Liverpool en Chester

20 juni 2023 - Helsby, Verenigd Koninkrijk

Caerfanon - Helsby  125 km

Camping The Cheshire Outlook

17 t/m 21 juni

Het is onvoorstelbaar dat we in een dichtbevolkt gebied met heel veel snelwegen zo’n mooi rustig plekje hebben. We staan op een kleine camping met 5 plaatsen op een heuvel, in het weiland de hooglanders en met uitzicht op Cheshire en de rivier de Mersey. Op 10 minuten rijden is een prachtig recreatiegebied, een bos waar druk gewandeld wordt door gezinnen met kinderen die van het mooie weer genieten. De mountainbikers zijn klaar met hun tocht en zetten de fietsen weer op de auto. We lopen één van de uitgezette wandelingen. Fijn om weer eens over gladde paden te lopen.

‘s Nachts worden we wakker van het onweer. Heel felle lichtflitsen en harde regen. Wij slapen daarna weer verder. De buurman vertelt later dat hij niet kon slapen en maar een ‘cup of tea’ heeft gezet, naar goed Engels gebruik. Een andere buurvrouw gaat naar huis, want waar zij woont in Leicestershire, is een stroomuitval die nog tot de middag duurt. Dat gebeurt waarschijnlijk vaker, want ze heeft een alarm op haar telefoon om dat te melden.

De volgende ochtend beginnen we relaxed met een ontbijtje en een paar uur lezen in het zonnetje. Dan maken we een wandeling die we van de website van de plaatselijk pub, op 5 minuten lopen, hebben gehaald. Veel landelijke pubs proberen op deze manier klanten te trekken. Door het hoge koolzaad, de aardappelplanten en het mais komen we op de Helsby Hill met een mooi, maar nevelig uitzicht op de Mersey. Het systeem van de public footpaths, dat je zo over paden op iemands land en vandaag zelfs door iemands tuin mag lopen, blijft bijzonder. Onze eerste Sunday Roast eten we als late lunch in de pub. Het is er één met alles erop en eraan: geroosterd vlees, aardappels uit de oven, groente van het seizoen (meestal kool), Yorkshire pudding, aardappelpuree en een dikke jus. Daarna hoef je dus niets meer te eten.

Met de trein naar Liverpool kan je over drie verschillende trajecten. Na wat uitzoeken kopen we online  kaartjes voor de snelste en ook de goedkoopste route, die eens in de 2 uur vertrekt vanaf Helsby. Keurig op tijd staan we met wat andere passagiers te wachten. We zien tot onze  verbazing dat de wissels vanuit een seinhuisje op het perron nog met de hand worden omgezet. Net voordat de trein zou aankomen, krijgen we bericht dat hij gecanceld is. Een mevrouw geeft ons een ander reisadvies: overstappen in Newton-Le-Willows. Deze rit duurt al 30 minuten langer en heeft ook nog 10 minuten vertraging. Als we onze overstap niet halen is het weer 30 minuten wachten. We rennen zo hard we kunnen, eerst 4 trappen naar beneden en dan weer 4 trappen omhoog. Helemaal buiten adem komen we op het perron waar de conducteur gelukkig nog even wacht. In Liverpool nemen we de Hop on Hop off bus. In Hope Street stappen we uit. Aan de ene kant van de straat staat de enorme moderne katholieke kathedraal en aan de andere kant de Anglicaanse, de op 5 na grootste van de wereld. Deze laatste gaan we binnen. Het is een immense ruimte, maar kan ons niet echt bekoren. In een typische Georgiana’s straat, decor van veel kostuum films, drinken we koffie. We nemen de bus naar de Docks. De oude pakhuizen, de eerste die gemaakt zijn van baksteen, zijn prachtig gerestaureerd. Het is een bruisend centrum van horeca en winkeltjes en veel musea in oude en moderne gebouwen. Naast de 3 Graces, drie enorme gebouwen uit de 19e eeuw, waaronder het kenmerkende Liver building met de vogels op het dak,  staat het moderne museum of Liverpool. Bij Liverpool horen natuurlijk de Beatles en in het museum de Beatle Story worden we ondergedompeld in de geschiedenis en muziek van de Fab4. We lopen door o.a. een reconstructie van de platenwinkel van Epstein, een gele onderzeeër,  de studio van Abbey Road en de witte piano van John Lennon. Overal in de stad komen we de beeltenis van de Beatles tegen. Op het plein bij de dokken staat hun standbeeld. Na de lunch maken we een boottocht op de Mersey ferrie. Het mooiste is toch de skyline vanaf het water. We sluiten ons bezoek af in het moderne winkelcentrum Liverpool One. Gelukkig is onze trein terug niet gecanceld en zijn we snel weer terug.

Na een ochtend regen gaan we naar Chester met de auto. Het is niet ver en er zijn parkeerterreinen genoeg net buiten het centrum. Zo wandelen we weer heerlijk in het zonnetje, gelijk de trappen op naar één van de aantrekkkingspunten van deze kleine, overzichtelijke stad: de stadsmuren. De eerste delen zijn al door de Romeinen gebouwd om hun stad Deva, zoals Chester toen heette. Daarna zijn ze uitgebreid en nu kan je de hele stad rondlopen over de gerestaureerde muren, elke poort ga je met trappetjes over. Zo kom je langs de andere overblijfselen van de Romeinen, een mooi bewaard amfitheater en de ruïne van de St. John’ kerk. In het centrum zijn de ‘Rowes’ winkels in de vakwerkhuizen, maar boven elke winkel is een galerij met nog een winkel. Zo heeft de hele straat twee verdiepingen. Met trappetjes kan je deze steeds bereiken. Het is rustig in de stad, maar hier komen veel bustoeristen. Het is wel jammer dat ook hier als je verder de winkelstraten inkomt, de leegstand groter wordt.

Morgen gaan we naar onze laatste bestemming in het Peak District

1. John en Pauli:
    20 juni 2023
    Zoveel indrukken in een paar dagen tijd! Jullie doen en beleven zoveel, heel leuk om te lezen allemaal en weer prachtige foto’s gemaakt
  2. Helma Leijte:
    20 juni 2023
    Wat een leuke steden, van Liverpool hadden we al het eea gezien door nick en simon en Kees, die het verhaal van de beatles vertellen. Maar wat is Chester ook leuk, beiden steden nooit geweest en nu toch een beetje gezien door de prachtige foto's. 👍😘
  3. Monique:
    21 juni 2023
    Heerlijk zo een kleine camping. Sat heb je toch maar weer goed uitgezocht.
    Ook leuk om naar het Beatles museum te gaan. Nostalgie.
    Wat schiet de reis al weer op zeg. Nog maar 1 weekje. Nog even goed genieten.
  4. Cees Leijte:
    21 juni 2023
    Wat maken jullie een mooie reis door Great Britten, en wat een mooi verslag daarvan opgeluisterd met mooie foto’s!
    Vooral die klokkentoren uit 1897 is prachtig.