Slingsby, North Yorkshire Moors

25 juni 2022 - Slingsby, North Yorkshire, Verenigd Koninkrijk

Corbridge - Slingsby 155 km

Slingsby Camping and Caravanning Club Site

20 t/m 25 juni

Helmsley is een gezellig en pittoresk marktdorpje met leuke winkeltjes en horecagelegenheden in de groene heuvelachtige Howardian Hills. Overal hangen nog vlaggetjes van het jubileum van Elizabeth, iets wat we Schotland niet veel gezien hebben. We wandelen we naar Rievaulx Abbey. Dit klooster is in 1131 gesticht door 12 cistercijnse monniken, die uit Frankrijk naar Engeland kwamen. Het is één van de grootste abdijen van Engeland, prachtig gelegen in een bebost dal. Toen Hendrik VIII in 1538 de abdij ophief bestond het uit 72 gebouwen en hadden zij veel aan het land verbeterd. Nu als ruïne is het nog steeds een immens gebouw.

Aan de rand van het nationaal park North Yorkshire Moors liggen de groene Howardian Hills en de Hambleton Hills met diepe valleien met akkerbouw. Om naar de hoogste heuvel, Sutton Bank te gaan, rijden we via kleine dorpjes. Zo komen we in Ampleforth waar een grote abdij uit 1802 staat. Bij deze abdij is een katholieke kostschool. Zo te zien wel voor de elite. We wandelen door de tuinen en langs de vele sportvelden voor o.a. cricket, tennis, golf, rugby. Later lezen we dat deze school de katholieke equivalent van Elton is, maar dat het voorbestaan bedreigd wordt door slecht inspectierapporten en een schandaal afgelopen maart met sex en drugs.

Vanaf Kilburn zien we op de helling van Sutton Bank het witte paard. Bewoners hebben dit, in navolging van de tekeningen op de kalkrotsen in het zuiden, gemaakt. Elke keer moet deze afbeelding weer wit gekalkt worden. Boven op Sutton Bank heb je een fantastisch uitzicht. Ook al is het warm en heiig kijken we toch een eind weg op onze wandeling boven langs het witte paard.

Wanneer je de heuvels voorbij bent, kom je in uitgestrekte glooiende heidevelden. Tot onze verrassing kleurt er al wat hei paars. De weinige dorpjes komen zo van een ansichtkaart. De tijd lijkt te hebben stilgestaan. Wel zijn ze ingericht op toerisme met souvenirswinkeltjes en tea rooms.

Met de stoomtrein van Pickering naar Grosmond gaan we ook terug in de tijd. De trein rijdt eerst door het groene dal en komt uit op de heidevlakte. In Goathland ( decor van de eerste Harry Potter film) stappen we uit en lopen over het oude spoortraject langs een kabbelend beekje met om ons heen de vogelgeluiden naar Grosmond. De stationnetjes zijn prachtig in oude stijl gerestaureerd. Enthousiaste vrijwilligers onderhouden de treinen en verzorgen de diensten. Veelal oude heren, de één wat kromlopend, de ander wat hardhorend maar de liefde voor de treinen spat er af.

Wil is al een keer in de Kerstperiode in York geweest. Toen in de winter, nu is het zonnig en 26°C en veel minder druk. Het is nog vroeg en we lopen heerlijk rustig door de tuinen van het York museum met daarin de resten van St. Mary’s Abbey. Daarnaast staat de York Minster, het grootste Middeleeuwse gebouw van Noord Europa. Aan deze gotische kathedraal is 250 jaar gebouwd. Heel bijzonder zijn de grote oude glas in lood ramen. De naast gelegen wijk de Shambles was vroeger een slagerswijk. Door deze autovrije straatjes met oude huizen en veel winkeltjes is het gezellig lopen. York heeft aan de Romeinse tijd een stadsmuur overgehouden. Wandelend over deze muur, die helemaal rond de stad loopt, hebben we een goed uitzicht over de stad en de parken. We besluiten de dag met een bezoek aan het National Railway museum met de geschiedenis van de Engelse spoorwegen en een tentoonstelling van de Koninklijke rijtuigen van o.a Victoria en Elizabeth. Leuk is het de verbazing over de weelderige inrichting te zien van kinderen die op schoolreis zijn.

Vanavond vertrekken we met de boot vanuit Hull naar Rotterdam. We kijken terug op een geweldige reis. Leuk dat jullie weer met ons ‘meegereisd’ zijn en we bedanken jullie voor de vele enthousiaste reacties.

1. Nelleke:
    25 juni 2022
    De Moors zijn echt mooi, hé ! Volgens mij ben ik destijds ook met de stoomtrein naar Pickering geweest. Ja , York zal nu wel een stuk rustiger zijn 😄, dan met de kerst. Toen moesten we zowat schuifelend door de straten, niet?
    Het weer leuk jullie te volgen. Goede en vooral rustige terugvaart.
  2. Truus:
    25 juni 2022
    Dank voor de vele mooie reisverhalen en foto,s die ons heeft laten lezen en zien. Wens jullie een goede terugreis en welkom in ons mooie 🇾🇪 🇮🇪Nederland 🇾🇪
  3. Peter en Germa:
    25 juni 2022
    We hebben weer genoten van jullie reisverhalen, dank daarvoor. Wij staan sinds gisteren op een kleine camping bij Oosterhout. Even het vakantiegevoel ervaren.....
    We wensen jullie een goede thuisreis en tot ziens.
  4. Peter:
    Mooie foto's, Wil
  5. Ien Broekhuijse:
    25 juni 2022
    Nog eens alle foto’s bekeken. Prachtig. Goed gedaan Wil. Wat hebben jullie veel gezien. Wij ook.
    Ik heb ook genoten van jouw verslagen. Noord Engeland en Schotland waren nieuw voor mij.
    Ik had het gevoel erbij te zijn geweest. Geweldig!
    Hartelijke groeten en behouden thuisreis. Ien.
  6. René en Ancilla:
    25 juni 2022
    Wat n belevenis zo jullie verhalen en mooie foto’s te volgen ! Ook bedankt , Wil en Theo , voor de uitgebreide verhalen ! Goede reis !!
  7. Truus:
    25 juni 2022
    Dank voor de mooie reisverhalen en foto’s. We hebben er van genoten. Wens jullie een goede thuisreis en welkom in het mooie warme 🇾🇪 Nederland 🇳🇱
  8. Petra en Luc:
    25 juni 2022
    Goede thuisreis. Wij zijn nu in Oostenrijk. Spreken jullie snel, tot later.
  9. Tante Jacqueline:
    26 juni 2022
    Bedankt voor jullie mooie en interessante verslagen van jullie prachtige reis.Heb er volop van genoten
  10. Annemarie van Kessel:
    26 juni 2022
    Erg leuk gevonden om jullie te volgen! Soms een deja vu soms een nieuwe blik daar waar we niet aan toekwamen. Goede reis terug .