Dublin

3 mei 2014 - Dublin, Ierland

Vrijdag

Vanmorgen om 8.15 zijn we naar Dublin vertrokken. Het is 200 km. We rijden over de snelweg zodat we snel in Dublin zijn. Als we vlakbij Dublin zijn op de snelweg die rond Dublin gaat, rijden we verkeerd. We hadden onze navigatie meegenomen, maar net even de verkeerde baan genomen. Gelukkig geeft de navigatie dan weer de goede weg aan.

Een klein gedeelte van de rondweg heeft tol. Elektronisch wordt je kenteken geregistreerd en voor 8 uur de volgende ochtend moet je betaald hebben via internet of via een winkel waar een bordje 'payzone' hangt. Wij moesten er bij de eerste afslag alweer af ( de prijs blijft hetzelfde), maar door verkeerd te rijden werden we 2 x geregistreerd. Gelukkig was het niet veel 2 x 3,10

Ons hotel ligt in het zuidoosten van Dublin. In een straat met allemaal herenhuizen. Lekker rustig dus.We waren er om 11 uur en een uur later liepen we langs een rivier via het haven gebied naar de stad. Het havengebied is helemaal opgeknapt en er staan heel moderne kantoren, woningen, winkelcentrum en restaurants. Toch zie je wel dat door de crisis nog niet alles is gerealiseerd.

Daarna hebben we Trinity College, een oude universiteit midden in de stad, bezocht. Het ziet er net zo uit als een universiteit in bv. Oxford. Allemaal mooie gebouwen met grasvelden. En overal studenten. We hadden een rondleiding van een student die leuke anekdotes vertelde met de nodige Ierse humor.

En natuurlijk het 'het book of Kells' bekeken. Een oud boek uit het jaar 800, geschreven door monniken met versieringen en mooie letters. Ook de ' long library' was indrukwekkend : een bibliotheek van 65 meter lang met van boven tot onder 12 miljoen boeken, alle klassiekers van Engeland en Ierland.

Na verder gewandeld te hebben, hebben we nog een lekker wijntje in een pub gedronken en daarna in een hip cafe een heerlijke Ierse visstoofpot gegeten. We zijn weer naar het hotel gelopen en waren daar om 8 uur. Een vermoeiende en leuke dag.

1. Paul en Els:
    3 mei 2014
    Mooi, die afwisseling van oud en modern!
    Maak er ook vandaag nog een leuke dag van.