Dingwall

9 juni 2022 - Dingwall, Verenigd Koninkrijk

Edinbane - Dingwall 196 km

Dingwall camping and caravanning club site

5 t/m 10 juni

Na een aantal weken door ruig Schotland te hebben gereisd, zijn we nu in een lieflijke omgeving. Pieter en Helma laten hun caravan hier staan en rijden met de auto een paar dagen de NC500, de beroemde kustroute naar het noorden. Wij beginnen met een boottochtje op Het Loch Ness met een bezoek aan de ruïne van het kasteel Urquhart. Dit ooit het grootste kasteel van Schotland heeft ook niet alle oorlogen overleefd. Tijdens de boottocht op dit grootste en diepste zoetwatermeer van Groot Brittannië kijken we uit naar het monster. Maar helaas, het laatst zich niet zien. Terug maken we een stop in het leuke plaatsje Beauly. Na een heerlijke Ploughmans’s lunch, lopen we naar de ruïne van het door Franse monniken gestichte klooster. De naam heeft het te danken aan Maria Stuart die uitriep ‘Quel beau lieu’. Langs de gelijknamige brede rivier maken we een wandeling. Hier wordt veel op zalm gevist vanuit de grote, goed ingerichte vissershutten.

De volgende dag volgen we de weg langs deze rivier stroomopwaarts over een smalle single road omhoog door de bossen. Deze komt uit in, wat door velen gezien wordt als het mooiste dal van Schotland, het Glen Affric. Wat een rust heerst in dit doodlopende, onbewoonde dal. We komen bijna niemand tegen. Het eerste stuk bestaat uit bossen met bosbessenstruiken, varens en bomen met een grote verscheidenheid aan korstmossen. Later wordt het landschap meer open met veel hei en zicht op de bergen. Vanaf verschillende parkeerplaatsen lopen we een stukje naar een uitzichtpunt over het idyllische loch.

Het stadje Inverness heeft mooie plekjes. We komen binnen in het prachtige overdekte winkelcentrum. De stad heeft ook veel lege en verwaarloosde panden. Meteen vallen de vele kerken op. Wij bezoeken er twee. De eerste is in gebruik als Schotlands grootste tweedehands boekhandel. Er is geen onderwerp waar je niet iets over kan vinden. De tweede kerk is een restaurant met de toepasselijke naam Mustard Seed, waar we heerlijk lunchen. Daarna wandelen we langs de rivier de Ness. Een klein stukje verder lopen we midden in de natuur op de twee eilandjes in de rivier, verbonden met Victoriaanse bruggen.

Ullapool ligt aan de westkust. Een prachtige route leidt ons eerst door bossen langs de rivier en later door de met hei en gras begroeide bergen. Steeds weer duikt er een Loch op. Langs de route staan parkeerplaatsen aangegeven waar je kan wandelen.  In Rosehall begint het pad bij een prachtige hut. Bij de rivier met kleine watervalletjes staan de mannen al klaar om op zalm te gaan vissen. We zien er een paar springen. Op het hoogste punt van de route zetten we onze stoelen neer voor een picnic met sprookjesachtig uitzicht. Er is bijna geen verkeer. Bij Knockan Carg wordt door middel van een leerpad en kunstwerken het ontstaan van het gesteente uitgelegd. De oude laag is door middel van verschuivingen boven op de jonge lagen gekomen. Het pad loopt omhoog en biedt ook weer geweldige uitzichten. In Ullapool schijnt het zonnetje en is het gezellig druk in de straten en op de terrasjes. Via de hoofdweg rijden we terug naar de camping. Om de afstanden aan te geven: we hebben 200 km gereden. Morgen is het maar 80 km naar de volgende camping.

1. Pauli en John:
    9 juni 2022
    Leuk die afwisseling van omgeving. Jullie maken flink wat kilometers😄 Het is duidelijk genieten zo te lezen! Veel plezier
  2. Cees Leijte:
    9 juni 2022
    Wederom een mooi verhaal met mooie foto’s!
  3. Helma Leijte:
    10 juni 2022
    Door je mooie verhaal en de foto's genieten we ook hiervan mee.
    De oostkust van Schotland is inderdaad veel liefelijker, het noorden heeft steile kliffen, zoals bij John O'Groats en Dunnet Head, en het westen heeft weer bergen met prachtige Lochs welke van blauw tot groen kleuren.
  4. Truus:
    10 juni 2022
    Als je het over een vakantiereis heeft is dit er wel een met veel afwisseling op allerlei gebied maar heel mooi en interessant.
    Wens jullie nog een fijne tijd om te genieten van het geen nu nog komt.
  5. Monique:
    10 juni 2022
    Leuk die kerk met al die boeken. Lekker om te snuffelen.
    Wordt die zalm alleen voor privé gebruik gevist of kan je ze ook kopen bij de vissers?
  6. Wil:
    12 juni 2022
    In het volgende blog krijg je uitleg