Lekunberri en Castrojeriz

8 september 2022 - Castrojeriz, Spanje

Arès - Lekunberri 300 km

Camping Aralar

2 t/m 6 september

Vier jaar geleden zijn we vanaf de camping in Pamplona hier naar toe gereden om de Via Verde Plazaola te fietsen. Theo had al problemen met zijn fiets en op het eerste steile stuk, na 2 km, brak de ketting. Nu staan we op de camping aan het fietspad, aan de voet van het Aralargebergte. In de afgelopen jaren is er wel wat verbeterd. Bij het stationnetje is een kleine bar gekomen en het eerste steile stuk is omgelegd. Het merendeel van de kampeerders zijn fietsers. Wel merken we dat de overvloedige regen van het afgelopen jaar sommige delen van het pad kapot heeft gemaakt. We fietsen in zuidelijke richting langs de rivier de Larraun en een paar keer onder de snelweg door. Hier hebben we weinig hinder van omdat er op zaterdag niet veel vrachtverkeer is. In Irutzun, ons eindpunt eten we onze lunch bij het stationnetje met uitzicht op een berg met vale gieren op de top. De rode wouwen cirkelen boven onze hoofden. Op aanraden van de camping beheerder rijden we terug via de weg 7500. De eerste 6 km steigen we fors, zonder ondersteuning zouden we dat niet redden. We rijden door boerendorpjes met de kenmerkende traditionele grote huizen van de Navarra met bewerkte stukken steen op de hoeken en rond de ramen en wapenschilden in de gevel.

Vanaf de camping rijden we het Aralar gebergte in. Eerst maken we een wandeling naar de oorsprong van de rivier de Larraun. Vanwege de droogte geen spatje water bij de waterval en in de rivier, maar de wandeling is prachtig. Door dit gebied lopen de paarden in het wild rond. Daarna rijden we de weg omhoog naar 1342 meter hoogte naar het heiligdom San Miguel de Aralar, een kleine kerk met 3 beuken, elk met een halfronde apsis. Halverwege zien we grote parkeerplaatsen vol met auto’s van wandelaars en picknickende families die nog genieten van het mooie weer op hun vrije zondag. Eenmaal boven is er op de grote parkeerplaats geen plekje vrij. Nadat we in de berm geparkeerd hebben, lopen we de kerk in. Tot onze verassing horen we gezang en belanden we in het einde van de mis in een volle kerk. We zijn onder de indruk van deze plechtigheid. Voor het altaar staan vele kruizen. Na de mis, als alle mensen met een kruis gezegend zijn, worden de kruizen de kerk uitgedragen. Bij navraag blijken alle kruizen uit de omliggende parochies vandaag gezegend te worden.

Vanuit Leitza, ook al een dorp met prachtige huizen, rijden we een smalle weg omhoog de bergen in. Een single road rijden in Schotland is eenvoudiger, daar heb je inhaalplekken. Er komt om half 12 al heel veel verkeer naar beneden vanaf deze doodlopende weg. Waar komen deze auto’s vandaan? En dat op maandag. Ook hier staat de hele parkeerplaats boven vol met tientallen auto’s. Vanuit het bos komen overwegend oudere mannen met een stok en een mand vol paddenstoelen, voornamelijk eekhoorntjesbrood. De paddenstoelenpluk is begonnen en zo te zien zijn er in dit vochtige bos voldoende te vinden. Je hebt hier wel een vergunning nodig horen we. Je plukt ze in een mandje met gaatjes onderin, zodat je de sporen weer verspreid.

Lekunberri - Castrojeriz 258 km

Camping Camino de Santiago

6 t/m 9 september

Castrojeriz is een halteplaats op de Camino de Santiago, maar wordt door Nederlanders op weg naar Portugal ook als tussenstop gebruikt. Dat hebben wij in 2015 ook gedaan, maar nu gebruiken we het als uitvalsbasis voor een bezoek aan Palencia en Fromista. De lange stille weg naar Palencia gaat door de een vlakte met af en toe een kleine heuvel. We rijden door eindeloze gemaaide graanvelden en velden met uitgebloeide zonnebloemen. Op palen zitten de buizerds te turen naar een prooi. Het enige dorpje met betekenis onderweg is Astudillo. We stappen even uit om over het 1000 jaar oude fort te lopen.

Palencia is een leuk oud provinciestadje. Als eerste bezoeken we de kathedraal, gelegen aan een mooi plein. De kerk bevat prachtige rijkdommen. Het koorhek is fijn bewerkt. Helaas mogen we geen foto’s maken. Stiekem hebben we er een paar met de mobiel gemaakt. We wandelen via de Plaza Mayor naar de Calle Mayor, waar de huizen zuilengangen en overhangende erkers hebben. Het valt ons op dat er prachtige luxe winkels zijn en dat er bijna geen leegstand is. Ook de overdekte markt ligt vol luxe levensmiddelen.

Palencia ligt ook aan het Canal de Castillo, een 200 km lange vaarroute gemaakt in de 18e eeuw om de goederen uit het binnenland van Spanje naar de havens in het noorden te vervoeren. Er zijn een groot aantal sluizen gebouwd naar een ontwerp van Leonardo da Vinci. Het jaagpad aan beide kanten van het kanaal is een mooie fietsroute. We fietsen een gedeelte naar het zuiden en langs de andere kant weer terug om dan vanuit Palencia een stuk van de Via Verde El tren Burra te rijden. We keren al snel om vanwege de harde wind die al het stof doet opwaaien.

In tegenstelling tot de rijkdommen in de Kathedraal van Placensia, heeft de San Martin kerk in Fromista de schoonheid van de eenvoud. Alle kenmerken van de romaanse bouwkunst zijn aanwezig en de versieringen zijn in detail aangebracht. Ook vanuit Fromista, waar de grootste sluis is, fietsen we langs het kanaal. Na een paar kilometer wordt het pad wel erg stenig en dus heel hobbelig. We rijden verder over de binnenwegen en passeren stille dorpjes, maar allen met een mooie kerk. Terug in Fromista komen de eerste bedevaartgangers te voet en de fiets al aan.

Morgen rijden wij verder naar het wijngebied van de riberduoro.

1. Helma Leijte:
    9 september 2022
    Heftige fietstochten, dan ben je toch blij met een stukje ondersteuning.
    Nu naar het mooie wijngebied de ribodouro. Veel plezier 😘
  2. Truus:
    9 september 2022
    Alweer de derde prachtige beschrijving en mooie foto’s van jullie vakantieplannen. Heel sportief om ook km met de 🚴‍♀️🚴 te maken, dat verdien een 🍷 🍾 en een 💐. Wens jullie nog fijne dagen en bedankt dat ik ook mee mag genieten.
  3. Cees Leijte:
    9 september 2022
    Wat een mooi reisverhaal en wat beleven jullie een mooie tocht. Nog veel plezier!