De eerste dagen in Frankrijk

28 augustus 2022

We zijn weer begonnen aan onze najaarsreis. De bedoeling is om via Frankrijk dwars door Spanje te reizen en weer veel mooie plekjes te ontdekken.

Ressons-Le-Long

Camping La Halte de Mainville.

23 t/m 25 augustus

Via Antwerpen, Brussel en Mons rijden we naar Frankrijk. We vermijden de tolwegen en dat gaat minder snel. Hoewel we aardig opschieten, besluiten we eerder dan gepland te stoppen en zo nog wat van het mooie weer te genieten. Nadat we geïnstalleerd zijn, doen we dat op de mooie ligbedden bij het zwembad. De camping ligt in het dal van de Aisne, waar zich een aantal veldslagen hebben af gespeeld in WO I. Er zijn vele wandelingen langs historische plaatsen uit deze tijd. Wij wandelen, vlakbij de camping, een heuvel op van waar je uitzicht hebt op het dal. Tijdens de korte klim merken we dat we weer erg moeten wennen aan het lopen in de warmte. Gelukkig gaat een deel van de tocht door een bos met schaduw.

Saint Servain sur Gartempe

Camping Le Moulin de Gassotte

25 t/m 28 augustus

De eerste nacht op deze camping staan de broer van Wil met zijn vrouw hier ook met hun tentje. Ze nodigen ons uit om te gaan eten in het dorp. Het eerste restaurant is gesloten voor vakantie. Het hoogseizoen is duidelijk afgelopen. Het tweede heeft zijn wekelijkse sluitingsdag. Dan blijft over de brasserie/pizzeria. We installeren ons op het terras op het grote plein voor de abdij en bestellen water en een fles wijn. De communicatie met de eigenaar verloopt wat lacherig. Wanneer we de kaart vragen, begrijpt hij ons niet. (of doet hij alsof?). Het blijkt dat in het laagseizoen alleen overdag maaltijden worden geserveerd. Op de vraag waar we dan kunnen eten antwoordt hij: Nergens. Na een tijdje heeft hij toch wat medelijden met ons en biedt aan om een salade of een hartige pannenkoek te maken. Het smaakt ons goed en er is zelfs nog een ijsje en een kop koffie toe. Wanneer we na een gezellige avond richting camping lopen, sluit hij gelijk de zaak.

De abdijkerk van Saint Savin wordt ook wel de Romaanse Sixtijnse kapel genoemd, vanwege de vele mooie muurschilderingen uit de 11e en 12e eeuw. De opmerkelijk goed bewaarde fresco’s op de muren en plafonds beelden taferelen uit het Oude Testament uit. Met een tablet met Nederlandse uitleg lopen we de abdij en het klooster door. We bewonderen o.a. afbeeldingen van de toren van Babel, ark van Noach en de vlucht uit Egypte. Op het plein is het een gezellige drukte bij een klein marktje met lokale producten. Rondom het dorp zijn verschillende wandelingen uitgezet onder de naam La Vigne aux Moines, de wijngaard van de monniken. De wijngaarden zijn verleden tijd, maar de tochten gaan afwisselend door bos en akkers.  De wandelingen staan goed aangegeven. Dat kan niet gezegd worden van de voie verte, een fietspad over een voormalige spoorbaan, naar Le Blanc. Het eerste stuk tot Ingrandes gaat goed, maar dan houdt het pad plotseling op en raken we het spoor bijster. Na wat tevergeefs zoeken nemen we de binnenweggetjes naar Le Blanc. Wel zo leuk en gelukkig niet te heuvelachtig.

1. Pieter:
    28 augustus 2022
    Een leuke en mooie start
  2. Nelleke:
    28 augustus 2022
    Dan is het seizoen daar wel snel afgesloten !! Maar wel aardig dat de eigenaar toch nog iets wil klaarmaken. Een galette is ook lekker. Hoop dat er zuidelijker wel wat meer open is 😉, anders wordt het toch elke dag koken.....
  3. Tijmen:
    Heerlijk op avontuur
  4. Monique:
    Heerlijk weer op reis.
    Inderdaad is er in die dorpjes vaak niets te beleven. Vorig jaar ontmoetten wij Kees en Daniella ook in Frankrijk en was alles gesloten. Toen hebben we uiteindelijk in hun B&B gegeten. En dat was nog wel in de maand juli.
  5. John en Pauli:
    28 augustus 2022
    Owww, haha, daar reken je niet op in deze periode. Fijn dat jullie toch nog een salade of pannenkoek konden nemen. Veel reisplezier
  6. René en Ancilla:
    29 augustus 2022
    Geniet er lekker van nog deze maanden , veel plezier!!
  7. Helma Leijte:
    29 augustus 2022
    Wat een leuke start van jullie vakantie, wij gaan weer mee, doch alleen op papier🥴 maar we gaan ervan genieten, lieve groetjes
  8. Annemarie van Kessel:
    1 september 2022
    Ik vind het heel leuk jullie weer te volgen.fijne reis