Peak District

Helsby - Alton 100 km

The Star camping and Caravanning Club Site

21 t/m 26 juni

De drukste route die we gereden hebben ging vandaag over de M6 die grote steden met elkaar verbindt. Zodra we de snelweg verlaten, begint weer het hobbelen over de slechte weg. Het plotselinge geluid dat we horen, herkennen we van Schotland: neuswiel van de caravan los geschoten en het wiel rijdt op de weg. Natuurlijk net op een plek waar stoppen onmogelijk is. Theo draait elke keer het wiel,extra goed aan, maar blijkbaar niet voldoende. Zodra we kunnen stoppen, zetten we het wiel weer omhoog en kunnen we ongehinderd verder rijden. Als dat onze enige pech is. Even later staan we in de file vanwege een ongeluk dat net gebeurd is. De slachtoffers liggen nog aan de kant van de weg. Dat kan dus ook gebeuren.

We staan nu in het Nationaal Park Peak District, het eerste Nationale Park van Engeland. Het is zoals de naam zegt een hooggelegen gebied. We hebben gelezen dat er in het weekend bij mooi weer ook piek drukte is, dus gaan we na het installeren gelijk op pad om een wandeling in het nabijgelegen Dove Dale te maken. Je kan het bijna niet geloven na zoveel moois dat we gezien hebben, maar we riepen weer veel ‘Oh’s en Ah’s ‘ tegen elkaar toen we dit adembenemende gebied inreden. Het zuidelijke gedeelte wordt de White Peak genoemd. De kalkstenen heuvels zijn hier steil, maar het groen overheerst. De wandelpaden gaan wat meer op en af, maar we zijn inmiddels getraind. De wandeling begint bij de Stepping Stones, nog best redelijk druk op een doordeweekse middag, maar zodra we om de heuvel van Thorp lopen, komen we bijna niemand tegen en wandelen we weer door hekjes tussen de schapen en de koeien.

Het noordelijke gedeelte wordt de Black Peak  genoemd, veel kale heidevelden op leisteen met kale rotsen waar veel op geklommen wordt. De wandeling naar Mam Tor is ook zeer populair, dus gaan we daar ook maar voor het weekend naar toe. De rit ernaar toe gaat over een stille  kilometerslange weg over een bergrug met aan beide kanten uitzicht in het diepe dal. Mam Tor ligt op de grens van de Black Peak en de White Peak. Nu hebben we geen moeite met het vinden van een parkeerplaats. We wandelen eerst de Winnett Pass in, een diepe droge kloof met prachtige kleuren groen. Nu we erdoor lopen kunnen we foto’s maken, met de auto kan je daar niet stoppen. Daarna gaan we langzaam omhoog de 517 meter hoge kale berg op over een oud pad. Vanaf de top heb je weer een geweldig uitzicht. Door de afwisseling van wolken met zon, verandert de kleur van het landschap voortdurend. Op de weg naar beneden passeren we verschillende grotten die hier veelvuldig voorkomen.

Na al dat heuvels lopen kunnen we ook, hier niet ver vandaan een spoorlijn fietsen: De Tissington Trail. Deze loopt langs de oostkant van het Nationaal park. Na een aantal kilometers bos, fietsen we langs de boerderijen. De heuvels, de kleuren groen, de muurtjes en het vee maken weer prachtige plaatjes. Toen Wil met Nelleke in december in een restaurant in Lille aan de praat raakte met een Engels echtpaar en Wil over onze geplande reis begon, zei de mevrouw dat we vooral afternoon tea moesten nemen in Callow Hall. Laat dat nu toevallig 300 meter van het fietspad af liggen. Het is een luxe hotel in een oud landhuis met vanuit het restaurant een prachtig vergezicht over de ons inmiddels bekende heuvels. Om ons heen zien we mensen met doosjes overgebleven lekkers naar huis gaan, maar wij smullen alles ter plekke op.

Op onze reis zijn we al verschillende keren groepjes wandelende jongeren tegengekomen met zware rugzakken en kaarten. Bij navraag horen we dat het voor de Duke of Edinburgh Award is, ingesteld door Prins Philip in 1956. De jongeren van 14 t/m 24 jaar kunnen een award (onderscheiding) halen door én hun grenzen te verleggen op sportief gebied, ėn zich in te zetten voor een maatschappelijk doel én door mee te doen aan een echt avontuurlijke expeditie, bv. een trektocht van een aantal dagen door de natuur, zo basic mogelijk. Ze ontdekkken zo dat ze veel meer kunnen dan ze denken. Dit kan op brons, zilver en goud niveau. Na wat Googlen lezen we dat je in Nederland bv bij de scouting ook aan dit internationale programma kan meedoen.

Het is weer weekend en bij terugkomst is het op de bijna lege camping druk aan het worden. Dat het grootste pretpark van Engeland, Alton Towers, hier  om de hoek ligt, maakt de camping extra aantrekkelijk. Wij blijven het weekend in de buurt. Op een paar kilometer rijden wandelen we door Dimmingsdale ook door het bos, met na afloop lunch in de mooi aangelegde tuin van Rambler’ Retreat, een druk bezochte uitspanning. Op zondag dalen we vanaf de camping naar de rivier in het dal waar we een wandeling maken door het bosrijke natuurgebied, Cotton Dell.

Morgen rijden we naar de laatste camping vlakbij Harwich.

1. Mama:
    Genoten van jullie verslag
  2. Helma Leijte:
    25 juni 2023
    Wat een prachtige omgeving weer, dit maakt jullie Engeland reis compleet. Genoten van jullie verslag, maar kijk uit naar jullie mondelinge toelichting. Welkom thuis 👍😘
  3. Mirjam:
    25 juni 2023
    Leuk om te horen over de jongeren met hun bepakking. Wij kwamen ze ook geregeld tegen.
    Wat een prachtige natuur weer!
    Goede thuisreis alvast
  4. John en Pauli:
    26 juni 2023
    Wat een prachtige gebieden hebben jullie weer gezien, deze reis zijn jullie goed verwend met alle bezienswaardigheden, natuur en cultuur. Leuk hoor
  5. Monique:
    26 juni 2023
    Leuke tip van die Afternoon tea.
    Goede thuisreis. Nog even genieten van je laatste dag
  6. Cees Leijte:
    26 juni 2023
    Wat een leuk verslag weer van jullie reis door Engeland, verfraaid met mooie foto’s.
  7. Cees Leijte: