Essel- Engehausen, Nedersaksen

8 juni 2019 - Engehausen, Duitsland

Ketzin - Essel 281 km

Camping Aller -Leine-tal

5 juni - 9 juni

In een etmaal is de temperatuur meer dan gehalveerd. We komen aan met 35°C, geen wind. Een beetje hangen in de stoel is het enige wat we kunnen doen. De volgende dag is het behoorlijk afgekoeld, 15° wind en af en toe een drup regen. We maken een boswandeling. Het bos is een beetje saai. Dat geldt niet voor een grote variatie aan wildobservatieposten. Vandaar dat we ons daar maar op concentreren.

Terwijl in Nederland code oranje van kracht is, hebben wij mooi weer. We pakken wel een staartje van de storm mee, er waait een harde wind. De ene dag uit het westen en de andere dag uit het oosten. We passen onze fietsroute erop aan, zodat we terug wind in de rug hebben. Het Aller Leine Tal is een mooi weids landschap met veel vakwerk boerderijen. Aan de buitenmuur hangen prijsborden van jagers- en schuttersverenigingen. Tussendoor meandert de rivier. En hier wel, heel veel ooievaars op de ooievaars fietsroute.

Morgen gaan we naar huis, nog 400 km.We kijken terug op een geweldige reis. Het was een mooie mix van cultuur en natuur.

Na de Wende is er veel veranderd. Hier nog iets wat ons opgevallen is.

Plattenbau : hoge, troosteloze, eentonige woontorens. Je ziet ze overal, gebouwd in de DDR-tijd, gemaakt door brede platen beton in elkaar te klikken. Soms zijn ze gerenoveerd, maar in de armere delen zien ze er verwaarloosd uit. Wel zien we de mooiste muurschilderingen de zijkant van de flats opfleuren. Ter compensatie zijn de Kleingarten Vereins ontstaan. Grote volkstuincomplexen, nu weer helemaaal hip, maar in de Oost-Duitse tijd was dit de enige plek waar mensen konden praten zonder afgeluisterd te worden. We hebben gemerkt dat veel ouderen nog steeds moeilijk contact maken. Geen gesprekjes op een camping. Wanneer je iemand tegenkomt, kijken ze je vol aan, maar groeten vaak niet terug. Men overtreedt geen regels. In Potsdam waar we ( geen verkeer te zien) door rood licht reden, kreeg Wil toegesnauwd ‘bis Grün Mensch’ en zijn vrouw gaf er nog een stomp tegen haar arm bij. We horen dat veel mensen van onze leeftijd terug verlangen naar de tijd van voor de Wende. Toen werd alles voor hen geregeld, nu moeten ze het zelf uitzoeken.

We zien wel bij de herinneringsmonumenten dat jongeren erg geïnteresseerd zijn in de herinneringen aan de oorlog en aan de DDR tijd. Vrijheid gaat toch boven alles.

We vinden het leuk dat jullie ons zo trouw gevolgd hebben. Bedankt voor de leuke reacties. Onze volgende reis gaat in augustus naar Slovenië.

1. Truus:
    8 juni 2019
    Wil en Theo ik moet jullie bedanken dat ik steeds mooie verslagen en foto,s van jullie reis heeft gekregen.
    🚘🚲Wens jullie een goede terugreis en weer welkom in ons Nederlandje.🚘🚲
  2. Peter en Germa:
    8 juni 2019
    Dankjewel voor jullie reisverhalen. Goede thuisreis en heel veel plezier bij Jorien en haar gezin. Geniet van jullie jongste kleinkinderen.
    Wij blijven nog 3 weken genieten van het mooie Duitsland. Tot ziens in Houten.
  3. Nelleke:
    8 juni 2019
    Goede terugreis ! Thnz voor jullie verslag. Ik kijk al weer uit naar het volgende. Tot ziens, Nelleke
  4. Marijke:
    9 juni 2019
    Na een zo te horen mooie vakantie - en mooi gedetailleerde reisverslagen - een goede thuisreis voor jullie, Theo en Wil. Ik zag gisteren wat leven op jullie oprit....na thuiskomst nog even een familie reünie?
    Groetjes en tot gauw, Marijke
  5. Helma Leijte:
    9 juni 2019
    Leuk Wil, dat wij het laatste stukje van jullie reis hebben mogen meegenieten, maar heel leuk elkaar ontmoet te hebben, fijne tijd in Nederland en voor Slovenië hopen wij elkaar nog te zien.👍😘
  6. Tonny Verschoor:
    9 juni 2019
    Dank jullie wel voor het interessante reisverslag. Ik blijf jullie volgen!
  7. Jan en Carla:
    9 juni 2019
    Welkom terug in Houten! Bedankt voor de interessante verhalen en mooie foto's, samen gaf het een goed beeld van dit deel van Duitsland.
    De Slovenië-reis gaan we ook proberen te volgen, afhankelijk van het bereik down under..
    Alvast een fijne tijd daar, veel groetjes van Jan en Carla
  8. René en Ancilla:
    10 juni 2019
    Bedankt , Wil en Theo , voor de reis welke wij digitaal hebben mee beleefd! Het was erg fijn en prachtige foto’s ! Mooie tijd met jullie kids en kleinkids ! Genieten ! Bedankt
  9. Roswitha en Hans:
    11 juni 2019
    We hebben weer genoten van jullie belevenissen.