Lac de Arcachon

1 september 2022 - Lège-Cap-Ferret, Frankrijk

Saint Savain - Arès 299 km

Camping La Canadienne .

29 augustus t/m 2 september

Omdat het de komende dagen erg warm wordt, gaan we naar de kust bij het meer van Arcachon, een grote binnenzee die in verbinding staat met de oceaan. In het meer zijn veel oesterbanken. De kwekers hebben hun eigen oesterhutten, ieder in een ander kleurtje, die in dorpjes bij elkaar staan aan de kust. Bij veel hutten kan je oesters kopen en proeven. Door eb en vloed is er bij Arès een zoutmoeras ontstaan. De wandeling door dit mooie natuurgebied werd wat minder aangenaam door de talrijke muggen. Zo erg hebben we het nog niet gehad.

Ook hier is het hoogseizoen afgelopen, de campings zijn bijna leeg, veel restaurants zijn dicht. Er is hier een heel goed fietsroute netwerk met geasfalteerde paden. We maken een tochtje naar het noorden, heen via een oude spoorlijn en terug wat heuvelachtiger door de duinen. Meestal lekker in de schaduw van de dennenbomen. Halverwege pauzeren we op het strand. We wagen ons even in zee, maar de golven zijn zo wild dat we ons niet staande kunnnen houden. Er hangt niet voor niets een rode vlag. We gaan kopje onder en houden het snel verder voor gezien. Gelukkig heeft de camping ook een zwembad.

Naar het zuiden fietsen we naar Cap Ferret met de vuurtoren en op het zuidelijke punt zicht op Arcachon en het duin Pilat, het hoogste natuurlijke duin van Europa. Hier zijn dus alle toeristen: op de gehuurde fietsen, in de winkelstraatjes en in de restaurants in het centrum. Wij hebben nog net een plekje in het restaurant bij de pier waar de bootjes vertrekken. Onder de koele pergola met zicht op zee eten we vissoep en mosselen. Een goede afsluiting van ons verblijf hier. Morgen gaan we richting Spanje.

1. Pieter:
    1 september 2022
    Lekker ik ruik het zout van de zee en het water loopt uit me mond van de vissoep en oesters.
    Ik mis het jullie nog veel plezier 🤩
    Groet Pieter
  2. John en Pauli:
    1 september 2022
    Klinkt goed allemaal😊 ongekend deze zomer hoeveel zon overal! In Nederland en buitenland☀️☀️ Restaurantjes af en toe een uitdaging begrijp ik😅 veel plezier verder
  3. Nelleke:
    1 september 2022
    Mooie omgeving daar. Ik heb daar ook wel eens , heel lang geleden, gefietst met een fietsvakantie. Inderdaad heerlijke fietspaden. Lekker genieten !!
  4. Helma Leijte:
    2 september 2022
    Altijd een bijzondere omgeving, die zeelucht, oesterbanken en vissershuisjes, ik hou er van, alleen die muggen brrr..... lieve groetjes
  5. Truus:
    7 september 2022
    Heb zitten te genieten van het mooie verslag en foto’s van jullie reis. Wens jullie nog een fijne vakantie.