicht hebt op de landerijen en de bergketens in de omgeving. Onze route liet ons daarna  een omweggetje rijden, buiten de drukte om. We kwamen in een gehuchtje langs de rivier de Ser. Wat een serene stilte. Tijdens een wandelingetje hoorden we alleen de vogels fluiten. Dat was anders in Banyoles, een  stad aan het olympisch roeimeer. Hier konden we vanwege de drukte niet eens stoppen vanwege een streekmarkt. Ook waren er veel mensen om het meer aan het wandelen en fietsen.
Het volgende stadje Begalú heeft één van de mooiste Middeleeuwse stadskernen van Catalonië . Hier ligt een lange Romeinse brug met een tolpoort. Gelukkig was er hier volop parkeergelegenheid. We hebben het stadje doorgewandeld en vele mooie hoekjes op de foto gezet.
Terug op de camping was iedereen weer vertrokken. Het is er nu bijna leeg, op die paar gepensioneerden na. Nu worden de kampeerplekken zelfs gesproeid om het gras mooi groen te houden.

18 april
Het programma van vandaag vergde wat logistieke voorbereiding, maar alles ging zoals gepland. Met de fietsen op de auto zijn we naar Olot gereden. Onze auto hebben we bij het busstation geparkeerd. Van daaruit hebben we de Via Verde de Carrillet naar Girona gefietst. Weer een ex- spoorlijntje van 60 km. De eerste 10 km stegen we iets, maar daarna konden we ons rustig af laten zakken van 620m naar 70m en genieten van de tocht die  voornamelijk door de bossen ging. Het laatste stuk ging langs de rivier de Ter en via de volkstuintjes bereikten we Girona. Daar hebben we onze fietsen geparkeerd en na een drankje, zijn we op de snelbus naar Olot gestapt. In minder dan een uur waren we zonder te stoppen weer bij onze auto. Daarmee zijn we weer naar Girona gereden. We zijn er vorig jaar ook geweest, dus we wisten de weg. In Girona heb je vlakbij de binnenstad heel veel gratis parkeerplaatsen voor de auto. Gelukkig vonden we een plekje. Na een heerlijke tapas maaltijd zijn we met de fietsen op de auto naar de camping gereden. Precies 12 uur na vertrek kwamen we daar weer aan.

19 april
Als je vanaf de camping 4 km doorrijdt, stopt de weg. Daarvandaan starten er allerlei wandelingen. Wij vroegen ons af waarom er zoveel parkeerplaatsen waren en er al behoorlijk wat auto's stonden. Toen we even op weg waren en langs de rivier tussen de steile rotswanden liepen, zagen we de reden. Het is hier een waar klimparadijs. Mensen waren druk in de weer om de wanden te beklimmen. Na even gekeken te hebben besloten we ons toch maar horizontaal voort te bewegen. Met af en toe een klimmetje liepen we stroomopwaarts langs de rivier die tussen en over grote rotsblokken stroomt. Een prachtige wandeling weer. Wel is het hard gaan waaien en vooral in de schaduw voelde de wind koud aan.

20 april
Vandaag hebben we een rondwandeling langs de vulkanen gemaakt. Het was op de parkeerplaats aanmerkelijk rustiger dan 2e Paasdag. De wandeling begon door een groot beukenbos, waar de ochtendzon doorscheen, wat heel mooi licht gaf. De fluitende vogels en de spechten maakten het heel speciaal. We liepen bijna alleen deze wandeling. De andere bezoekers lopen even een paar honderd meter en weer terug. Na een paar kilometer kwamen we bij een coöperatie boerderij met koeien, waar ze van de melk yoghurt maken. Je kan er wat drinken en wij hebben wat yoghurt gekocht. Na een klimmetje kwamen we aan de rand van de krater van de Margareda vulkaan. Je kan afdalen in de krater, waar een kerkje gebouwd is. Wij hoorden al van verre de schoolkinderen die daar aan het picnicken waren. Daarna zijn we doorgelopen naar een andere vulkaan. Hier kon je goed de lagen zien van de lava. Een prachtwandeling in de zon met gelukkig minder wind dan gisteren.
Terug op de parkeerplaats hadden we een leuke ontmoeting met een groep leerlingen van een bezoekende school. Ze waren er trots op dat ze in het Engels naar je naam en leeftijd konden vragen. Ze krijgen een beetje Engelse les op school. Toen we nog een zakje drop voor ze hadden, kreeg Wil als dank een knuffel. Zouden alle Spanjaarden over 15 jaar ook Engels spreken?

21 april
Onze laatste dag in Spanje. Om het goed af te sluiten zijn we voor de lunch naar Olot gegaan. We hebben  erg lekker en gezellig gegeten bij het restaurant van de overdekte markt. Het terras was gelukkig met glas afgesloten: lekker in het zonnetje uit de wind. Bijzonder vriendelijke bediening. Alles is in het Catalaans maar de eigenaar vertaalde het graag voor ons in het Spaans. De vis van het dagmenu werd vers op de markt gehaald. Om even inzicht te geven in de Spaanse prijzen: de rekening bedroeg na 3 gangen, inclusief 4 glazen wijn en koffie €31,50!  Een toppertje! Daarna lekker languit in de zon op de luie stoel.

Onze volgende camping is in Frankrijk

1. Nelleke:
    21 april 2017
    Kortingskaartgebruikers - mooi woord voor galgje !!
    Het is daar wel heel erg mooi !
  2. Pauli en John:
    24 april 2017
    Ha theo en wil, wat zien jullie een mooie gebieden, mooi beschreven allemaal. Hier is t op t moment erg fris en wachten we geduldig op t zonnetje... veel reisplezier!
  3. Hermien Albers:
    30 april 2017
    Wil hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, een fijne dag toegewenst ! Ook nog een goede reis , groetjes tante Hermien