Pirna - Dresden, Sachsen

18 mei 2019 - Pirna, Duitsland

Leipzig - Pirna 143 km

Waldcamping Pirna

12 mei - 19 mei

‘Best wel aardig weer’ zeggen we bij het opstaan. Nou ja, het is droog, de temperatuur is 7°C en bewolkt wanneer we vertrekken, na een dag regen zijn we snel tevreden. Voor de Mittagsruhe zijn we op de camping. De zon komt langzaam door en de temperatuur loopt op. Zeker de gevoelstemperatuur wanneer we een wandeling maken bij de Bastei, een rotsformatie op 300 m hoogte aan de oever van de Elbe in het natuurpark Sächsische Schweiz. Eerst bekijken we het panorama over de Elbe, dan dalen we 700 traptreden door de Schwedenlöcher, een prachtige smalle kloof naar het toeristische dorpje Rathen. Via een andere minder zware weg weer omhoog naar de Basteibrücke. Vandaar een indrukwekkend uitzicht op de rotsformatie.

Aan het eind van de week wordt de temperatuur beter. Via een wonderschone route rijden we met de auto naar Bad Schandau om weer in het natuurpark te wandelen. We lopen op een makkelijk begaanbaar bospad evenwijdig aan de rivier de Kirnitzsch het dal in. Na een paar kilometer verandert het pad. Nou ja, het is geen pad meer. Het wordt klimmen over gladde rotsen terwijl we ons kunnen vasthouden aan kettingen, af en toe op onze billen, we lijken net een stel berggeiten. Bij het eerstvolgende bruggetje gaan we maar via de weg verder naar de waterval, ons doel voor vandaag. Daar nemen we een nostalgisch trammetje terug.

Wanneer we met de fiets zuidwaarts langs de Elbe fietsen, zien we de Bastei vanaf beneden. We fietsen heerlijk in de zon met een windje in de rug. Het fietspad loopt steeds langs de Elbe, die breed tussen de bergen van de Sächsische Schweiz stroomt. Bij de Tsjechische grens is de zon inmiddels verdwenen en voelt de wind koud aan. We pakken de trein terug tot Pirna, waar we nog even door de mooie oude Altstadt lopen.

Vanaf de P+R Dresden Elbepark fietsen we de laatste dag over de linkeroever naar porceleinstad Meissen. De laagvliegende zwaluwen scheren langs ons heen, op de achtergrond roept weer de koekoek. En dat alles met een heerlijk zonnetje. Voor Meissen zien we aan de overkant de wijnheuvels van de Sächsiche Schweiz. In de stad belanden we in de jaarlijkse Töpfermarkt, een markt vol keramiek. Het is één en al vrolijkheid met muziek en veel terrassen. Via de rechteroever rijden we terug en maken een stop in Radebeul. Door het dorp loopt de fraaie Altkötzschenbroda, een lange, brede straat met aan weerszijden prachtig gerestaureerde huizen en in het midden een groenstrook met veel gezellige terrassen.

Dresden is vroeger de residentie geweest van vele koningen en hertogen. Zij lieten de beste architecten en kunstenaars naar de stad komen om deze langzaam om te toveren tot het Florence van het noorden, vol met barokke pracht en praal. De skyline van Dresden is imponerend met al deze gebouwen. Maar deze stad kent ook een grote tragedie. In februari 1945 werd in 3 dagen tijd 75% van het historisch centrum gebombardeerd. Al deze gebouwen zijn weer opnieuw opgebouwd. De bouw van Frauenkirche is pas in 2005 voltooid. Dit is ook het enige witte gebouw in de stad. De andere gebouwen zijn zwart, niet door vervuiling maar door de ijzer in het zandsteen dat roest en in contact komt met zuurstof.

Één van de mooiste en opvallendste gebouwen is het paleiscomplex Zwinger, nu herbergt het vele musea. Wanneer wij in Dresden aankomen, giert de koude wind om ons heen en dan begint het ook nog te regenen. Daarom bezoeken we eerst de schilderijen collectie met oude meesters. Één van de beroemdste schilderijen is de Sixtijnse Madonna van Rafaël. Hé, nu weten we wat de oorsprong van deze veel afgebeelde engeltjes is. Na ons bezoek schijnt het zonnetje en kunnen we los gaan met het maken van foto’s. Dit kan mooi vanaf het enorme boventerras van het Zwinger.

We vervolgen onze wandeling en genieten van de pracht en praal. Verschillende harde regenbuien weten we te omzeilen. De eerste valt terwijl we heerlijk lunchen. Daarna volgen er nog verschillende. Schuilplaatsen zijn er in de stad altijd wel te vinden. Is het niet in een souvenirswinkel, dan wel in de Kreuzkirche, waar net een orgelconcert is begonnen. Ook de Altmarkt Galerie, een schitterend overdekt winkelcentrum wordt door ons bezocht. Wil koopt een dunne muts en hoopt daarmee de wind minder te voelen.

Aan de rechteroever van de Elbe ligt de Innere Neustadt. Nieuw is deze wijk uit ongeveer 1730 niet, maar zo genoemd omdat hij gebouwd is na de Altstadt. Al wandelend hebben we vanaf de Elbeoever een mooi zicht op de Altstadt. De Gouden Ruiter kunnen we niet missen. Hij staat aan de kop van de Haupstrasse, een brede straat met bomen en bebouwd met grote DDR flatgebouwen. Wanneer we de Driekoningenkerk binnengaan worden we verrast. De helft van de ruimte is kerk met het oude altaar, overgebleven na het bombardement, de andere helft is café en en sociaal centrum. Aan de overkant bezoeken we de prachtige markthallen met een bijzondere constructie en leuke winkeltjes. Verder lopend komen we in de Aussere Neustadt, alternatieve wijk met veel café’s, bijzondere winkeltjes en de Kunstpassage. Kunstenaars hebben in de hofjes kunstwerken gemaakt. Als laatste bezoeken we de Molkerei Pfund, een oude melkfabriek. Nu één grote attractie vanwege de mooi betegelde winkel.

Door een norse, onvriendelijke medewerkster werden we ontvangen in het DDR-museum in Pirna. Als we foto’s willen maken komt er €1 toeslag op de entreeprijs. Natuurlijk willen wij foto’s. Het museum is een geweldige uitgebreide verzameling uit de jaren 60 en 70. Niet alles is typisch DDR, wij herkennen ook nog veel items, o.a. speelgoed uit onze jeugd. Er zijn kamers en vitrines ingericht op thema. Bijzonder is het aantal Kindergartens die er toen waren. Alle moeders werkten in die tijd al. Ook de kamers over de jeugdbeweging. Alles is tot in de details uitgewerkt. Dit is dan wel met liefde gedaan.

Vanaf de camping in Leipzig hebben we leuk contact gehad met Nederlands echtpaar. Na deze camping gaan we ieder een andere  kant op. De laatste avond samen eten we gezellig en lekker  in een heel leuk restaurant vlakbij de camping.

Morgen reizen we verder, iets noordoostelijk , naar het Spreewald.

1. Nelleke:
    18 mei 2019
    En...., wat is dan de oorsprong van de vele engeltjes? 🤔😉
    Het was weer een mooi verhaal! En het overtuigt mij weer dat ik die steden echt wil bezoeken !
  2. Helma Leijte:
    18 mei 2019
    Wat een belevenissen in de mooie omgeving van Dresden. Wij hebben nog niet de helft gezien van hetgeen jullie hebben gedaan.👍
  3. Truus:
    18 mei 2019
    Prachtige foto,s hebben jullie gemaakt, die 1 euro toeslag is het meer dan waard, daarbij een prachtig verslag van de omgeving van Dresden. Het thuisfront laten jullie fijn meegenieten. Veel succes en reisplezier voor de volgende dagen
  4. Pauli en John:
    19 mei 2019
    Weer volop moois gezien lees ik, prachtige foto’s zeg. Veel reisplezier weer komende tijd!